Rijtest: MINI Cabrio Cooper S facelift 178 pk F57 (2021)Met wapperende haren gingen we op zoek naar de meerwaarde van de tweede MINI Cabrio opfrisbeurt, als Cooper S nog steeds 178 pk sterk!

De 3e generatie compacte MINI’s (3d, 5d en Cabrio) gaan al mee sinds 2014, hun facelift was zowaar een wereldpremière op het Autosalon van Brussel 2018! Gelukkig hebben de schattige stadswagens niet veel nodig met zo’n iconisch design en ijzersterk merkimago, intussen werd het geheel op multimediaal en motorisch vlak wel opgefrist. Het gamma werd zelfs aangevuld met een zuiver elektrische MINI Electric!


Rijtest: MINI Cabrio Cooper S facelift 178 pk F57 (2021)

Normaliter is een model na 6 à 8 jaar rijp voor een generatiewissel. Toch durfde het Brits-Duitse merk het in de onzekere (Brexit?) tijden niet aan om haar bestsellers volledig te vernieuwden. Daarvoor moeten we nog wachten tot 2023… Intussen werden de MINI 3d, 5d, Cabrio én Electric dan nog maar eens opgefrist.

Rijtest: MINI Cabrio Cooper S facelift 178 pk F57 (2021)

Nog méér keuze en technologie

De 2e LCI (Life Cycle Impulse, facelift aldus BMW en MINI) biedt een hoop “stilistische verbeteringen”. De nieuwe (beter gestroomlijnde) voorkant met doorlopende balk is de grootste weggever maar verder noteren we LED koplampen met zwarte omlijsting, standaard Union Jack LED achterlichten en een nieuw Side Scuttle design. Daarnaast maken er extra personalisatiemogelijkheden hun intrede.

Rijtest: MINI Cabrio Cooper S facelift 178 pk F57 (2021)

Zo is er een behoorlijk kunstzinnige multitone dak (3d en 5d) en verwelkomen we vijf nieuwe velgen (17” en 18”) en drie lakkleuren (Rooftop Grey, Island Blue en Zesty Yellow). Die laatste kan je perfect als fluogeel omschrijven, een tint die prachtig schittert in het directe zonlicht. Met de John Cooper Works trim oogt het allemaal wat sportiever!

Rijtest: MINI Cabrio Cooper S facelift 178 pk F57 (2021)

Het interieur omvat ook diverse nieuwigheden. Zo krijg je hier een 5” digitale tellerpartij (zoals bij de MINI GP), een (verwarmbaar) stuurwiel met nieuwe functietoetsen, nieuwe sportzetels en een opgewaardeerd 8,8″ infotainmentsysteem mét touchscreen. Ook hier zijn er uiteraard de nodige mogelijkheden inzake bekledingen, kleuren, accenten en materialen.

Rijtest: MINI Cabrio Cooper S facelift 178 pk F57 (2021)

Always open!

De MINI Cabrio wil je uiteraard zoveel mogelijk met wapperende haren rijden, de Always Open Timer geeft je daaromtrent de nodige statistieken mee. De goed geïsoleerde stoffen dakconstructie heeft 18 seconden nodig om zich te openen/sluiten, dit kan al rijdend aan maximaal 30 km/u. Desgewenst kan je het dak ook maar deels (40 cm) openen en prijkt er bovenaan een reusachtige Union Jack.

Rijtest: MINI Cabrio Cooper S facelift 178 pk F57 (2021)

Succes aan wie op de achterbank twee inzittenden wil laten plaatsnemen gezien het ontbreken van enige (been)ruimte. Al moet je die sowieso opofferen als je gebruik wil maken van het windscherm. Zo beperk je ietwat de natuurkundige invloed van buitenaf, met de zetelverwarming volle bak is dat doenbaar tot een buitentemperatuur van 10°. Super praktisch is zo’n MINI Cabrio uiteraard ook niet, in de koffer past er 160 à 215 liter bagage.

Rijtest: MINI Cabrio Cooper S facelift 178 pk F57 (2021)

Gekend motorengamma

De huidige MINI Cabrio (codenaam: F57) is er als One (102 pk), Cooper (136 pk) en Cooper S (178 pk). Daarboven zit er nog steeds de luidkeelse John Cooper Works topversie (231 pk).

Rijtest: MINI Cabrio Cooper S facelift 178 pk F57 (2021)

De MINI Cabrio Cooper S is voorzien van een 2.0-liter TwinPower Turbo viercilinder benzinemotor. Goed voor 178 pk / 280 Nm maar desgewenst ook in een fiscaal aantrekkelijkere 163 pk variant te verkrijgen. Inzake transmissie kan je voor zowel een handgeschakelde 6-bak of Steptronic automaat met 7 verzetten gaan. De Steptronic desgewenst in een sportieve variant met schakelflippers!

Rijtest: MINI Cabrio Cooper S facelift 178 pk F57 (2021)

In het beste geval neemt de 0-100 sprint slechts 6,9 seconden in beslag en bereik je bij 230 km/u de topsnelheid. Een praktijkverbruik van ongeveer 7,5 liter benzine (141 g/km CO2) is best noemenswaardig gezien de gehanteerde – sportievere – rijstijl.

Rijtest: MINI Cabrio Cooper S facelift 178 pk F57 (2021)

Rijgedrag

Rijden is nog steeds een feest met een MINI, zeker als er achterop een Cooper S badge prijkt en je de Sport rijmodus activeert. Misschien gaat het met de snelschakelende automaat wel wat té gemakkelijk maar het befaamde “gocart gevoel” blijft duidelijk aanwezig. Dit met de onvermoeibare benzinemotor, betrokken stuurgevoel, lage zitpositie en feilloze grip. Uit de centraal gepositioneerde (dubbele) uitlaat weerklinkt de subtiele doch aanwezige soundtrack, zeker eens de bedrijfstemperatuur bereikt is. De adaptieve dempers zorgen er op hun beurt voor dat het ook wat comfortabeler kan, bijvoorbeeld tijdens dagdagelijkse verplaatsingen.

Rijtest: MINI Cabrio Cooper S facelift 178 pk F57 (2021)

Rustig cruisen kan hier ook perfect, misschien wel hetgeen waar een cabrio in excelleert. Daarbij kan je vanaf nu terugvallen op adaptieve cruise control mét filemodus en Lane Departure Warning.

Rijtest: MINI Cabrio Cooper S facelift 178 pk F57 (2021)Rijtest: MINI Cabrio Cooper S facelift 178 pk F57 (2021)

Prijzen en concurrentie

De vernieuwde MINI Cabrio start in België aan 25.750 euro (One). De geteste Cooper S uitvoering met sportautomaat kost je sowieso 34.760 euro en dan begint het configuratieproces pas. Om het enigszins overzichtelijk te houden hanteert MINI nu een strategie met packs, trims en slechts een enkele losse opties. De niet bepaald subtiele citroen testwagen van dienst was uiteindelijk 44.920 euro waard.

Rijtest: MINI Cabrio Cooper S facelift 178 pk F57 (2021)

Sportieve cabrio’s zijn vandaag de dag een zeldzaam gegeven geworden. Zo lopen de Audi TT Roadster en Abarth 595 stilaan op het einde van zijn levensverhaal en mikken de Mazda MX-5, BMW Z4 Roadster en Volkswagen T-Roc Cabrio op een andere doelgroep.

Conclusie

Met frisse looks, moderner interieur, extra rijhulp/veiligheid/connectiviteit en toegenomen personalisatiemogelijkheden omvat de tweede opfrisbeurt van de compacte MINI modellen meer dan initieel gedacht. Bestaande eigenaars moeten niet direct overschakelen, wel houdt MINI zo haar gamma net interessant genoeg om de komende jaren te overbruggen. In het geval van de Cabrio Cooper S is dat met een heerlijk zomergevoel, potente krachtbron én betrokken rijgedrag! Inzake praktisch gebruiksgemak vraagt deze lifestyle koetswerkvorm wel de nodige opofferingen.

Overzicht:
+ Frisse looks
+ Héérlijk genieten in zomerse omstandigheden
+ Moderner interieur
+ Plezant prestatiepotentieel
+ Rijdynamiek (stuurgevoel, wegligging, zitpositie, sound …)
+ Comfortabel(er)
+ Relatief aanvaardbaar verbruik

? België + cabrio

– Prijs/optiebeleid
– Praktisch niet de allerbeste (onbruikbare achterbank, kleine koffer …)

Rijtest: MINI Cabrio Cooper S facelift 178 pk F57 (2021)

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie mini.be!