Rijtest: MINI John Cooper Works GP GP3 306 pk (2020)De nieuwe MINI JCW GP rijdt – tot groot jolijt van de liefhebbers – minstens zo brutaal als hij eruit ziet!

Bij MINI stond 2020 voornamelijk in het teken van de gloednieuwe MINI Electric, sportievelingen keken toch vooral uit naar de nieuwe GP. Deze nestelt zich boven de JCW modellen en is een subtiele hint dat het einde nabij is van de huidige productgeneratie. Dat was toch het geval bij de MINI GP (218 pk, 2006) en MINI GP2 (218 pk, 2013). Of MINI daadwerkelijk in 2021 haar gamma zal vernieuwen (of opnieuw opfrissen?), moet de nabije toekomst uitwijzen.

Rijtest: MINI John Cooper Works GP GP3 306 pk (2020)

Alle MINI medewerkers (designers, ingenieurs, testpiloten én de marketingdienst) mochten zich bij dit GP product volledig laten gaan en dat is vrij snel zichtbaar. Afhankelijk van de doelgroep springt de gigantische spoiler, brede heupen, riant rode remklauwen, koolstofvezel spatbordverbreders of gestripte achterbank als eerste in het oog. De centraal geplaatste uitlaat is ook speciaal voor de nieuwe GP ontworpen en levert dankzij een grotere demper – de nieuwe regelgeving in achting genomen – een betrokken soundtrack!

Rijtest: MINI John Cooper Works GP GP3 306 pk (2020)

Daar waar je een driedeurs JCW, Clubman JCW, Cabrio JCW of Countryman JCW naar hartenlust kan personaliseren – understatement van jewelste – verlaten alle GP’s de fabriek in dezelfde kleurstelling. En dat is een Racing Grey koetswerk, Melting Silver voor het dak en zijspiegels, rode accenten rondom en lichtgewicht 18” velgen.

Rijtest: MINI John Cooper Works GP GP3 306 pk (2020)Rijtest: MINI John Cooper Works GP GP3 306 pk (2020)

Interieur

Op de unieke dashboard bekleding, schakelflippers (die uit een 3D printer rollen), contrastende rode stiknaden en aangename zetels na oogt het interieur van de MINI JCW GP relatief normaal.

Rijtest: MINI John Cooper Works GP GP3 306 pk (2020)Rijtest: MINI John Cooper Works GP GP3 306 pk (2020)

Minder normaal wordt het als je een blik naar achteren werpt, de achterbank werd namelijk verwijderd met het oog op gewichtsbesparing. In de plaats zit er een rode stang die niet als versteviging functioneert maar ervoor moet zorgen dat je bagage (612 tot 816 liter) ook bij stevige remmanoeuvres achteraan blijft.

Rijtest: MINI John Cooper Works GP GP3 306 pk (2020)

Achter het stuurwiel prijkt een (relatief compact) digitaal instrumentarium, via het centrale gepositioneerde (riante/ronde) infotainmentsysteem kan je beroep doen op moderne features zoals geconnecteerde diensten, DAB+ radio, slimme navigatie of draadloze Apple CarPlay connectiviteit.

Rijtest: MINI John Cooper Works GP GP3 306 pk (2020)

Motorisatie

De MINI John Cooper Works GP leende de 2.0-liter TwinPower Turbo viercilinder benzinemotor van de BMW M135i. Ook hier goed voor 306 pk / 450 Nm (167 g/km CO2 NEDC), hetzij in combinatie met voorwielaandrijving! In tegenstelling tot de GP1 en GP2 is er nergens een manuele versnellingsbak te bespeuren, je bent steevast aangewezen op de 8-traps ZF sportautomaat.

Rijtest: MINI John Cooper Works GP GP3 306 pk (2020)Rijtest: MINI John Cooper Works GP GP3 306 pk (2020)

Desondanks zijn de prestatiecijfers behoorlijk indrukwekkend, zo getuige de Nürburgring rondetijd (7min56,69) die sneller is dan een BMW M2 Coupé! In optimale omstandigheden knalt de GP3 in slechts 5,2 seconden naar 100 km/u en bij 265 km/u bereikt hij zijn (onbegrensde!) topsnelheid. Bij dergelijke scheurijzers zal niemand inzitten met een “stevig benzineverbruik”, in de praktijk zal het wel liters boven de opgegeven 7,3 liter per 100 km/u uitkomen. Wij haalden net geen 400 km met een volle benzinetank (45 liter).

Rijtest: MINI John Cooper Works GP GP3 306 pk (2020)

Rijgedrag

Om niet alleen indruk te maken met zijn looks is de MINI John Cooper Works GP ook gezegend met een hoop interessante elementen die het rijgedrag positief moeten beïnvloeden. Denk aan 10 mm verlaagd sportonderstel, grotere spoorbreedte, aangepaste motorsteunen, passieve dempers (inclusief specifieke afstelling), krachtige remmen, sperdifferentieel vooraan en Hankook rubber dat voor (semi)slicks kan doorgaan.

Rijtest: MINI John Cooper Works GP GP3 306 pk (2020)Rijtest: MINI John Cooper Works GP GP3 306 pk (2020)

Een zeer interessante en vooral smakelijke cocktail … voor de liefhebbers. Want om gewoon van A naar B te gaan (zeker in een stedelijke omgeving) zijn er veel betere (en op alle mogelijke vlakken comfortabelere) mogelijkheden voorhanden.

Rijtest: MINI John Cooper Works GP GP3 306 pk (2020)

Maar op perfect onderhouden wegen zonder al te veel verkeer – en mits het nodige vertrouwen – toont de JCW GP3 zijn ware aard. Geen speelvogel/lolbroek zoals andere hot hatches, maar een messcherpe Brit met een ongelooflijk prestatiepotentieel, direct stuurgevoel en bakken grip. In de GP Mode krijg je iets meer vrijheid inzake tractiecontrole en ESP, maar zelfs dan moet je het al vrij bont maken om hem van zijn melk te brengen.

Wie zoekt die vindt … vanaf 45.000 euro.

Exact 3.000 exemplaren van de MINI John Cooper Works GP stonden er op de productieplanning, BMW België-Luxemburg kreeg daarvan 131 stuks toegewezen. Dit aan minimaal 45.000 euro. Alle exemplaren zijn genummerd, iets dat vrij prominent wordt weergegeven aan de binnen- én buitenkant.

Rijtest: MINI John Cooper Works GP GP3 306 pk (2020)

De enige beschikbare optie is Comfort Pack dat zetelverwarming, automatische airco, draadloze telefoonlader, navigatie én een middenarmsteun met opbergmogelijkheid omvat. Wie goed zoekt kan misschien nog wel ergens een verse JCW GP op de kop tikken. De GP1 en GP2 voorgangers waren iets exclusiever met elk slechts 2.000 beschikbare exemplaren.

Rijtest: MINI John Cooper Works GP GP3 306 pk (2020)

Dergelijke uitgesproken/extreme scheurijzers zijn een zeldzaam gegeven geworden. De Renault Mégane RS Trophy-R komt misschien het dichtst in de buurt met zijn gestripte achterbank, de Honda Civic Type-R maakt anderzijds ook véél indruk met zijn spoiler. En een MINI gaan vergelijken met een Porsche 718 Cayman of Alpine A110 is helemaal van de pot gerukt. Of vat dat misschien de essentie van deze JCW GP samen?

Conclusie

Een reguliere Cooper S of JCW is relatief comfortabel en bruikbaar, maar ook sportief en plezant mocht je dat willen. De nieuwe John Cooper Works GP mag dan nog ietwat lachwekkend voor de dag komen met de reusachtige dubbele spoiler, fake luchtinlaten (!) en “gerecycleerde” wielkasten. Maar wanneer de JCW GP de nodige ruimte krijgt om zijn talenten tentoon te spreiden, is het lachen snel vergaan gezien diens explosiviteit, ernst en doeltreffendheid. Voor dagdagelijks verbruik lijkt het wel allemaal van het goede teveel. Maar gezien de productie volledig uitverkocht is (3.000 stuks) lijkt dat geen probleem te zijn voor de liefhebber.

Overzicht:
+ Blitse (zeg gerust extreme) looks
+ Prestatiepotentieel
+ Rijdynamiek
+ Soundtrack
+ Wegligging

? Exclusiviteit

– Prijs
– Stugge demping
– … uitverkocht

Rijtest: MINI John Cooper Works GP GP3 306 pk (2020)

Tekst: Benjamin Van Maldergem
Foto’s: Sam Janssens