Rijtest: MINI Electric (2020)

Rijtest: MINI Electric Cooper S E EV XL (2020)Is de MINI Cooper S E – ook wel MINI Electric genoemd – dé elektrische stadswagen die je wil hebben?

Hoe je het nu draait of keert, elektrisch rijden zal in de (nabije) toekomst dé norm worden. Autoconstructeurs zijn aan een sneltempo – onder dwang van serieuze boetes van de Europese Unie – bezig met de elektrificatie van hun modellen. Bij MINI vinden we momenteel een Countryman Plug-in Hybrid en daar komt nu de zuiver elektrische Cooper S E bij. Maar zeg gerust MINI Electric!

Rijtest: MINI Electric Cooper S E EV XL (2020)

In tegenstelling tot andere (behoorlijk futuristische) elektrische modellen blijft MINI met haar eerste elektrische telg trouw aan de gesmaakte vormgeving. De gesloten grille is misschien het grootste herkenningspunt naast een resem fluogele accenten. De testwagen van dienst was voorzien van een sinistere Enigmatic Black koetswerkkleur, desgewenst komt de MINI Cooper S E een pak kleurrijker (oa gekleurde zijspiegels, contesterend dak, …) en met funky 16” of 17” velgen voor de dag! LED lichtblokken en de knappe Union Jack lichtstructuur achteraan behoren tot de standaarduitrusting, optioneel kan je slimme Matrix LED koplampen krijgen.

Rijtest: MINI Electric Cooper S E EV XL (2020)Rijtest: MINI Electric Cooper S E EV XL (2020)

Binnenin zijn er zo goed als geen verschillen met een klassieke MINI 3-deurs al krijgt de zuiver elektrische variant reeds de digitale 5,5” tellerpartij van de JCW GP en Cabrio Sidewalk mee. Aangezien de buitenafmetingen eveneens ongewijzigd blijven (op 18 mm méér bodemvrijheid) is de binnenruimte identiek. Die is ruimer dan je zou verwachten maar voor een volledig gezin met bagage zijn er betere alternatieven gezien de moeilijk bereikbare achterbank (inclusief beperkte beenruimte) en compacte koffer. Daar krijg je 211 liter tot maximaal 731 liter bagage in wat identiek is aan de 3-deurs!

Rijtest: MINI Electric Cooper S E EV XL (2020)Rijtest: MINI Electric Cooper S E EV XL (2020)

Naast een hoogstaande afwerking/materiaalkeuze en comfortabele zetels bespeuren we hier de unieke MINI interieuraccenten zoals de vliegtuigschakelaars, minimalistische vormgeving (met de nodige rondingen) en kleurrijke LED sfeerverlichting. Inzake connectiviteit en navigatie draait het nog steeds op het kleurrijke MINI Connected systeem met een gebruiksvriendelijk 6.5” touchscreen en handige spraakcommando’s, wie wil kan draadloos beroep doen op Apple CarPlay!

Rijtest: MINI Electric Cooper S E EV XL (2020)

De voorwielaangedreven MINI Electric leent de zuiver elektrische aandrijflijn van de BMW i3 met één elektromotor (184 pk / 270 Nm sterk, 0 g/km CO2) en een 1-traps automaat waarmee je 0-100 sprintjes kan trekken in 7,3 seconden. De topsnelheid ligt op 150 km/u.

Rijtest: MINI Electric Cooper S E EV XL (2020)Rijtest: MINI Electric Cooper S E EV XL (2020)

De laag ingewerkte lithium-ion batterij is (slechts) 32,6 kWh groot waarvan er netto nog 28,9 kWh overblijft. Met een normverbruik van 18 kWh/100 km resulteert dat in een elektrisch rijbereik van ongeveer 160 km. Met een rustige rijstijl en ideale weersomstandigheden kan dat oplopen maar het zou ons verwonderen mocht je de geafficheerde 230 km (WLTP) halen.

Rijtest: MINI Electric Cooper S E EV XL (2020)

Een grotere batterijpack (zoals in de i3 120 Ah) zou de prijs/gewicht teveel doen oplopen en tevens nodige praktische opofferingen vragen. MINI sterkt zich met de gedachte dat de Belg gemiddeld een woon-werk afstand heeft van 16 km en slechts 10% van de auto’s dagelijks meer dan 250 km rijdt. Maar of die argumenten de gevreesde range anxiety kan counteren is een andere vraag…

Rijtest: MINI Electric Cooper S E EV XL (2020)

De batterij volledig opladen neemt een volledige nacht in beslag wanneer je beroep doet op een klassiek 230V stopcontact. Beter investeer je in een krachtige Wallbox (11 kW AC) waarmee het laden maar 2u30 à 3u30 in beslag neemt. Dankzij de aanwezigheid van een CCS laadstekker kan je ook terecht bij snelladers (50 kW DC) waarmee in een half uur 80% batterijcapaciteit verzamelt. Het navigatiesysteem weet perfect alle publieke laadpunten staan waar MINI via ChargeNow een handig abonnement voor heeft. Zuiver daarop rekenen lijkt misschien toch net wat te YOLO gezien de bepekte beschikbaarheid… Thuis laden is sowieso véél goedkoper.

Rijtest: MINI Electric Cooper S E EV XL (2020)Rijtest: MINI Electric Cooper S E EV XL (2020)

De Cooper S E type-aanduiding krijgt de MINI Electric mee omdat het vermogen ongeveer gelijk komt met de Cooper S benzineversie. Die laatste levert het nodige rijplezier, iets waar ook de elektrische variant in slaagt! Dankzij de directe vermogensopbouw van de elektromotor, laag zwaartepunt/zitpositie en het directe stuurgevoel is die befaamde glimlach achter het MINI stuur – toch zeker de stad – binnen handbereik. Op de snelweg kan je gemakkelijk mee op het linkervak maar dan zal de batterijcapaciteit misschien wel snel afnemen.

Rijtest: MINI Electric Cooper S E EV XL (2020)Rijtest: MINI Electric Cooper S E EV XL (2020)

Met de Sport, Mid, Green en Green+ rijmodi kan je het rijgedrag naar je hand zetten wat invloed heeft op het rijbereik, de remenergierecuperatie kan je in twee standen (véél of weinig) instellen. Bij een eerste kennismaking mag het allemaal wat vreemd aanvoelen (zeker het one-pedal-driving principe), na verloop van tijd zit het zo in de vingers en “zweef” je fluisterstil én comfortabel door de stad.

Rijtest: MINI Electric Cooper S E EV XL (2020)Rijtest: MINI Electric Cooper S E EV XL (2020)

De Mini Cooper S E loopt tezamen met de klassieke 3-deurs van de band in Oxford, om dat complexe productieproces te vereenvoudigen zijn er vier aantrekkelijke configuraties voorhanden waarbij je als consument enkel nog maar moet kiezen inzake personalisatie (velgen, kleuren, accenten, …). De gekende Salt, Pepper en Chili benamingen zijn hier ingewisseld voor S (vanaf 33.100 euro), M (vanaf 35.900 euro), L (vanaf 38.400 euro) en XL (vanaf 40.400 euro). Een Cooper S is er vanaf 29.240 euro maar is minder goed uitgerust.

Rijtest: MINI Electric Cooper S E EV XL (2020)Rijtest: MINI Electric Cooper S E EV XL (2020)

Met de nakende lancering van de Honda e (34.500 euro), Peugeot e-208 (vanaf 30.294 euro) en Opel Corsa-e (vanaf 29.195 euro) groeit het compacte elektrische segment, tot voor kort was je hier aangewezen op de Renault Zoe (vanaf 24.400 euro), Nissan Leaf (vanaf 36.540 euro) en Volkswagen e-Golf (vanaf 32.950 euro). Interne concurrentie is er van de BMW i3 (120 Ah, vanaf 40.750 euro).

Conclusie
Elektrisch rijden is cool én the way to go, zeker in de (groot)steden waar steeds ingrijpendere maatregelen genomen worden om de lucht- en levenskwaliteit te verbeteren. MINI is gelukkig van mening dat elektrisch rijden geen opofferingen moet vragen en lanceert daarom de eerste zuiver elektrische Cooper S E. Deze is net zoals de rest van het gamma voorzien van een klassieke (frisse/hippe) vormgeving en hoogwaardige afwerking in een city friendly formaat. Ook het befaamde kartgevoel (lees: rijplezier!) is aanwezig wat het speelse karakter van de populaire Britse autobouwer nogmaals benadrukt. De compacte batterij zorgt voor een rijbereik van ongeveer 160 km in de praktijk, een grotere batterij zou de prijs doen oplopen en de interieurruimte inperken.

De MINI Cooper S E (die je ook MINI Electric mag noemen) is dus niet gemaakt om elke dag te pendelen tussen Schellebelle en Zaventem. Wie korte(re) afstanden doet – en wil/kan investeren in een eigen laadpaal – is hier aan het juiste en vooral stijlvolle adres. Mits het nodige budget is hij daarmee misschien wel dé ideale stadswagen!

Overzicht:
+ Klassieke vormgeving met de nodige personalisatie
+ Hoogwaardige (en vooral originele) interieurafwerking
+ Goede zichtbaarheid rondom
+ Vlotte prestaties
+ Rijplezier
+ Rustgevende ervaring (stil!)
+ Milieuvriendelijk
+ Fiscaal aantrekkelijk (0 g/km CO2)
+ Aantrekkelijk optiebeleid (keuze tussen vier goed uitgeruste configuraties)

? Beperkt elektrisch rijbereik (+- 160 km)

– Prijs
– Andere/nieuwe/vreemde manier van rijden (range anxiety, energierecuperatie, snelwegvrees, …)
– Beperkte bruikbaarheid achterbank/koffer
– Beperkte/complexe EV laadinfrastructuur in België

Rijtest: MINI Electric Cooper S E EV XL (2020)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...