Rijtest: Volkswagen T-Roc Cabrio 1.5 TSI 150 pk (2020)

Rijtest: Volkswagen T-Roc Cabrio 1.5 TSI 150 pk (2020)Met de funky T-Roc Cabrio heeft Volkswagen eindelijk weer een cabrio in het gamma.

Wie bij Volkswagen op zoek was naar een dakloze zonneklopper kon voordien terecht bij de Golf Cabrio, Eos Cabrio of Beetle Cabrio, vandaag de dag zijn die allemaal op pensioen gestuurd gezien de Europese consument 200% verliefd is geworden op de SUV koetswerkvorm. De komst van een T-Roc Cabrio stond dan ook in de sterren geschreven.

Rijtest: Volkswagen T-Roc Cabrio 1.5 TSI 150 pk (2020)

De funky T-Roc crossover maakt deel uit van de moderne verkoopstoppers bij Volkswagen dus mochten meerdere uitvoeringen niet ontbreken. Een plug-in hybride was misschien interessant geweest om méér zakelijke klanten te lokken, de Duitse autoconstructeur uit Wolfsburg trok anderzijds de lifestyle kaart en kwam met de 300 pk sterk T-Roc R én T-Roc Cabrio op de proppen. Of ze beide koetswerkvormen ooit nog zullen combineren is (nog) niet duidelijk, willen we ze uiteraard ook niet op ideeën brengen…

Rijtest: Volkswagen T-Roc Cabrio 1.5 TSI 150 pk (2020)

Bij de initiële T-Roc productplanning had VW geen rekening gehouden met een dakloze variant, daardoor moesten er op technisch vlak heel wat aanpassingen gebeuren. De T-Roc Cabrio komt zo met slechts twee deuren en verlengde wielbasis (+40 mm) terwijl de structurele stijfheid toegenomen is (leeggewicht: 1.540 kg).

Rijtest: Volkswagen T-Roc Cabrio 1.5 TSI 150 pk (2020)Rijtest: Volkswagen T-Roc Cabrio 1.5 TSI 150 pk (2020)

In slechts 9 seconden (tot 30 km/u) tover je de volautomatisch de stoffen dakconstructie weg en kan je met vier inzittenden genieten van wapperende haren en een stevige portie vitamine D. Instappen gaat logischerwijs gemakkelijker met het dak open. Qua kofferruimte (en formaat) moet je rekening houden met slechts 280 liter laadvolume … wat slechts nipt meer is dan de Up!.

Rijtest: Volkswagen T-Roc Cabrio 1.5 TSI 150 pk (2020)Rijtest: Volkswagen T-Roc Cabrio 1.5 TSI 150 pk (2020)

Hoge boven vangen dan wel veel wind, hier wisten de Duitse ingenieurs de luchtstroom mooi te optimaliseren. Op hogere snelheden een gesprek voeren lukt nog net (met de ramen gesloten), het optionele (het blijven Duitsers…) windscherm biedt nog wat meer gebruikscomfort. Maar dan moet je wel de achterbank opofferen. Met gesloten kap geniet je van een goede isolatie, dit zowel qua temperatuur als geluid.

Rijtest: Volkswagen T-Roc Cabrio 1.5 TSI 150 pk (2020)

De (optionele) zetelverwarming, stuurverwarming en verwarmde ruitensproeiers helpen om bij minder tropische temperaturen ook van de T-Roc Cabrio te genieten, nekverwarming (zoals bij duurdere cabrio’s) is hier niet voorhanden.

Rijtest: Volkswagen T-Roc Cabrio 1.5 TSI 150 pk (2020)Rijtest: Volkswagen T-Roc Cabrio 1.5 TSI 150 pk (2020)

Deze T-Roc Cabrio blijft trouw aan zijn hogere koetswerkbouw wat nog steeds resulteert in een een gemakkelijke instap en goede zichtbaarheid rondom. Met twee uitrustingsniveau’s (Style en R-Line), acht koetswerkkleuren, vier (17” tot 19”) velgen en 3 interieurvarianten is er inzake personalisatie heel wat mogelijk.

Rijtest: Volkswagen T-Roc Cabrio 1.5 TSI 150 pk (2020)

Op de extra bedieningselementen voor het dak en tegelijk alle ramen (life saver!) na is het interieur van de T-Roc Cabrio identiek aan de eerder geteste T-Roc en T-Roc R. Zo is er desgewenst een digitaal dashboard (Active Info Display), multifunctioneel (dun) stuurwiel, airco met twee zones, lederen (sport)zetels en 300W Beats audiosysteem beschikbaar.

Rijtest: Volkswagen T-Roc Cabrio 1.5 TSI 150 pk (2020)Rijtest: Volkswagen T-Roc Cabrio 1.5 TSI 150 pk (2020)

De materiaalkeuze en afwerking zijn naar Duitse norm maar kunnen de leeftijd (inclusief harde kunststof) van de T-Roc niet wegsteken. Qua connectiviteit, multimedia en navigatie kan je optioneel beroep doen op het Discover Media infotainmentsysteem, met App Connect kan je draadloos je slimme telefoon koppelen (lees: Apple CarPlay / Android Auto). Volkswagen voorziet zowel klassieke als moderne USB-C poorten!

Rijtest: Volkswagen T-Roc Cabrio 1.5 TSI 150 pk (2020)Rijtest: Volkswagen T-Roc Cabrio 1.5 TSI 150 pk (2020)

De Volkswagen T-Roc Cabrio wordt gecommercialiseerd met twee benzinemotoren, zijnde de 1.0 TSI (115 pk, driecilinder, handgeschakeld) of 1.5 TSI (150 pk, viercilinder, manueel of automaat). Allemaal met voorwielaandrijving.

Rijtest: Volkswagen T-Roc Cabrio 1.5 TSI 150 pk (2020)

Wij genoten van zomerse testomstandigheden in de T-Roc Cabrio 1.5 TSI DSG topversie waarbij de 1.5-liter benzine zorgt voor 150 pk / 250 Nm (153 g/km CO2 WLTP). Daarmee kan je in 9,5 seconden accelereren tot 100 km/u en uiteindelijk zelfs de 200 km/u aantikken. Met de cilinderuitschakeling, enthousiast start/stop systeem en een rustige rijstijl zal je vermoedelijk uitkomen op een praktijkverbruik van ongeveer 6,5 liter per 100 km. De brandstoftank is 50 liter groot en zorgt voor een rijbereik van 700+ km.

Rijtest: Volkswagen T-Roc Cabrio 1.5 TSI 150 pk (2020)

Afgezien van de 200 kg extra die de T-Roc Cabrio moet meesleuren naar het strand biedt de Duitse zonneklopper in grote lijnen hetzelfde (voorspelbaar) rijgedrag van de klassieke T-Roc. De klemtoon ligt duidelijk op het rijcomfort terwijl het stuurgevoel anderzijds voldoende communicatief is, de 150 pk sterke benzinemotor zorgt op zijn beurt voor gezonde prestaties. Sportief zal het anderzijds nooit echt worden, rustig cruisen en voluit genieten van het (hopelijk zonnige) leven is hetgeen waar het om draait bij de T-Roc Cabrio. Afgezien van het feit dat de SUV + cabrio combinatie toch behoorlijk vreemd/onnatuurlijk is.

Rijtest: Volkswagen T-Roc Cabrio 1.5 TSI 150 pk (2020)

Op vlak van veiligheid en rijhulp moet deze T-Roc niet onderdoen voor zijn naamgenoten met ondermeer Front Assist met voetgangersdetectie (al zullen die je sowieso gezien hebben), dodehoekverklikkers, adaptieve cruise control met filemodus en Park Assist. Wie belang hecht aan rijdynamiek is hier vermoedelijk aan het verkeerde adres … maar kan toch opteren voor een verlaagd sportchassis, adaptieve dempers en straffere veren.

Rijtest: Volkswagen T-Roc Cabrio 1.5 TSI 150 pk (2020)

In ruil voor 23.100 euro kan je bij de lokale Volkswagen verdeler een T-Roc (1.0 TSI) meekrijgen, de T-Roc Cabrio vraagt een investering van minstens 31.000 euro (1.0 TSI Style) en voor zo’n blitse T-Roc Cabrio met R-Line uitrustingsniveau wordt dat zelfs 37.100 euro. De geteste VW023 begon bij 34.100 euro (1.5 TSI DSG Style) en was uiteindelijk 39.160 euro waard.

Een soortgelijk SUV cabrio concept zagen we reeds in het verleden met de Range Rover Evoque Convertible maar dat bleef (niet geheel onlogisch?) bij slechts één generatie. Volkswagen heeft dus het rijk voor zich alleen met de T-Roc Cabrio binnen dit segment. Andere toegankelijke cabrio’s zijn de Fiat 500C (vanaf 16.990 euro), MINI Cabrio (vanaf 24.200 euro) en Mazda MX-5 (vanaf 29.990 euro), voor een vierzitter moet je het in het hogere (duurdere) segment gaan zoeken.

Conclusie
Geen idee wie er écht zat te wachten op een nieuwe SUV cabrio maar Volkswagen blaast met de fijne T-Roc Cabrio een behoorlijk niche-segment terug leven in. Anderzijds biedt deze dakloze T-Roc naast de uitgesproken koetswerkvorm met lifestyle flair een comfortabel rijgedrag, relatief praktische inborst (4 zitplaatsen!) en aangename benzinemotoren. De gehalveerde (en smalle) kofferruimte moet je er maar bijnemen. Anno 2020 is het geen geheim dat Duitse automerken stevige (optie)prijzen hanteren maar bijbetalen voor een windscherm (bij een cabrio!) is hoe dan ook een brug te ver.

Overzicht:
+ Zonneklopper
+ Eyecatcher van formaat (!)
+ Comfortabel rijgedrag
+ Hoge zitpositie / goede instap / zichtbaarheid rondom
+ Aangename 1.5 TSI + DSG combinatie
+ Bruikbaarheid / praktisch

+/- Behoorlijk (té?) uniek SUV cabrio concept

– Prijs/optiebeleid (bijbetalen voor een windscherm?!)
– Geen nekverwarming
– Klassieke cabrionadelen (Belgisch klimaat, kleinere koffer, extra gewicht, …)

Rijtest: Volkswagen T-Roc Cabrio 1.5 TSI 150 pk (2020)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...