Rijtest: Volkswagen T-Roc R 300 pk (2020)

Rijtest: Volkswagen T-Roc R 300 pk 2.0 TSI DSG 4MOTION (2020)Kan Volkswagen het succes van de Golf R herhalen met de 300 pk sterke T-Roc R?

Nu iedereen volmondig aan de SUV gaat probeert Volkswagen zich toch ietwat te onderscheiden door meer uitgesproken uitvoeringen te lanceren. De lifestyle T-Roc Cabrio is daar het perfecte voorbeeld van net zoals de potente T-Roc R. De T-Roc R is pas de vijfde Volkswagen (na Passat R36, Touareg R50, Polo R Street en Golf R) die deze veelbelovende letter toegewezen krijgt, intussen prijkt er zelfs een Touareg R plug-in hybride in de VW catalogus!

Rijtest: Volkswagen T-Roc R 300 pk 2.0 TSI DSG 4MOTION (2020)

Met een grotere grille, aangepaste LED dagrijverlichting, donkergrijze spiegelkappen, minstens 18” velgen, de nodige R logo’s en een subtiele spoiler weet de T-Roc R zich duidelijk te onderscheiden van zijn klassieke soortgenoten, toch is het voornamelijk de vierdelige uitlaat die de aandacht naar zich toe trekt. De kleurrijke Lapiz Blue tint is (momenteel) exclusief voorbehouden voor de hete R modellen maar personalisatiemogelijkheden genoeg.

Rijtest: Volkswagen T-Roc R 300 pk 2.0 TSI DSG 4MOTION (2020)Rijtest: Volkswagen T-Roc R 300 pk 2.0 TSI DSG 4MOTION (2020)

Binnenin zijn de verschillen – jammer genoeg – een pak kleiner, je moet al goed kijken naar het R logo op het sportstuur mét schakelflippers, optionele kleurrijke accenten, contrasterende Crystal Grey stiknaden en de unieke zetelbekleding. De sportieve zetels bieden de nodige steun en comfort, dankzij de hogere zitpositie profiteer je bovendien ook nog steeds van een goede zichtbaarheid rondom en gemakkelijke instap. De T-Roc 1.0 TSI konden we de harde kunststof op het dashboard nog enigszins vergeven, bij een (peperduur) topmodel zou dat toch niet mogen…

Rijtest: Volkswagen T-Roc R 300 pk 2.0 TSI DSG 4MOTION (2020)

High performance topversie of niet, de T-Roc R combineert nog steeds een compact (= lees stadsvriendelijk) formaat met een marktconforme hoeveelheid binnenruimte. De koffer slikt 392 liter bagage of 1.237 liter als je de achterbank volledig plat legt. Daarmee de T-Roc R net wat praktischer dan de Golf R (343 tot 1.233 liter) terwijl de Golf R Variant dat met maximaal 1.600 liter uiteraard nog beter doet!

Rijtest: Volkswagen T-Roc R 300 pk 2.0 TSI DSG 4MOTION (2020)Rijtest: Volkswagen T-Roc R 300 pk 2.0 TSI DSG 4MOTION (2020)

Elke T-Roc R verlaat de VW fabriek in Pamela (Portugal) met het 10” digitale dashboard dat allerhande informatie weergeeft op verschillende manieren. Centraal prijkt een 8” infotainmentsysteem met een vlotte werking en doordachte structuur, het verschil met de recente VW nieuwigheden is wel snel duidelijk. Gelukkig voorzien de Duitsers via de Discover Media en App-Connect toepassing de mogelijkheid om gebruik te maken van Apple CarPlay of Android Auto.

Rijtest: Volkswagen T-Roc R 300 pk 2.0 TSI DSG 4MOTION (2020)Rijtest: Volkswagen T-Roc R 300 pk 2.0 TSI DSG 4MOTION (2020)

Onder de motorkap ligt de gekende EA888 benzinemotor, een tweeliter viercilinder die 300 pk / 400 Nm (192 g/km CO2 WLTP) levert. Steevast in combinatie met de DSG7 automaat (met sportievere afstelling) en 4Motion vierwielaandrijving. In de Race + ESP Sport rijmodi kan je gebruik maken van launch control en als dusdanig in 4,9 seconden naar 100 km/u accelereren, bij 250 km/u bereikt de T-Roc R zijn topsnelheid. Verschiet niet van een praktijkverbruik van 10 liter benzine per 100 km en een rijbereik van ongeveer 500 km.

Rijtest: Volkswagen T-Roc R 300 pk 2.0 TSI DSG 4MOTION (2020)Rijtest: Volkswagen T-Roc R 300 pk 2.0 TSI DSG 4MOTION (2020)

Net zoals de Golf R komt ook de T-Roc R bijzonder veelzijdig én functioneel voor de dag, zo cruise je met de Comfort rijmodus in alle rust van A naar B. Wanneer je echter voor de meest sportieve rijmodi kiest ontwaakt de duivel in het blauwe T-Roc R doosje met een levendig karakter als gevolg. De 4Motion vierwielaandrijving zorgt ten alle tijden voor de nodige stabiliteit en legt daarbij de focus vooraan, wanneer nodig springen de achterwielen bij.

Rijtest: Volkswagen T-Roc R 300 pk 2.0 TSI DSG 4MOTION (2020)Rijtest: Volkswagen T-Roc R 300 pk 2.0 TSI DSG 4MOTION (2020)

Zowel op een uitdagend parcours als in een stedelijke omgeving ligt het nodige rijplezier (inclusief brede glimlach) binnen handbereik bij de T-Roc R, dit dankzij de progressieve stuurinrichting, sportonderstel (-20 mm) en adaptieve dempers (Dynamic Chassis Control aldus Wolfsburg). Dat de hogere koetswerkbouw voor weinig tot geen overhellen zorgt in de bochten is des te indrukwekkend. De vele testkilometers op de veeleisende Nürburgring hebben daartoe toegedragen aldus de marketingsdienst. De heerlijk klinkende (titanium!) Akrapovic sportuitlaat zorgt op zijn beurt voor de nodige vocale ondersteuning, dit toch aan de buitenzijde want binnenin blijft de soundtrack relatief gedempt. Wie liever wat anoniemer ergens toekomt/vertrekt kan 3.910 euro besparen én nog steeds pronken met vier uitlaatmonden achteraan.

Rijtest: Volkswagen T-Roc R 300 pk 2.0 TSI DSG 4MOTION (2020)Rijtest: Volkswagen T-Roc R 300 pk 2.0 TSI DSG 4MOTION (2020)

Terwijl je favoriete Volkswagen verder de reguliere T-Roc als zoete broodjes verkoopt zal de T-Roc R doelgroep een pak dunner bezaaid zijn, zeker omdat je daarvoor minimaal 43.980 euro op tafel moet leggen. Naast de eerdergenoemde Akrapovic sportuitlaat kwam daar in het geval van de testwagen ook nog onder andere keyless go (410 euro), afneembare trekhaak (1.030 euro), adaptief onderstel (1.395 euro), matzwarte 19” Pretora velgen (795 euro), Pack Premium (2.110 euro), Pack Travel (1.450 euro) en de exclusieve buitenkleur (810 euro) bij. Goed voor een eindfactuur van 58.010 euro, voor wie voldoende neemt met de blitse looks is er gelukkig het R-Line uitrustingsniveau.

Rijtest: Volkswagen T-Roc R 300 pk 2.0 TSI DSG 4MOTION (2020)Rijtest: Volkswagen T-Roc R 300 pk 2.0 TSI DSG 4MOTION (2020)

Behalve de BMW X2 M35i (306 pk, vanaf 59.350 euro) situeren alle T-Roc R concurrenten zich binnen dezelfde VAG familie. Denk aan de Audi SQ2 (300 pk, vanaf 45.070 euro) of CUPRA Ateca (300 pk, vanaf 43.390 euro) in afwachting van een nieuwe generatie Volkswagen Golf R. De vorige generatie Golf R (310 pk) had je al vanaf 44.500 euro, misschien kan je nog ergens een “goed onderhouden” occasie vinden?

Conclusie
Driehonderd pk in een kleurrijke crossover steken mag dan op papier behoorlijk YOLO lijken, Volkswagen bewijst met de nieuwe T-Roc R dat het totaalplaatje zeker kan smaken. Met een rustige rijstijl is deze T-Roc R even funky én functioneel als de reguliere T-Roc, wanneer je het volledige potentieel aanspreekt van de tweeliter benzinemotor ontwaakt er een plezante/levendige speelvogel met een smakelijke portie rijplezier zonder dat je daarvoor de extremen moet opzoeken. Bovendien blijft het geheel ook relatief comfortabel! Anderzijds zijn dat nu net ook de troeven van een Golf R (die je gerust als inspirator/mentor van de T-Roc R mag zien) terwijl dezelfde ingrediënten ook bij de Spaanse collega’s (goedkoper) kan krijgen.

Overzicht:
+ Sportieve looks
+ Comfortabel
+ Praktisch / ruim
+ Dynamisch weggedrag
+ Rijplezier
+ Levendige 2.0 TSI benzinemotor
+ Heerlijke (optionele) Akrapovic soundtrack

– Harde kunststof in het (eerder doordeweekse) interieur
– Prijs/opties
– Verbruik
– Interne concurrentie

Rijtest: Volkswagen T-Roc R 300 pk 2.0 TSI DSG 4MOTION (2020)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...