Rijtest: Volkswagen T-Roc 1.0 TSI 115 pk (2019)In het nog steeds boomende crossover segment komt Volkswagen meespelen met de hippe T-Roc! We doen de test met de aangename 1.0 TSI benzinemotor.

Voor diegene die eens wat anders (lees: hipper) willen dan een doordeweekse Polo, Golf of Passat is er nu meer dan keuze genoeg binnen het SUV segment. Dat begon ooit voorzichtig met de hoger gepositioneerde Touareg en Tiguan en nu de Tiguan Allspace, T-Cross en de veelbelovende T-Roc. De CrossPolo en CrossTouran van weleer logischerwijs niet meegerekend.


Rijtest: Volkswagen T-Roc 1.0 TSI 115 pk crossover (2019)

Wie zich écht wil onderscheiden van de (grijze) massa kiest voor een lifestyle T-Roc Cabrio of T-Roc R, wie gewoon wil profiteren van de hoge(re) koetswerkbouw, gemakkelijke(re) in stap en goede zichtbaarheid rondom heeft voldoende aan een klassieke T-Roc.

Rijtest: Volkswagen T-Roc 1.0 TSI 115 pk crossover (2019)

De configurator van de Volkswagen T-Roc biedt de nodige mogelijkheden met een basisversie, Style, Elegance en R-Line uitrustingsniveau, diverse kleurrijke koetswerkmogelijkheden (zoals het Energetic Orange van de testwagen) en 16” tot 19” (lichtmetalen) velgen.

Rijtest: Volkswagen T-Roc 1.0 TSI 115 pk crossover (2019)Rijtest: Volkswagen T-Roc 1.0 TSI 115 pk crossover (2019)

Net zoals bij de technisch gerelateerde Golf krijg je bij de T-Roc diverse mogelijkheden inzake materiaalkeuzes. Desgewenst prijkt er een stuurwiel met handige functietoetsen en digitaal dashboard voor je neus, centraal doe je beroep op een modern (maar optioneel) infotainmentsysteem met 8” touchscreen met moderne functionaliteit. De afwerking staat op punt … maar lang hoef je niet te zoeken naar harde kunststof. Iets dat in een Golf nooit echt het geval was.

Rijtest: Volkswagen T-Roc 1.0 TSI 115 pk crossover (2019)

Achterin de T-Roc is er voldoende plaats voor drie kinderen of twee volwassenen met een “marktconforme” hoeveelheid been/hoofdruimte. De kofferklep is relatief zwaar, via de optielijst krijg je een automatische bediening. In de koffer zelf past er tot 445 liter bagage, met de achterbank plat creëer je 1.290 liter bagageruimte.

Rijtest: Volkswagen T-Roc 1.0 TSI 115 pk crossover (2019)Rijtest: Volkswagen T-Roc 1.0 TSI 115 pk crossover (2019)

De T-Roc krijgt het klassieke Volkswagen motorengamma mee in de vorm van een 1.0-liter TSI driecilinder (115 pk) en 1.5-liter viercilinder (150 pk) benzinemotor, dieselen kan met de 1.6-liter (116 pk) en 2.0-liter (150 pk). Als alternatief voor de voorwielaandrijving en manuele zes-versnellingsbak krijg je bij de topversies 4Motion vierwielaandrijving en de zeventraps DSG automaat met dubbele koppeling.

Rijtest: Volkswagen T-Roc 1.0 TSI 115 pk crossover (2019)Rijtest: Volkswagen T-Roc 1.0 TSI 115 pk crossover (2019)

Hier zien we een handgeschakelde T-Roc 1.0 TSI die 115 pk / 200 Nm (131 g/km CO2 WLTP) aan de voorwielen levert, voor de 0-100 sprint reken je minstens tien seconden met een topsnelheid van 187 km/u. Met een gematigde rijstijl kan je een verbruik van 6,8 liter benzine per 100 km/u optekenen, dankzij een brandstoftank van 50 liter ligt het rijbereik op 700 km.

Rijtest: Volkswagen T-Roc 1.0 TSI 115 pk crossover (2019)Rijtest: Volkswagen T-Roc 1.0 TSI 115 pk crossover (2019)

Onderweg toont deze T-Roc zich als een aangename metgezel met een comfortabele demping, vlotte handbak, gezonde prestaties en alerte (maar ook stille) driecilinder. Qua rijdynamiek komt de 1.0 TSI natuurlijk iets minder dynamisch voor de dag dan de eerder geteste (en duurdere) tweeliters, in alle tijden blijft het geheel zeer voorspelbaar en stabiel. Het lichte stuurgevoel vraagt enige gewenning maar zorgt wel voor de voldoende feedback.

Rijtest: Volkswagen T-Roc 1.0 TSI 115 pk crossover (2019)

Op vlak van veiligheid, rijhulp en gadgets biedt de T-Roc het nodige aan. Standaard krijg je ondermeer licht/regensensor, Front Assist noodremhulp, Hill Start Assist, verkeersbordenherkenning en Lane Assist, via de optielijst kan je dat gemakkelijk aandikken met adaptieve cruise control, slimme lichtblokken, parkeersensoren, ParkPilot Assist, achteruitrijcamera, vermoeidheidsdetectie en 300 W sterke Beats audiosysteem.

Rijtest: Volkswagen T-Roc 1.0 TSI 115 pk crossover (2019)Rijtest: Volkswagen T-Roc 1.0 TSI 115 pk crossover (2019)

De T-Roc begint bij 23.100 euro (1.0 TSI 115 pk) al zouden we toch nog wat doorsparen richting de rijkelijker uitgeruste Style en Elegance uitvoeringen. Naast wat budget voor personalisatie (een must bij de T-Roc) zal je ongetwijfeld ook enkele opties willen, Volkswagen groepeert gelukkig de meest interessante items in financieel aantrekkelijke Packs (Comfort, Music, Travel, Adventure, …). Reken op ongeveer 27.000 à 30.000 euro voor een leuk uitgeruste configuratie, de testwagen ging daar nog met enkele duizenden euro’s boven.

Rijtest: Volkswagen T-Roc 1.0 TSI 115 pk crossover (2019)

De Volkswagen T-Roc crossover heeft tientallen concurrenten in het opgehoogde C-segment, denk aan de Mazda CX-30, Peugeot 3008, Nissan Qashqai, Toyota C-HR, Renault Kadjar, Open Grandland X, Hyundai Kona, Fiat 500X, Jeep Compass, Kia XCeed, … Tegelijk komt de T-Roc in het vaarwater van de eigenste T-Cross en Golf terwijl er ook interne concurrentie is met de technisch gerelateerde Seat Ateca, Audi Q2 en Skoda Karoq

Conclusie
Met de T-Roc heeft Volkswagen het perfecte alternatief voor wie iets kleurrijker wil dan zo’n rationale Polo en Golf. Net wat praktischer/functioneler maar vooral hipper en naar hartenlust te configureren, bij voorkeur zo kleurrijk mogelijk! De 1.0 TSI driecilinder benzinemotor met 115 pk is een prima (en zuinige) keuze met een aangenaam weggedrag en vlotschakelende handbak, wie enige dynamische verwachting koestert moet wel richting de T-Roc R topversie. De hedendaagse crossoverhype zorgt ongetwijfeld voor de nodige keuzestress en héél véél vergelijk, zelfs binnen de riante VAG familie is er keuze genoeg!

Overzicht:
+ Hippe, karaktervolle vormgeving + verregaande personalisatie
+ Comfortabel rijgedrag
+ Hoge zitpositie / goede instap / zichtbaarheid rondom
+ Grote koffer
+ Afwerking
+ Veiligheid
+ Zuinig + stille 1.0 TSI

– Prijs/optiebeleid
– Licht stuurgevoel
– Zware kofferklep
– Stevige (interne) concurrentie

Rijtest: Volkswagen T-Roc 1.0 TSI 115 pk crossover (2019)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem