Volkswagen CrossTouran 1.6 TDI
Volkswagen heeft de Touran vorig jaar een facelift gegeven, daarnaast kreeg ook de CrossTouran een update. Tijd voor een kennismaking.

De stadswagen voor natuurliefhebbers, dat lezen we op de officiële website van Volkswagen over deze CrossTouran. Een ietwat vreemde verwoording, want de CrossTouran lijkt ons gezien zijn formaat niet meteen het toonbeeld van een stadswagen en tijdens onze testperiode kregen we ook geen natuurliefhebbers over de vloer die meer wilden weten over dit model. De CrossTouran heeft ten opzichte van een standaard Touran wel wat extra bodemvrijheid gekregen, samen met de zwarte koetswerkbescherming, een licht gewijzigde voorbumper en een verchroomde dakrail moet dat voor een ruigere look zorgen. Daarmee zal hij niet veel verder komen dan de Touran op het onverhard, maar oogt hij wel wat spannender dan het standaard model. Kwestie van persoonlijke smaak, zo blijkt.

Volkswagen CrossTouran

Het interieur van de CrossTouran verschilt maar weinig met de Touran, zo is er plaats voor een ruig ogende zetelbekleding en een lederen touch voor de versnellingspook en handrem. Verder heb je als avonturier ook nood aan veel opbergruimte, en daar heeft Volkswagen dan ook aan gedacht. Zo is er niet alleen erg veel ruimte op de traditionele plaatsen zoals in de deuren en onder de armsteun, maar zit er ook een laadbak onder elke voorstoel en is er voor de achterste zetelrij zelfs een kleine laadruimte onder de vloer beschikbaar. Op de achterbank is er trouwens voldoende beenruimte beschikbaar, maar zitten de zetels wel iets harder dan vooraan. De tweede zetelrij is wel erg flexibel en bestaat uit 3 afzonderlijke zetels die in een handomdraai kunnen worden neergeklapt of verwijderd. Zo kan je de middelste zetel neerklappen om zo een tafeltje te creëren. Over tafeltjes gesproken, achteraan kunnen twee klaptafeltjes opengevouwen worden, functionaliteit van een hoog niveau! Ook qua laadruimte heb je met deze CrossTouran niet te klagen, standaard beschik je over 695 liter bagageruimte, wanneer je de achterbank neerklapt stijgt het laadvermogen zelfs tot 1.989 liter. Wie echter kiest voor de optionele derde zetelrij en dus 7 passagiers, moet het stellen met 121 liter bagageruimte.

Volkswagen CrossTouran

Ons testmodel was uitgerust met het optioneel panoramisch zonnedak, dat voor de helft open kan. Dat is niet alleen leuk om tijdens de zomermaanden een frisse wind in het interieur te blazen, ook het ruimtegevoel gaat ermee omhoog. Wie kinderen heeft zou deze optie zeker moeten overwegen, want het heeft zeker een meerwaarde. De voorste passagiers hebben ook voldoende ruimte, en de bestuurder kan genieten van een erg degelijk afgewerkt lederen multifunctioneel stuur en een overzichtelijk instrumentenpaneel. Het optionele navigatiesysteem RNS 315 beschikt over een 5″ kleurenaanraakscherm in combinatie met enkele knoppen die het eenvoudiger maken om rechtstreeks naar bepaalde functies over te gaan. Het systeem werkt erg degelijk en is met 600 euro relatief betaalbaar. Het navigatiesysteem herbergt trouwens ook een Radio/CD-speler met MP3 functie en een AUX-ingang om externe audiotoestellen aan te sluiten. Jammer genoeg moet er wel nog 300 euro bijbetaald worden voor Bluetooth verbinding met de GSM om hands-free te kunnen bellen.

Volkswagen CrossTouran

Onder de motorkap van ons testmodel vonden we een 1.6 TDI met 105 pk en 250 Nm koppel. Dit motorblok doet het zeker niet onaardig in de toch wel vrij forse CrossTouran, de vlot schakelende zesbak helpt hier het vermogen vlot op de voorwielen over te brengen. Het is wel opletten om niet onder de 1.500 toeren te belanden, zeker als je zoals wij in de Ardennen enkele bochten bergop moet rijden. Het koppel komt namelijk pas boven 1.500 toeren vrij, waardoor de motor pas dan echt tot leven komt. Een sprint van 0 naar 100 km/u neemt 12,8 seconden in beslag, maar een sprint naar 80 km/u duurt maar 8,4 seconden. Met de 1.6 TDI is de CrossTouran dus meer dan vlot genoeg voor de goede huisvader, en ook de verbruikscijfers blijven binnen de perken. Volkswagen geeft zelf een gemiddeld verbruik van 5,1 liter/100 km op, wij verstookten tijdens onze test 6,3 liter. Aangezien we de test voor het grootste deel met een volgeladen CrossTouran hebben verreden vinden we dit een meer dan aanvaardbaar cijfer. Om brandstof te besparen wordt het model trouwens standaard uitgerust met een Start/Stop-systeem.

Volkswagen CrossTouran

Het rijgedrag van de CrossTouran is erg voorspelbaar, de wagen reageert mooi op de stuurinput en blijft ten allen tijde comfortabel. De balans zit ook goed, op bochtige wegen heeft hij wel wat last van zijn gestalte en gewicht, maar toch stuurt deze CrossTouran erg volwassen. Door zijn afmetingen heeft de wagen wel last van rijwind, waardoor hij op de snelweg niet met één hand aan het stuur te besturen valt, de CrossTouran zoekt dan iets te snel zijn eigen weg. Een echte rijdersauto zal de CrossTouran nooit worden, maar daar zal de pater familias ongetwijfeld niet wakker van liggen. De CrossTouran doet namelijk wat het moet doen: veilig en comfortabel mensen van A naar B brengen.

Volkswagen CrossTouran

Het motorgamma van de CrossTouran is erg uitgebreid, zo kan je langs dieselzijde instappen met een 1.6 TDI met 90 pk. Deze motor lijkt ons echter iets te bemeten om echt vlot aan het verkeer te kunnen deelnemen. Wij zouden toch minstens kiezen voor de 1.6 TDI met 105 pk, die zeker volstaat voor dagelijks gebruik. Wie het iets krachtiger wil kan steeds kiezen voor de 2.0 TDI met 140 pk, hiermee sprint de CrossTouran van 0 naar 100 km/u in 9,9 seconden en bedraagt het gemiddeld verbruik 5,3 liter/100 km. Langs benzinezijde kan je kiezen tussen een 1.2 of 1.4 TSI. Die eerste beschikt over 105 pk, en kon ons tijdens een eerdere test met de Skoda Yeti erg overtuigen. Ongetwijfeld dat de 1.2 TSI het dus ook goed doet in de CrossTouran. De 1.4 TSI beschikt over 140 pk, waarmee de CrossTouran van 0 naar 100 km/u sprint in 9,5 seconden, het gemiddeld verbruik bedraagt hier 6,8 liter/100 km. Alle motoren worden standaard gekoppeld aan een manuele zesbak, optioneel kies je voor een DSG-automaat.

Volkswagen CrossTouran

De Volkswagen Touran start bij 21.990 euro, maar wie de CrossTouran wil bestellen met onze 1.6 TDI moet minstens 27.290 euro betalen. Op de optielijsten staan echter nog allerlei belangrijke opties, zo kan je de Touran en CrossTouran uitrusten met een derde zetelrij voor 762 euro, waardoor je het aantal zitplaatsen verruimt van 5 naar 7. Interessant is verder ook het “GPS” Pack dat maar 600 euro kost, relatief goedkoop voor zo’n systeem. Parkeersensoren achteraan kosten 393 euro, terwijl het “Top” Pack een elektrisch panoramadak, alarmsysteem, bandenspanningscontrole en connectiviteit met iPod en iPhone combineert voor 1.258 euro. Dat maakt dat een goed uitgeruste CrossTouran voor minstens 30.000 euro de dealer verlaat, best prijzig. Wie voor de standaard Touran kiest is natuurlijk een stuk goedkoper af, terwijl het in principe over hetzelfde model gaat.

Volkswagen CrossTouran

Conclusie

De Volkswagen CrossTouran is een erg veelzijdige wagen, er is veel ruimte binnenin en ook de koffer is met 695 liter erg ruim. De wagen doet daarnaast wat het moet doen: veilig en comfortabel een gezin van A naar B vervoeren. Dat de looks niet meteen spannend zijn blijft een kwestie van persoonlijke smaak, maar de CrossTouran is in ieder geval al wat speelser dan een standaard Touran. De 1.6 TDI met 105 pk doet goed zijn werk, en ook het weggedrag is zoals het moet zijn. Voor de CrossTouran betaal je wel een meerprijs ten opzichte van de Touran, terwijl je in se dezelfde auto koopt. Wie dus niet geeft om visuele opsmuk kan met een gerust hart de Touran bestellen, niet voor natuurliefhebbers dus.

Volkswagen CrossTouran

Overzicht

+ Ruim, moduleerbaar en functioneel
+ 1.6 TDI doet het verrassend goed
+ Voorspelbaar weggedrag
+ Vlotte zesbak

– Nut & Prijs CrossTouran?
– Iets te harde achterbank
– Inspiratieloze styling achterkant

Volkswagen CrossTouran

Tekst & Foto’s: Pieter-Jan Scheir