Rijtest: Audi SQ2 SUV 2.0 TFSI S-Tronic quattro 300 pk (2019)Kan Audi met de frisse – en 300 pk sterke – SQ2 een prominente plaats opeisen in het segment van de sportieve crossovers?

Wegens de onstilbare SUV voorliefde van de Europese consument sparen autoconstructeurs kosten noch moeite om een breed gamma aan dergelijke bolides te presteren. Bij Audi loopt het van een compacte Q2 tot imposante Q8 en dankzij het succes van de potente RS Q3, SQ5 en SQ7 is er met de SQ2 nu zelfs een snellere/sportieve versie van de kleinste telg.

Rijtest: Audi SQ2 SUV 2.0 TFSI S-Tronic quattro 300 pk (2019)Rijtest: Audi SQ2 SUV 2.0 TFSI S-Tronic quattro 300 pk (2019)

De Audi SQ2 volgt op visueel vlak het traditionele S recept met de nodige badges, zilverkleurige spiegelkappen, prominentere grille met LED lichtblokken, krachtige remschijven, contrasterende zilveren accenten, blitse 18” velgen (of zoals hier 19”), subtiele spoiler en een vierdelige (!) uitlaat. Bij voorkeur in combinatie met een frisse lakkleur zoals het Ara Blue van de testwagen! In vergelijking met een reguliere Q2 ligt de SQ2 20 mm dichter bij het asfalt dankzij een sportonderstel, toch zit je hier net wat hoger dan in de gemiddelde stadswagen wat zorgt voor een goede zichtbaarheid rondom en gemakkelijke(re) instap.

Rijtest: Audi SQ2 SUV 2.0 TFSI S-Tronic quattro 300 pk (2019)Rijtest: Audi SQ2 SUV 2.0 TFSI S-Tronic quattro 300 pk (2019)

Aan de buitenkant steekt de SQ2 zijn sportief karakter niet weg, binnenin moet je lang(er) zoeken naar unieke details (sportzetels, contrasterende stiknaden, chroom accenten, …) die een gewone Q2 niet heeft. Ook in vergelijking met de recente Audi nieuwigheden moet de SQ2 onderdoen qua gadgets en connectiviteit, zo ontbreekt er een touchscreen waardoor Apple CarPlay / Android Auto ietwat overbodig wordt. De optionele Virtual Cockpit steelt gelukkig nog altijd de show met haarscherpe/doordachte weergave van ondermeer Google Maps in de klokkenwinkel. Qua materiaalkeuze en afwerking scoort de SQ2 goed, dit zonder de bakens in het segment te verzetten.

Rijtest: Audi SQ2 SUV 2.0 TFSI S-Tronic quattro 300 pk (2019)

Achterin de Audi SQ2 passen er perfect drie inzittenden, met enige goodwill kunnen dat zelfs volwassenen zijn. Met het optionele panoramisch open dak versterk je het ruimtelijk gevoel. In de koffer past er minimaal 340 liter bagage, wanneer je de achterbank neerlegt (40:20:40) loopt het laadvolume op tot 1.000 liter.

Rijtest: Audi SQ2 SUV 2.0 TFSI S-Tronic quattro 300 pk (2019)Rijtest: Audi SQ2 SUV 2.0 TFSI S-Tronic quattro 300 pk (2019)

De SQ2 doet het met de EA888 benzinemotor in het vooronder, een bekende 2.0-liter die we doorheen het volledige (VAG) gamma zien opduiken. Goed voor 300 pk / 400 Nm (163 g/km CO2) waarmee je dankzij de efficiënte 7-traps S-Tronic automaat met dubbele koppeling en quattro vierwielaandrijving in slechts 4,8 seconden aan 100 km/u zit, bij 250 km/u bereik je de topsnelheid. Prestatiecijfers waarmee deze SQ2 bijvoorbeeld een S7 Sportback aftroeft! Audi denkt dat 7 liter moet volstaan om 100 km af te leggen, in de praktijk zal dat tussen de 8 à 9 liter uitvallen. Enthousiastelingen zullen 11+ liter halen wat het rijbereik (brandstoftank 55 liter) van pakweg 600 km beperkt.

Rijtest: Audi SQ2 SUV 2.0 TFSI S-Tronic quattro 300 pk (2019)Rijtest: Audi SQ2 SUV 2.0 TFSI S-Tronic quattro 300 pk (2019)
Rijtest: Audi SQ2 SUV 2.0 TFSI S-Tronic quattro 300 pk (2019)

Met een rustige rijstijl is de Audi SQ2 eerder een snelle Q2 dan een volwaardige hot hatch / hot crossover met zijn vlotte (maar niet overweldigende) prestaties, direct (maar lichtvoetig) stuurgevoel en karaktervolle (maar relatief subtiele) soundtrack. Efficiëntie over rijbeleving dus, dit in combinatie met de comfortabele multilink achterasophanging. Wanneer je het tempo opdrijft en kiest voor de Dynamic rijmodi via de Drive Select toont de compacte SUV zijn ware aard. Op die (beperkte?) momenten verkies je wel de volledige controle en mis je handige schakelflippers achter het stuur, een must have optie van nogmaals 133 euro. Met het oog op maximale tractie en stabiliteit verdeelt de SQ2 het vermogen indien nodig over de voor- en achteras, iets waarvan je in de praktijk geen last hebt. In tegendeel zelfs, je kan opmerkelijk vlot de bocht in én uit zonder noemenswaardige rolbewegingen.

Rijtest: Audi SQ2 SUV 2.0 TFSI S-Tronic quattro 300 pk (2019)Rijtest: Audi SQ2 SUV 2.0 TFSI S-Tronic quattro 300 pk (2019)

Met een vanafprijs van zowaar 45.000 euro vraagt Audi om een serieuze financiële inspanning en zelfs dan moet je nog stevig investeren voor de nodige personalisatie, opties en gadgets. In ons geval goed voor 61.330 euro in combinatie met een oldschool sleutel (lees: geen keyless go/entry) en manueel verstelbare stoelen. Het gekende Duitse premium prijsbeleid…

Rijtest: Audi SQ2 SUV 2.0 TFSI S-Tronic quattro 300 pk (2019)

In de zoektocht naar een potente premium crossover – de Nissan Juke NISMO trendstetter laten we even links liggen – kan je eveneens terecht bij de BMW X2 M35i (306 pk – vanaf 59.840 euro), MINI Countryman JCW (306 pk) en Jaguar E-Pace (P300 AWD – vanaf 54.400 euro) in afwachting van de Mercedes GLA35 AMG (306 pk). De interne concurrentie voor de SQ2 is anderzijds ook niet te overzien met de technisch gerelateerde Audi S3, Volkswagen Golf R (Variant), Volkswagen T-Roc R, CUPRA Ateca en dergelijke. Zeker omdat die goedkoper, praktischer en/of groter voor de dag komen.

Conclusie
De hot crossover combinatie mag dan een natuurlijke tegenstrijdigheid zijn, om de consument zoveel mogelijk keuze te bieden heeft prijkt er nu een SQ2 in de Audi catalogus. De sportieve make-over en 300 pk sterke krachtbron hebben het in de praktijk moeilijk om de (hoge?) verwachtingen in te lossen, ook qua spektakelgehalte blijft het vuurwerk bij de SQ2 wat uit. Zeker omdat technisch gerelateerde/interne concurrenten (CUPRA Ateca, Volkswagen T-Roc R, Audi S3, …) meer bieden voor hetzelfde – in dit geval immense berg – geld. Maar dat zijn geen SUV’s natuurlijk en Jan Modaal wil nu eenmaal zo’n verhoogde/praktische koetswerkvorm.

Overzicht:
+ Stoere looks
+ Hoge zitpositie (gemakkelijke instap + goede zichtbaarheid rondom)
+ Prestatiepotentieel
+ Afwerkingskwaliteit
+ Wegligging

– Prijs/optiebeleid
– Mag gerust wat spannender qua rijdynamiek/beleving
– Interieur van een “vorige” generatie (zonder touchscreen!)
– Verbruik bij sportieve rijstijl

Rijtest: Audi SQ2 SUV 2.0 TFSI S-Tronic quattro 300 pk (2019)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem