Rijtest Nissan Juke Nismo
Ja! Het kan nog gekker dan een gewone Juke. Zeker wanneer de Nismo motorsportafdeling van Nissan er zich mee gaat bemoeien..

De Nissan Juke belichaamt als geen ander de quote “Hate it or love it“. Met zijn bijzonder atypisch design en guitig voorkomen zijn er waarschijnlijk evenveel haters als er liefhebbers zijn. Het feit dat je deze compacte crossover echter keer op keer tegenkomt, bevestigt het succesvolle Juke verhaal van Nissan. Zodanig succesvol zelfs dat de productie in Sunderland te Engeland een tandje moest bijsteken tijdens de eerste productiemaanden. Je kan een Juke bestellen bij Nissan met zowel grote als kleine benzinemotoren en zelfs met een diesel. Echt spannend werd het uiteraard nooit, tot Nismo ten tonele kwam…

Rijtest-Nissan-Juke-Nismo36

Nismo staat voor NISsan MOtorsports en is in het Oosten een zeer bekende en gerenommeerde afdeling die verantwoordelijk is voor heel wat sportiviteit. In Europa bleef ze wat op de achtergrond, al konden we wel genieten van Skylines en GT-R’s die de Nismo sportgenen meekregen. Met argusogen werd er gekeken naar het succes van performance divisions zoals AMG, RS en M dus werd er een masterplan opgesteld om Nismo hier ook voldoende slagkracht te geven. Nissan beloofde ons van heel wat seriemodellen een sportieve Nismo variant te brengen! Die eer was voor het eerst weggelegd voor de gekke Juke, maar ook de 370Z Nismo kan je nu al bestellen. Allemaal bijzonder leuk, maar het is pas echt uitkijken naar de Nissan GT-R Nismo die menig sportwagen zal kunnen bedreigen. Ook de ecoridders onder ons kunnen naar iets uitkijken, zo zijn er immers ook plannen voor een Micra en Leaf Nismo.

Rijtest-Nissan-Juke-Nismo28

Hoe succesvol de Nismo expansieplannen lopen zal de toekomst uitwijzen, wij kregen alvast de kans om er op uit te trekken met de Juke Nismo. Standaard al voldoende crazy om overal en altijd de aandacht op te eisen, met een spierwitte Juke Nismo mag je het vergeten om ooit nog anoniem toe te komen. De bloedrode details maken het sportieve verhaal helemaal duidelijk en diegene die toch nog zouden twijfelen worden overtuigd door de zwartglimmende 18″ velgen, de uitgeklopte wielkasten en de rode spiegelkappen.

Rijtest-Nissan-Juke-Nismo42

Vooraan krijgen we terug de 3 niveau’s verlichting maar bemerken we toch een andere grille dan de reguliere Juke’s. Het totaalplaatje is bijzonder geslaagd, al is de Juke Nismo in het Brilliant White niet voor iedereen weggelegd. Gelukkig kan je ook nog kiezen voor Silver Grey grijs of Black Metallic zwart waarmee het al wat minder schreeuwerig wordt. Achteraan krijgen we 1 uitlaatpijp, waar we toch graag nog 1 exemplaar zouden toevoegen aan de andere kant.

Rijtest-Nissan-Juke-Nismo38

Binnenin krijgen we diezelfde sportieve eigenheid terwijl we heel wat Juke herkennen uit onze vorige test. De wijzerplaten kregen een rode make-over net zoals de stiksels en ook mogen we zoals altijd vele logo’s verwelkomen. De zetels zijn uitgevoerd in het  alcantara en bieden naast prima zitcomfort een goed premium gevoel. De middenconsole is nog steeds geïnspireerd op de brandstoftank van een motorfiets, jammer genoeg werd het shiny plastiek niet vervangen door meer kwalitatief exemplaar.

Rijtest-Nissan-Juke-Nismo02

Het navigatie- en multimediasysteem is wat aan de kleine kant, maar werkt perfect en koppelt zonder probleem je gsm, USB of Bluetoothverbinding aan. Daaronder hebben we een kleine boordcomputer die ons alle sportieve details zoals de G-krachten of de turbodruk kan meedelen. Bijzonder fancy, maar nuttig is anders in een hippe crossover. Het lederen stuurwiel met suède ligt goed in je handpalm en is versiert met rode accenten en bedieningselementen. De achterbank is voorzien op 3 personen? maar met de coupe-achtige daklijn zitten de grote personen beter vooraan. De handvaten voor de achterste deuren zitten bovendien ietwat verstopt, een designelement dat menig passagier wel kon bekoren.

Rijtest-Nissan-Juke-Nismo06

De Nissan Juke Nismo is enkel te verkrijgen met een 1.6-liter benzinemotor met een turbo die in staat is om 200 pk en 250 Nm te brengen. Standaard krijg je voorwielaandrijving en een handbak, verkies je liever een vierwielaangedreven Juke Nismo (+ €3.200) dan ben je aangewezen op een automatische CVT transmissie. Met slechts 10 pk extra ten opzichte van de krachtigste normale Juke moet de Nismo variant het vooral van zijn afstelling hebben, niet toevallig dé specialiteit van de motorsportafdeling. Met een sprinttijd van 7,9 seconden kan je vanuit stilstand accelereren naar 100 km/u, de pret is voorbij als de teller 215 km/u aanwijst. Officieel spreekt Nissan van 6,9 liter benzine per 100 km/u, maar dat kan je zonder problemen laten toenemen tot een goede 9 liter. Sportief rijgedrag betaal je uiteraard aan de pomp! Met een brandstoftank van slechts 46 liter inhoud sta je daar ook na elke 500 kilometer terug.

Rijtest-Nissan-Juke-Nismo12

De Juke Nismo is logischerwijs de best sturende Juke die er is. De tractiecontrole, grip, stuurinrichting werden aangepast aan de Nismo noden en resulteren nu in een wendbaar rijgedrag en betere wegligging. De voortrein volgt de orders vrij goed op en zelfs in de bochten valt er weinig te merken van de hogere koetswerkopbouw. Toch knelt het schoentje ietwat als de hooligan echt naar boven komt en deze het volledige Nismo potentieel wil aanroepen. Dan begint de Juke te twijfelen en verdampt het sportieve als sneeuw voor de zon. Uiteraard is de Juke niet het beste basismodel om een sportieve Nissan te onderbouwen, dus mogen we ook niet klagen. Volgend jaar zouden we een Nissan Juke Nismo RC mogen verwelkomen die ook op het scherpst van de snee zich sportief kan gedragen, als je écht loco wilt gaan kan je nog altijd een half miljoen euro betalen voor een Nissan Juke R. Inderdaad, dat is die Juke met een V6 uit de GT-R die goed is voor 485 pk en 588 Nm koppel!

Rijtest-Nissan-Juke-Nismo17

Voordeel van de Nissan Juke Nismo is de vrij complete basisuitrusting. Naast Nismo inner- en uiterlijk krijg je namelijk het hoge Tekna uitrustingsniveau met automatische verlichting, regensensor, airco, het Nissan Connect navigatiesysteem, verdonkerde achterruiten, … Dat allemaal als je €26.905 overdraagt aan de Nissan dealer bij jou om de hoek. Mocht het schreeuwerige uiterlijk of de hoge basisprijs toch wat te veel zijn, kan je uiteraard je ding vinden bij een gewone Juke (vanaf €15.990) die je ook naar hartenlust kan personaliseren!

Rijtest-Nissan-Juke-Nismo34

Voor de prijs van een Nissan Juke Nismo kan je heel wat lekkers kopen dat vaak ook sneller en sportiever zal zijn. De Renault Clio RS deelt hetzelfde motorblok en scoort wel wat meer punten, alhoewel je daar aangewezen bent op een EDC automatische versnellingsbak. Bij MINI kan je ook een Countryman bestellen in een sportieve JCW trim maar die zit kwalitatief toch in een hoger segment. Als je relationeel op zoek bent naar prestaties moet je misschien eerder opteren voor de Ford Fiesta ST of Peugeot 208 GTi. Anderzijds, je kan de Nissan Juke ook zonder de Nismo opsmuk bestellen met slechts 10 pk minder terwijl je toch een serieus duit uitspaart op de bestelbon. Concurrentie genoeg, al ontbreekt er een echte uitdager in de zin van een Renault Captur RS.

Rijtest-Nissan-Juke-Nismo24

Conclusie

De Nissan Juke is in Nismo uitvoering enkel weggelegd voor echte fanboys. Je betaalt een serieus bedrag terwijl je beter kan krijgen qua prestaties en looks, toch is het totaalpakket meer dan geslaagd. Diegene die het aandurven om een exemplaar te bestellen kunnen dagdagelijks genieten van voldoende sportieve aspiratie, een aangenaam interieur en een zeer uitgebreide basisuitrusting. De bochtenridders en circuitbeesten wachten best nog even op de Juke Nismo RC versie die hun wél zal kunnen bevredigen. Moraal van het verhaal blijft dat Nissan het Nismo verhaal succesvol weet te lanceren in Europa, we zijn alvast benieuwd!

Overzicht:

+ Comfortabele interieur
+ Blitse verschijninng
+ Sportief innerlijk

– Veel show, matige go
– 
prijzig

Rijtest-Nissan-Juke-Nismo31

Tekst: Benjamin Van Maldergem
Foto’s: Ruben & Sam Janssens