Rijtest: Mazda MX-5 160 Edition (2017)Een gelimiteerde versie van de speelse Mazda MX-5, speciaal voor de Belgische markt? Daar zeggen we geen nee tegen.

Traditiegetrouw ligt het aantal speciale versies van de Mazda MX-5 over de jaren vrij hoog. Het legio van die speciallekes wordt echter voorbehouden voor de thuismarkt Japan. Eentje exclusief voor ons Belgen is daarom een opmerkelijk feit.

Rijtest: Mazda MX-5 160 Edition (2017)
Wat deze ‘160 Edition’ dan zo speciaal maakt? Eerst en vooral de oplage die beperkt blijft de 160 exemplaren, allemaal voorzien van een typeplaatje tussen de stoelen. 160 verwijst ook naar de motorisatie. Elk exemplaar is voorzien van een 160 pk sterke, atmosferische 2.0-liter SkyActiv-G motor gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. Al die pk’s worden vervolgens via een mechanisch sperdifferentieel naar de achterwielen stuurt. Tot slot wordt er vooraan een veerpootbrug geïnstalleerd voor extra koetswerkstijfheid en draagt de ophanging de Bilstein-signatuur.

Rijtest: Mazda MX-5 160 Edition (2017)Rijtest: Mazda MX-5 160 Edition (2017)

Optisch herken je de 160 Edition aan een van de vier beschikbare kleuren, de zwarte spiegelkappen en de kleine lipspoiler op het kofferdeksel. Aan de binnenzijde zijn het de Recaro-sportstoelen die de aandacht trekken samen met heel wat alcantara en rode stiksels. Doorgewinterde MX-5 kenners merken vast op dat er weinig tot geen verschillen zijn met de standaard topversie. Inclusief zijn all-in prijs van 31.990 euro. Al krijg je als koper wel de kans om onder begeleiding het circuit van Zolder op te gaan. Altijd meegenomen en meteen de perfecte kans om de roadster op en richting limiet te leren kennen.

Rijtest: Mazda MX-5 160 Edition (2017)

Maar ook naast het circuit schittert de sportiefste der MX-5’s. Met een rijklaar gewicht van net iets meer dan een ton, 160 pk en een toerenteller die tot 7.000 tpm reikt, entertaint de roadster ongeacht de snelheid. Vooral het extra koppel maakt een wezenlijk verschil met de 130 pk sterke 1.5. Zo moet je minder vaak terugschakelen. Al is dat op zich geen straf dankzij de prima handbak. En ook de sper laat zich voelen en zet het vermogen krachtdadig neer.

Rijtest: Mazda MX-5 160 Edition (2017)Rijtest: Mazda MX-5 160 Edition (2017)
Rijtest: Mazda MX-5 160 Edition (2017)

Dankzij de Bilstein-ophanging is er gevoelig minder koetswerkrol en reageert het autootje sneller bij stuurinputs of bij het wisselen van richting. De demping is dan ook stug maar zeker niet hard waardoor de auto dagelijks inzetbaar blijft. De fraaie Recaro’s zitten erg comfortabel en bieden veel steun, maar staan iets hoger dan de standaardstoelen wat dan weer minder interessant voor de grote chauffeurs. Vooral omdat het stuur in de hoogte maar niet in de diepte verstelbaar is. Kleine minpunten die je echter gauw vergeet. Want ongeacht de snelheid, het weer en de omstandigheden blijft MX-5 rijden een feest voor de zintuigen. Nergens vind je zoveel rijplezier voor zo weinig geld!

Conclusie
Met uitzondering van het de gelimiteerde oplage, het typeplaatje en de kans op het onder begeleiding rijden op het Circuit van Zolder, verschilt deze Mazda MX-5 160 Edition niet van de standaard topversie. Wie echter in de markt is voor de sportiefste der MX-5’s is, en tot een select clubje MX-5-rijders wil horen, is bij deze 160 aan het juiste adres. Er zijn er naar verluidt nog enkele beschikbaar. Snel zijn is de boodschap!

Overzicht:
+ Looks
+ Rijplezier
+ Interieur
+ Balans sportiviteit/comfort
+ Prijs en optiepolitiek

+/- Beperkte meerwaarde ‘160 Edition’

– Geen digitale snelheidsmeter
– Koffer opent enkel met sleutel
– Stuur niet in diepte verstelbaar

Rijtest: Mazda MX-5 160 Edition (2017)

Tekst & Foto’s: Pieter Ameye