Rijtest: Hyundai i30 Fastback N Performance 275 pk (2019)Stijlvol, praktisch én bijzonder capabel, dat is de Hyundai i30 Fastback N in een notendop.

De i30 N hatchback was het eerste tastbare product van de sportieve Hyundai N afdeling waarbij de 14e letter van het alfabet hier staat voor Namyang (Zuid-Korea) en Nürburgring (Duitsland). Op beide locaties heeft Hyundai een riant R&D centrum waar ze kosten noch moeite sparen – en hard/intensief sleutelen – om écht leuke wagens te bouwen onder leiding van niemand minder dan Albert Biermann. Het mag dan ook niet verwonderen dat de i30 N indruk wist te maken en snel zijn plaats claimde in het (selecte) clubje van begeerlijke hot hatches. Nu trekken ze die positieve vibes door naar de i30 Fastback N.

Rijtest: Hyundai i30 Fastback N Performance 275 pk (2019)

Die i30 Fastback N is het logische resultaat van een hete nacht tussen een i30 N en i30 Fastback, de derde en meer uitgesproken lifestyle i30 koetswerkvariant na de praktische i30 Wagon. De coupé-achtige Fastback vormgeving werd hier aangedikt met sportieve bumpers, subtiele diffuser, blitse 19” velgen, dubbele uitlaat en vrij aanwezige spoilerlip. Rode accenten rondom benadrukken het prestatiepotentieel net zoals de grijpgrage remklauwen met N inscriptie.

Rijtest: Hyundai i30 Fastback N Performance 275 pk (2019)Rijtest: Hyundai i30 Fastback N Performance 275 pk (2019)
Rijtest: Hyundai i30 Fastback N Performance 275 pk (2019)

Aan de buitenzijde weet Hyundai net genoeg het verschil te maken zonder te overdrijven zoals bepaalde concurrenten wél doen (lees: Civic Type R), binnenin blijven we ietwat op onze honger zitten gezien het beperkte verschil met een reguliere i30 Fastback. Zo krijg je hier slechts enkele N logo’s, geperforeerd stuurwiel en contrasterende rode stiknaden naast sportzetels (die anderzijds wel bijzonder veel steun geven). Zeker omdat minder gefortuneerde klanten ook een gelijkwaardig uitgevoerde i30 Fastback N-Line kunnen kopen…

Rijtest: Hyundai i30 Fastback N Performance 275 pk (2019)

Op vlak van afwerking maakt Hyundai de laatste jaren een stevige progressie en dat zie je in deze i30 Fastback N, tot groot jolijt van de veeleisende Europese consument. Al moet je wel niet lang zoeken naar harde plastics. Het grote/goed ingewerkte 8” infotainmentsysteem biedt alle moderne functionaliteit zoals DAB radio, WiFi hotspot, slimme navigatie, Appel CarPlay / Android Auto en een achteruitrijcamera. Die laatste is best nuttig gezien de beperkte zichtbaarheid naar achteren dankzij de aflopende daklijn en kleine achterruit. Aan binnenruimte anderzijds geen gebrek en in de koffer past er – desondanks extra versteviging – nog steeds 436 liter bagage. Daarmee biedt de snelle i30 Fastback een stijlvol doch praktisch alternatief voor wie niet kan kiezen tussen de i30 en i30 Wagon!

Rijtest: Hyundai i30 Fastback N Performance 275 pk (2019)Rijtest: Hyundai i30 Fastback N Performance 275 pk (2019)

In tegenstelling tot de vijfdeurs is de i30 Fastback N enkel maar te verkrijgen als 275 pk sterke Performance variant, een logische keuze gezien het merendeel van de Belgische i30 N eigenaars daar sowieso voor opteerde! De 2.0-liter viercilinder benzinemotor (178 g/km CO2) is met 353 Nm (zelfs 378 Nm in overboost) steevast bij de les, iets dat je ook kan zeggen over de strakke schakelpook met zes verzetten.

Rijtest: Hyundai i30 Fastback N Performance 275 pk (2019)

Desondanks een meergewicht van 30 kg scoort de i30 Fastback N identieke prestatiecijfers, zijnde 6,1 seconden voor de 0-100 sprint en een topsnelheid van 250 km/u. Het normverbruik halen van 7,8 liter benzine per 100 km zal dan weer een grote uitdaging worden, afhankelijk van je enthousiasme zal dit tussen de 9 en 11 liter uitvallen. Dit in combinatie met een brandstoftank van 50 liter en dus een rijbereik van 400 à 500 km.

Rijtest: Hyundai i30 Fastback N Performance 275 pk (2019)

Het team van Biermann is er perfect in geslaagd om het strakke weggedrag, aantrekkelijke soundtrack, directe stuurgevoel, tussengastechnologie en indrukwekkend gripniveau van de i30 N over te brengen naar de grotere i30 Fastback N. Dit dankzij het puike chassis, gestuurde dempers, elektronisch differentieel tussen de voorwielen en gepast Pirelli P-Zero rubber. Al na de eerste kilometers vinden je vingers snel de weg naar de goed gepositioneerde functietoetsen op het fijne stuur om zo de perfecte rijmodi (Eco, Normal, Sport, N en N Custom) te selecteren. De dynamische meerwaardezoeker zal steevast opteren voor een van die laatste, toch kan Jan Modaal ook comfortabel en sereen met de i30 Fastback N voor de dag komen. Voor tijdens die rustige(re) momenten staan er handige rijhulpmiddelen paraat zoals adaptieve cruise control, dynamische LED lichtblokken, Lane Keeping Assist, verkeersbordenherkenning en Driver Attention Alert.

Rijtest: Hyundai i30 Fastback N Performance 275 pk (2019)Rijtest: Hyundai i30 Fastback N Performance 275 pk (2019)

De Hyundai concessiehouder vraagt minimaal 22.499 euro (1.0 T-GDi 120 pk) voor een i30 Fastback, voor het N topmodel wordt dat minstens 37.499 euro. Per direct full option en dat mag je naar goede Hyundiaanse gewoonte vrij royaal interpreteren, enkel voor het elektrische panoramisch dak (+1.100 euro) en een metaalkleur (+ 600 euro, behalve voor Polar White en Engine Red) moet je nog bijbetalen. De Shadow Grey lakkleur is bovendien exclusief voorbehouden voor de i30 Fastback N, de geteste uitvoering was voorzien van de Pepper Grey koetswerkkleur! Sportieve hot hatch of niet, ook hier voorziet Hyundai maar liefst vijf jaar garantie zonder kilometerbeperking én Europese bijstand!

Rijtest: Hyundai i30 Fastback N Performance 275 pk (2019)Rijtest: Hyundai i30 Fastback N Performance 275 pk (2019)

De grootste concurrent vinden we terug in diezelfde Hyundai showroom in de vorm van de i30 N die 2.000 euro goedkoper is. Bij Kia vinden we met de ProCeed GT (vanaf 37.190 euro) eveneens een meer uitgesproken alternatief met praktische insteek al kan die slechts terugvallen op 204 pk. Wie hot hatches zegt, zegt Volkswagen Golf GTI, Renault Mégane RS .. en de eerdergenoemde Honda Civic Type R (vanaf 38.990 euro).

Conclusie
Na het – logische – succes met de i30 N vijfdeurs lanceert Hyundai nu de technisch gerelateerde i30 Fastback N. Voor 2.000 euro meer krijg je een unieke, karakteristieke koetswerkvorm met coupé-invloeden en extra gebruiksgemak (grotere koffer + meer binnenruimte). Het sportieve N sausje plakt hier evenzeer met een relatief subtiele vormgeving, messcherp weggedrag, aantrekkelijke soundtrack en de 275 pk sterke benzinemotor die blaakt van gezondheid. Het interieur mocht anderzijds gerust een stuk spannender, zeker gezien de lancering van de i30 Fastback N-Line uitvoering. Al hebben we hier geen enkele reden tot klagen gezien de aantrekkelijke prijs, royale basisuitrusting en onklopbare garantie van 5 jaar! Jammer dat Hyundai geen brood ziet in een i30 Wagon N

Overzicht:
+ Knappe, sportieve doch ingetogen looks
+ Prestatiepotentieel
+ Praktisch / ruim
+ Veelzijdigheid
+ Stuurgevoel / wegligging
+ Soundtrack
+ Onklopbare prijs/uitrusting
+ Garantie

? Té niche?

– Zicht naar achteren
– Beperkte interieurverschillen
– Verbruik / kleine brandstoftank (= beperkt rijbereik)

Rijtest: Hyundai i30 Fastback N Performance 275 pk (2019)

Tekst: Benjamin Van Maldergem
Foto’s: Sam Janssens