Kort Getest: Hyundai i30 Fastback (2018)

Kort Getest: Hyundai i30 Fastback (2018)Na de i30 vijfdeurs, praktische i30 Wagon en snelle i30 N is de Hyundai i30 Fastback de vierde i30 telg die op zijn beurt uitpakt met een knappe vormgeving en een sportiever rijgedrag.

Traditioneel gezien blijven vijf/vierdeurs coupéversies voorbehouden voor de hogere segmenten en bijhorende premiummerken, Hyundai ziet dat anders en komt met de i30 Fastback ten tonele. Voorzien van een lange motorkap, mooi aflopende daklijn en subtiele spoiler is hij per direct het enige sexy alternatief voor wie in het mainstream C-segment op zoek is naar iets meer dan een reguliere hatchback of praktische break.

Kort Getest: Hyundai i30 Fastback (2018)

Behalve het elegante lijnenspel van een vierdeurs coupé weet de i30 Fastback zich nog op enkele subtiele manieren te onderscheiden van zijn i30 soortgenoten. Zo zijn de LED dagrijlichten anders vormgegeven, ligt het dak 25 mm lager en beschikt het Fastback gamma over exclusieve 17″ en 18″ velgen. Met een meetlat zou je ook kunnen nagaan dat de i30 Fastback 11,5 cm langer is dan de i30 vijfdeurs, iets wat je direct werkt aan de beenruimte achterin. De koffer is met 450 liter ook iets groter.

Kort Getest: Hyundai i30 Fastback (2018)
Kort Getest: Hyundai i30 Fastback (2018)Kort Getest: Hyundai i30 Fastback (2018)

Wie mooi wil zijn moet (soms) afzien en dat geldt vooral voor de grotere personen die op de achterbank willen plaatsnemen, met de aflopende daklijn nemen die – logischerwijs – best vooraan plaats. Inzake materiaalkeuze kan je hier en daar nog steeds wat kritiek uiten, qua bouwkwaliteit en ergonomie gingen de Europese Koreanen er hoe dan ook mijlenver op vooruit met de nieuwste generatie i30. De upgrade naar het gebruiksvriendelijke infotainmentsysteem raden we hier eveneens aan, zo geniet je hier van moderne technologie, connectiviteit en maar liefst zeven jaar TomTom LIVE Services (flitspalen, dynamische verkeersbegeleiding, POI informatie, …).

Kort Getest: Hyundai i30 Fastback (2018)Kort Getest: Hyundai i30 Fastback (2018)
Kort Getest: Hyundai i30 Fastback (2018)

Onder de motorkap van de Hyundai i30 Fastback liggen er momenteel enkel de (krachtige) 1.0 T-GDi (120 pk) en 1.4 T-GDi (140 pk) benzinemotoren, binnenkort krijgen die het gezelschap van een gloednieuwe 1.6-liter CRDi diesel (110 pk of 136 pk). Standaard is de Fastback voorzien van een handgeschakelde zesversnellingsbak, wie ietwat meer belang hecht aan een zorgeloze rit kan opteren voor de 7-DCT automaat met dubbele koppeling (behalve bij de 1.0 T-GDi). Alle motoren zijn voorzien van de ISG start/stop technologie die waar nodig bijspringt om brandstof te besparen.

Kort Getest: Hyundai i30 Fastback (2018)Kort Getest: Hyundai i30 Fastback (2018)

Tijdens een eerste kennismaking trokken we er op uit met een knappe Stargazing Blue i30 Fastback, voorzien van de 1.4-liter turbobenzine viercilinder. Goed voor 140 pk en 242 Nm, hier gekoppeld aan de manuele zesbak die vlot en zorgeloos schakelt. Hiermee doe je 9,3 seconden over de 0-100 km/u sprint terwijl de topsnelheid van 208 km/u iets hoger uitvalt dan wanneer je zou kiezen voor de DCT automaat (201 km/u). Volgens Hyundai zou 5,5 liter benzine per 100 km (129 g/km CO2) moeten volstaan, in de praktijk ligt dat nog altijd (minstens) een goede liter hoger.

Kort Getest: Hyundai i30 Fastback (2018)

Om het verschil écht te voelen zou je een i30 en i30 Fastback direct na elkaar op een uitdagend parcours moeten uittesten maar het is duidelijk dat de knapste van twee sportiever stuurt. Daarvoor werd het onderstel 5 mm verlaagd en is de ophanging 15% stijver. De i30 Fastback levert dus van een meer dynamischere en wendbare rij-ervaring zonder aan comfort in te boeten, al verwijzen we iedereen die op zoek is naar sportiviteit en dynamiek linea recta door naar de i30 N.

Kort Getest: Hyundai i30 Fastback (2018)Kort Getest: Hyundai i30 Fastback (2018)

Met de i30 Fastback aan te bieden zonder “instapper” uitrustingsniveau positioneert Hyundai hem wederom boven het meer rationele gamma, hier heb de keuze uit een Inspire, Feel en Shine uitvoering. Minimaal kost dat je 22.499 euro met een zeer beperkte optielijst (metaalkleur à €600 en een Safety Pack). In de directe vergelijking met een soortgelijke i30 vijfdeurs vraagt de i30 Fastback om ongeveer 900 euro extra. Daarvoor krijg je ondermeer standaard Forward Collision Avoidance, Driver Attention Warning, High Beam Assist en Lane Keeping Assist System mee. Via draadloze inductie kan je hier eenvoudigweg moderne smartphones van energie voorzien. Luxe en comfort is aanwezig in de vorm van de duotone afwerking van de zetels, stoelverwarming (en ventilatie!), stuurverwarming, keyless go en zetels met geheugenfunctie.

Kort Getest: Hyundai i30 Fastback (2018)Kort Getest: Hyundai i30 Fastback (2018)
Kort Getest: Hyundai i30 Fastback (2018)

Een soortgelijke i30 Fastback vinden binnen het C-segment is een onmogelijke opdracht, enkel de premium Mercedes CLA komt in de buurt met zijn blitse koetswerkbouw. Hyundai rekent voornamelijk op meerwaardezoekers reguliere i30 klanten die het beperkte prijsverschil wel over hebben voor het elegante voorkomen van deze unieke Koreaan.

Conclusie
Naast twee rationele uitvoeringen en de veelbelovende i30 N komt Hyundai met de i30 Fastback meespelen in het C-segment. Die Fastback weet zich op visueel vlak sterk te onderscheiden met zijn knappe coupévormen – lees: aflopende daklijn -, grotere koffer, ruimere interieur en unieke velgen details. In ruil voor die sexy transformatie ben je minder dan 1.000 euro kwijt die Hyundai goedmaakt met een royale basisuitrusting, deftig interieur en de bekroonde garantievoorwaarden. We hopen dat dit uniek concept aanslaat, kwestie van de reguliere middenklassers tevens de keuze te kunnen bieden tot iets meer uitgesproken!

Overzicht:
+ Vormgeving
+ Comfortabel rijgedrag
+ Ruim interieur
+ Uitrusting
+ Garantie

+/- uniek aanbod / zit er iemand te wachten op een C-segment vierdeurs coupé?

– Beperkte hoofdruimte achteraan
– Materialenmix interieur

Kort Getest: Hyundai i30 Fastback (2018)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...