Rijtest: Hyundai i20 1.0 T-GDi 100 pk (2021)De nieuwe Hyundai i20 is niet enkel groter en ruimer, hij is ook een pak moderner, veiliger en beter!

Terwijl Hyundai indruk maakt met de veelbelovende IONIQ 5 EV vergeten ze gelukkig Jan Modaal niet. Die rationele consument shopt nog steeds in het toegankelijke (zowel qua budget als formaat) B-segment. De derde generatie i20 is er enkel nog als vijfdeurs, de sportief ogende i20 Coupé werd geschrapt. Maar – uiteraard – met de technisch gerelateerde Bayon is er een kleurrijk crossover alternatief voorhanden!

Rijtest: Hyundai i20 1.0 T-GDi 100 pk (2021)

Hyundai voorzag de nieuwe i20 van een frisse vormgeving met de nodige karakterlijnen, visueel verbonden LED achterlichten en een prominente (karaktervolle) grille voorop. Zeker in een kleurrijke tint komt deze compacte Koreaan zelfverzekerd voor de dag, desgewenst met 17” lichtmetalen velgen of een contrasterend zwart dak. Naast diverse personalisatiemogelijkheden is er ook een sportief ogende N-Line variant … die doet dromen over de i20 N hot hatch!

Rijtest: Hyundai i20 1.0 T-GDi 100 pk (2021)

Relatief ruim!

Deze i20 groeit zowel in de lengte, breedte als qua wielbasis waarmee hij bijna het B-segment overstijgt. Dat merk je duidelijk binnenin waar er bovengemiddeld veel ruimte is, zelfs op de achterbank. De koffer werd ook groter en slikt nu 352 liter bagage. Wanneer je nog meer ruimte nodig hebt kan de achterbank plat (60:40) en creëer je een laadvolume van maximaal 1.165 liter!

Rijtest: Hyundai i20 1.0 T-GDi 100 pk (2021)

Desondanks het doorgedreven gebruik van diverse soorten kunststof (het is en blijft het B-segment) voelt het allemaal wel goed en stevig aan. Met uitzondering van de instapversie zijn alle i20’s voorzien van een digitale tellerpartij (10,25”) en een Audio Display (8”). Met die laatste ben je aangewezen op je slimme telefoon inzake navigatiehulp, bijvoorbeeld via Apple CarPlay / Android Auto. Duurdere varianten pronken dan weer met een hightech 10,25” infotainmentsysteem met allerhande moderne functionaliteiten en geconnecteerde BlueLink diensten.

Rijtest: Hyundai i20 1.0 T-GDi 100 pk (2021)

Motorengamma i20

De atmosferische 1.2i viercilinder benzinemotor met 84 pk functioneert nog steeds als instapper … maar die laat je beter links liggen. Interessanter is de 1.0-liter T-GDi met 100 pk of 120 pk. Beide varianten zijn zowel met een manuele 6-versnellingsbak als 7-traps automaat met dubbele koppeling (DCT7) te verkrijgen. De 100 pk varianten zijn er zelfs met 48V mild hybride ondersteuning zoals bij de vernieuwde Kona! De i20 N krachtpatser rekent op een 1.6-liter viercilinder met 204 pk. Diesels zijn hier nergens te vinden.

Rijtest: Hyundai i20 1.0 T-GDi 100 pk (2021)

De Dragon Red testwagen was voorzien van de 100 pk / 172 Nm (119 g/km CO2) sterke 1.0-liter T-GDi driecilinder turbobenzine in zijn puurste vorm, zonder (minimale) elektrohulp dus. En een soepelschakelende manuele versnellingsbak. Voor de nul-naar-honderd sprint moet je 10,4 seconden incalculeren, bij 188 km/u is het gedaan met accelereren.

Rijtest: Hyundai i20 1.0 T-GDi 100 pk (2021)

Hyundai spreekt zelf omtrent een theoretisch verbruik van 5,4 liter benzine per 100 km. Met een rustige rijstijl slaagden we er zelfs in om onder de 5 liter te blijven! Met een volle brandstoftank (40 liter) loopt het rijbereik zo vlot op tot bijna 800 km.

Rijtest: Hyundai i20 1.0 T-GDi 100 pk (2021)

Rijgedrag

Net zoals met de nieuwe look & feel maakt de i20 ook al rijdend een prima indruk. Dit dankzij een aangenaam en comfortabel weggedrag met een prettig stuurgevoel. Naast de aan te raden Comfort stand kan je ook kiezen voor een Sport rijmodus. Dan reageert de driecilinder iets alerter/vinniger maar voor écht sportieve ambities lijkt de i20 N toch nog steeds de aangewezen keuze.

Rijtest: Hyundai i20 1.0 T-GDi 100 pk (2021)

De nieuwe Hyundai i20 komt sowieso met Forward Collision Avoidance Assist (noodremhulp), High Beam Assist (grootlichtassistent), verkeersbordenherkenning, Rear Seat Alert (achterpassagierdetectie), Lane Keeping Assist (rijstrookassistentie) en Hill Assist Control (vertrekhulp op hellingen). De beter uitgeruste exemplaren bieden daarbovenop (optioneel) ondermeer parkeersensoren, achteruitrijcamera, dodehoekverklikkers, automatische parkeerhulp en adaptieve cruise control. Een indrukwekkend aanbod binnen het segment van de compacte stadswagens!

Rijtest: Hyundai i20 1.0 T-GDi 100 pk (2021)

Prijzen en concurrentie i20

Met een vanafprijs van 16.749 euro (1.2i Air) prijst Hyundai de i20 bijzonder scherp. Zoals gezegd focus je toch beter op de éénliter turbobenzine (Twist, vanaf 19.249 euro). Met extra budget voorhanden kan het ook een beter uitgeruste Techno of Sky uitvoering zijn. Het aanbod/uitrustingsbeleid is vrij beperkt met slechts enkele mogelijkheden. Als enige mogelijke opties zijn er het panoramadak, metaalkleur of contrasterend zwart dak. De 5 jaar garantie zonder kilometerbeperking is dan weer royaal!

Rijtest: Hyundai i20 1.0 T-GDi 100 pk (2021)

Reken voor een technisch gerelateerde Bayon op een meerprijs van ongeveer 1.000 euro terwijl de gloednieuwe i10 enkele duizenden euro’s goedkoper is. Al heeft de Hyundai i20 met de Ford Fiesta, Renault Clio, Toyota Yaris, Peugeot 208, Suzuki Swift, Nissan Micra en vooral Volkswagen Polo geen gebrek aan ijzersterke concurrenten. En de bijzonder scherp geprijsde Dacia Sandero niet te vergeten natuurlijk!

Conclusie

Ruimer, frisser, moderner en véél aangenamer om te rijden, de nieuwe Hyundai i20 gaat er merkbaar op vooruit. Tegelijk is de zelfverzekerde Koreaan zowel zuinig en kan hij terugvallen op een comfortabel weggedrag. Met enig budget ter beschikking profiteer je bovendien van hedendaagse connectiviteit en veiligheid! De derde generatie i20 kan zonder schroom het opnemen tegen de gevestigde waarden in dit segment. Al staan er ook diverse kanshebbers in dezelfde Hyundai catalogus…

Overzicht:
+ Frisse vormgeving
+ Ruim
+ Vlotte en zuinige prestaties
+ Aangenaam rijgedrag
+ Comfortabel
+ Modern interieur, rijhulp, veiligheid, connectiviteit
+ 5 jaar garantie

? Gereduceerd optiebeleid, prijs loopt op

– Materiaalmix interieur
– Stevige (interne) concurrentie

Rijtest: Hyundai i20 1.0 T-GDi 100 pk (2021)

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie hyundai.be!