Rijtest: Hyundai Kona 1.0 T-GDi 120 pk facelift (2021)Kleurrijke crossovers verkopen nog steeds als zoete broodjes, met een deugddoende opfrisbeurt wil Hyundai dan ook het Kona succesverhaal warm houden!

In 2017 haalde Hyundai het doek van de Kona, een uitgesproken/karaktervolle crossover die zich kwam nestelen in het populaire SUV B-segment. De naamgeving verwijst naar de gelijknamige regio in Hawaï, kwestie van het hippe lifestyle karakter direct te onderstrepen! Minder dan vier jaar later staat de teller op meer dan 200.000 verkochte exemplaren. Omwille van de onvermoeibare Europese interesse voor dergelijke verhoogde stadswagens komt de Koreaanse autobouwer nu relatief snel met een update. De productie van de Kona Electric werd zelfs naar Tsjechië gehaald.


Rijtest: Hyundai Kona crossover 1.0 T-GDi 48V 6iMT 120 pk facelift (2021)

Op visueel vlak oogt de Hyundai Kona een pak “serieuzer” dankzij de aangepaste neus, smalle LED lichtblokken en een prominentere kunststof bescherming rondom. Achteraan krijgen we soortgelijke wijzigingen met aangepaste bumpers en “horizontaal geaccentueerde” LED verlichting. De nieuweling is 40 mm langer dan zijn voorganger, allemaal dankzij de aangepaste bumpers. De wielbasis blijft onaangeroerd (2m60).

Rijtest: Hyundai Kona crossover 1.0 T-GDi 48V 6iMT 120 pk facelift (2021)

Personalisatie is hier nog steeds hét toverwoord waardoor de Kona verkrijgbaar is met nieuwe velgen (16”, 17” en 18”) en vijf nieuwe lakkleuren (Surfy Blue, Dive in Jeju, Ignite Flame, Cyber Gray en Misty Jungle). Desgewenst in combinatie met een contrasterend Phantom Black dak. Gloednieuw is de Kona N-Line uitvoering met exclusieve/sportieve details én aangepast rubber!

Rijtest: Hyundai Kona crossover 1.0 T-GDi 48V 6iMT 120 pk facelift (2021)Rijtest: Hyundai Kona crossover 1.0 T-GDi 48V 6iMT 120 pk facelift (2021)

Ook het interieur werd aangepast maar de verschillen zijn minder snel zichtbaar, zeker in de grijze of zwarte bekleding. Het materiaalgebruik (voornamelijk degelijke plastics) en de afwerkingskwaliteit gaan er wel duidelijk op vooruit, desgewenst met een kleurrijke toets hier en daar. Maar zo spannend als aan de buitenzijde wordt het binnenin de Kona niet.

Rijtest: Hyundai Kona crossover 1.0 T-GDi 48V 6iMT 120 pk facelift (2021)

De hoge(re) koetswerkbouw zorgt voor een gemakkelijke(re) instap en goede zichtbaarheid rondom. Volwassenen nemen best voorin plaats waar ze net wat meer been/hoofdruimte hebben dan achterin, al doet de Hyundai Kona het hier niet extreem slechter dan zijn collega’s. In de koffer past er 374 liter tot maximaal 1.156 liter bagage, eveneens een “marktcomfort” gemiddelde.

Rijtest: Hyundai Kona crossover 1.0 T-GDi 48V 6iMT 120 pk facelift (2021)Rijtest: Hyundai Kona crossover 1.0 T-GDi 48V 6iMT 120 pk facelift (2021)

Op vlak van technologie en gadgets gaat de Kona er wel goed op vooruit. Behalve de instapversie krijgen ze allemaal een haarscherpe 10,25” LCD Digital Cluster instrumentenpaneel met allerhande weergavemogelijkheden. De eerdergenoemde basisversie moet het stellen met een 8” Audio Display (inclusief DAB+, draadloze Apple CarPlay / Android Auto en een achteruitrijcamera). Hoger gepositioneerde varianten krijgen een (eveneens haarscherp) 10,25” touchscreen met een doordachte opbouw, snelle werking en handige stemcommando’s. Via de BlueLink applicatie kan je vanop afstand informatie raadplegen. Specialist KRELL zorgt voor een premium audiosysteem met 8 luidsprekers.

Rijtest: Hyundai Kona crossover 1.0 T-GDi 48V 6iMT 120 pk facelift (2021)Rijtest: Hyundai Kona crossover 1.0 T-GDi 48V 6iMT 120 pk facelift (2021)

De vernieuwde Hyundai Kona crossover is beschikbaar met de 1.0-liter T-GDi (100 pk of 120 pk, desgewenst met 48V mild hybride techniek) en 1.6-liter T-GDi (200 pk) benzinemotoren, de 1.6-liter Hybrid (141 pk) en de 1.6-liter CRDi (136 pk) turbodiesel. Naast een manuele 6-bak is er ook een DCT automaat voorhanden met zes of zeven verzetten. De vierwielaangedreven (AWD) variant werd wijselijk geschrapt wegens overkill, alle Kona’s zijn dus voorwielaangedreven. Een plug-in hybride variant is er niet, wél een Kona Electric (39,2 kWh of 64 kWh) met maximaal 484 km rijbereik! Én binnenkort volgt er een volwaardige Kona N topversie.

Rijtest: Hyundai Kona crossover 1.0 T-GDi 48V 6iMT 120 pk facelift (2021)

De handgeschakelde Kona 1.0 T-GDi 48V 6iMT driecilinder is 120 pk / 172 Nm sterk (136 g/km CO2 WLTP). Hiermee heb je 11,9 seconden nodig om 100 km/u te bereiken, de topsnelheid ligt op 180 km/u. In de praktijk voelt het een pak vlotter aan dan deze cijfers doen geloven, toch wanneer je binnen de stadsmuren blijft. Hyundai denkt dat 6 liter benzine volstaat om 100 km te overbruggen, wij haalden 7,5 liter. Gezien de benzinetank van 50 liter krijg je zo een autonomie van ongeveer 650 km.

Rijtest: Hyundai Kona crossover 1.0 T-GDi 48V 6iMT 120 pk facelift (2021)Rijtest: Hyundai Kona crossover 1.0 T-GDi 48V 6iMT 120 pk facelift (2021)

Tezamen met de Eco rijmodus (naast Normal en Sport), een overenthousiaste schakelindicator en 48V mild hybride techniek (12,2 kW starter/alternator) probeert Hyundai het verbruik ook zoveel mogelijk te drukken met de intelligente manuele versnellingsbak (6iMT). Die kan de motor en versnellingsbak “loskoppelen” wanneer jouw voet van het gaspedaal gaat en zo de Kona laten uitbollen. Dat heeft eveneens een positieve invloed op het verbruik/uitstoot. Wanneer je dat goed onder de knie hebt moet ons praktijkverbruik zeker voor verbetering vastbaar zijn!

Rijtest: Hyundai Kona crossover 1.0 T-GDi 48V 6iMT 120 pk facelift (2021)

Voor nog meer rijcomfort en controle werden zowel de ophanging en het stuurgevoel verbeterd aldus Hyundai. De verschillen zijn niet direct spraakmakend duidelijk, wel biedt de Kona een aangenaam en comfortabel weggedrag met directe stuurcommando’s en gezonde prestaties. Zo sportief/betrokken als pakweg een Ford Puma wordt het hier nooit. Onder belasting laat de driecilinder zich duidelijk horen, onder minder motorbelasting worden rijgeluiden over het algemeen goed weggefilterd. Super spannend/begeesterd zullen ritjes in de Hyundai Kona nog steeds niet worden en dat is geen probleem voor doelpubliek. Tezamen met de dynamische meerwaardezoeker kijken we reikhalzend uit naar de Kona N die vermoedelijk wél de gevoelige/dynamische snaar zal raken.

Rijtest: Hyundai Kona crossover 1.0 T-GDi 48V 6iMT 120 pk facelift (2021)Rijtest: Hyundai Kona crossover 1.0 T-GDi 48V 6iMT 120 pk facelift (2021)

Onder de SmartSense noemer introduceert Hyundai een resem hoogtechnologische rijhulpmiddelen in de Kona. Uiteraard allemaal met klinkende namen zoals Blind-Spot Collision-Avoidance Assist, Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist, Smart Cruise Control met Stop&Go, Leading Vehicle Departure Alert, Lane Following Assist, Safe Exit Warning en Rear Seat Alert. De Forward Collision-Avoidance Assist noodremhulp herkent nu ook fietsers. Mocht dat allemaal nog niet volstaan dan zijn er ook zes airbags paraat.

Rijtest: Hyundai Kona crossover 1.0 T-GDi 48V 6iMT 120 pk facelift (2021)Rijtest: Hyundai Kona crossover 1.0 T-GDi 48V 6iMT 120 pk facelift (2021)

Naast hedendaagse veiligheidssystemen bespeuren we ook interessante gadgets/comfortverhogende items in de uitrustingsfiche zoals keyless entry/go, elektrisch verstelbare zetels, draadloze gsm lader, verwarmde/geventileerde zetels, een verwarmd stuurwiel en zelfs een head-up display!

Rijtest: Hyundai Kona crossover 1.0 T-GDi 48V 6iMT 120 pk facelift (2021)

De vernieuwde Kona staat in de prijslijst vanaf 20.999 euro in het Air uitrustingsniveau, daarboven situeren de rijkelijk uitgeruste Twist, Techno en Sky (vanaf 28.999 euro) varianten. De Kona Hybrid en Kona Electric starten bij respectievelijk 27.599 euro en 37.999 euro. De geteste Kona 1.0 T-GDi 120 pk 48V 6iMT Techno in het kleurrijke Dive In Jeju blauwtint was 25.799 euro waard. Veel losse opties zijn er niet (metaalkleur, contrasterend dak en Sensation Pack) waardoor je misschien richting een duurdere variant gedwongen wordt. De uitmuntende 5 jaar garantievoorwaarden zijn dan weer een interessante troef.

Rijtest: Hyundai Kona crossover 1.0 T-GDi 48V 6iMT 120 pk facelift (2021)

Andere kleurrijke crossovers zijn er in de vorm van de eerdergenoemde Puma, Nissan Juke, Renault Captur, Fiat 500X, Seat Arona, Volkswagen T-Cross, Skoda Kamiq, Toyota C-HR, Suzuki Vitara, Jeep Renegade, Mazda CX-3 en Kia Stonic. Door de introductie van de Bayon (vanaf 19.299 euro) creëren ze bij Hyundai wel interne concurrentie.

Conclusie

Gezien de immense concurrentie in het hippe/populaire crossover segment is een snelle update van de Hyundai Kona zeker geen slecht idee. Met frisse looks, moderner interieur (inclusief verzorgde afwerking), zuinige benzinemotoren, aangenaam weggedrag en hedendaagse rijhulp kan de Kona zijn uitgesproken/kleurrijk karakter perfect etaleren. Of dat voldoende is om zich te onderscheiden moet de toekomst uitwijzen, de royale garantievoorwaarden en correcte prijzen moeten hem (haar?) daarbij zeker helpen!

Overzicht:
+ Populaire koetswerkvorm
+ Kleurrijke/frisse personalisatiemogelijkheden
+ Aangenaam/volwassen rijgedrag + stuurgevoel
+ Vlotte 1.0 T-GDi benzinemotor met beperkte dorst
+ Comfortabel rijgedrag
+ Volledig motorenspectrum
+ Modern interieur
+ Verzorgde afwerking
+ 5 jaar garantie zonder kilometerbeperking

– Riante (interne) concurrentie
– Interieur oogt niet superspannend (in tegenstelling tot het exterieur)
– Beperkt uitrusting/optiebeleid

Rijtest: Hyundai Kona crossover 1.0 T-GDi 48V 6iMT 120 pk facelift (2021)

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie hyundai.be!