Rijtest: Nissan Juke 1.0 DIG-T N-Design 117 pk crossover (2020)De Nissan Juke was dé trendsetter van de crossover koetswerkvorm. De tweede generatie Juke doet het nu met een iets toegankelijkere vormgeving, moderne uitrusting en vooral met méér binnenruimte.

Een compacte SUV binnen het B-segment, dat idee was in 2010 behoorlijk lachwekkend. Nissan geloofde er desondanks toch sterk in en presenteerde de funky Juke op het Autosalon van Genève. De uitgesproken (kikker) vormgeving werd maar lauw onthaald door de professionals, de consument toonde wel heel wat interesse. Daardoor is het aanbod aan kleurrijke crossovers momenteel niet meer op twee handen (en voeten) te tellen!


Rijtest: Nissan Juke 1.0 DIG-T N-Design 117 pk crossover (2020)

Nissan wist één miljoen exemplaren van de eerste generatie Juke (inclusief kleine opfrisbeurt halverwege) te verkopen. De nieuweling moet dat succes verderzetten en rekent daarvoor op enkele grondige nieuwigheden.

Rijtest: Nissan Juke 1.0 DIG-T N-Design 117 pk crossover (2020)Rijtest: Nissan Juke 1.0 DIG-T N-Design 117 pk crossover (2020)

Frisse maar minder gecontesteerde vormgeving

De vormgeving evolueerde duidelijk naar een meer toegankelijk geheel. Dat is ietwat jammer omwille van het unieke (lees: excentrieke) karakter van de Juke. Vooraan oogt het nu wat frisser zonder iemand écht voor de borst te willen stoten, ondermeer dankzij smalle LED lichtblokken en ronde Y-vormige LED dagrijverlichting. Op de flanken komen we allerhande karakterlijnen tegen en achteraan prijkt een prominente spoiler. Aan personalisatiemogelijkheden nog steeds geen gebrek, een duotone koetswerkkleur staat de compacte Japanner ook als gegoten. Qua velgen is keuze tussen 16” tot 19” exemplaren.

Rijtest: Nissan Juke 1.0 DIG-T N-Design 117 pk crossover (2020)

Praktisch ingesteld

De tweede generatie Nissan Juke staat op het nieuwe CMF-B platform waardoor hij in alle richtingen kon groeien. Dat is goed nieuws voor de inzittenden die van extra been/hoofdruimte profiteren. Dat was, zeker achterin, een van de pijnpunten van de eerste generatie. De koffer slikt nu 422 liter, een +20% toename! Wanneer je de achterbank neerklapt (60:40) kan het laadvolume zelfs oplopen tot 1.305 liter. Dankzij de hoge(re) koetswerkbouw kan je nog steeds gemakkelijk(er) instappen en is de zichtbaarheid rondom goed.

Rijtest: Nissan Juke 1.0 DIG-T N-Design 117 pk crossover (2020)Rijtest: Nissan Juke 1.0 DIG-T N-Design 117 pk crossover (2020)

De progressie inzake bouwkwaliteit en materiaalkeuze is direct merkbaar. De nieuwe Juke kan zijn Aziatische oorsprong nog steeds niet verbergen (lees: diverse soorten kunststof) maar in de geteste N-Design topversie krijg je sfeervolle chroom accenten, kwalitatieve zetels en zelfs een Alcantara bekleding. Desgewenst met een hoogwaardig Bose audiosysteem, te herkennen aan de in de hoofdsteunen ingebouwde luidsprekers! Keerzijde van de zwartglimmende pianolak is wel dat je snel (vuile) vingerafdrukken/stof ziet.

Rijtest: Nissan Juke 1.0 DIG-T N-Design 117 pk crossover (2020)

Achter het fijne – en met handige functietoetsen bezaaide – stuurwiel prijken er nog steeds klassieke tellers. Daartussen zit wel een 4,2” display die allerhande weergavemogelijkheden telt. Centraal op het dashboard is het nieuwe 8” NissanConnect infotainmentsysteem terug te vinden dat beter/moderner is dan het visueel laat uitschijnen. Naast de klassiekers zoals DAB+ radio, slimme navigatie en geconnecteerde diensten kan je ook van Apple CarPlay / Android Auto gebruik maken.

Rijtest: Nissan Juke 1.0 DIG-T N-Design 117 pk crossover (2020)Rijtest: Nissan Juke 1.0 DIG-T N-Design 117 pk crossover (2020)

Beperkt motorgamma

Omtrent het motorengamma van de nieuwe Nissan Juke kunnen we behoorlijk kort zijn, er is enkel een 1.0-liter driecilinder benzine beschikbaar. Wel kan je kiezen tussen een handbak (zes versnellingen) of automaat (zeven versnellingen). Het CMF-B platform biedt de mogelijkheid om te elektrificeren, zowel in de vorm van een klassieke hybride of plug-in hybride. Maar daarover wil Nissan momenteel nog niets kwijt. De kans dat er een nieuwe Juke RS (NISMO) komt is anderzijds (zéér) klein.

Rijtest: Nissan Juke 1.0 DIG-T N-Design 117 pk crossover (2020)Rijtest: Nissan Juke 1.0 DIG-T N-Design 117 pk crossover (2020)

De 1.0 DIG-T krachtbron is steevast 117 pk / 200 Nm (135 g/km CO2 WLTP) sterk. Met de zeventraps automaat met dubbele koppeling (inclusief schakelflippers) moet je tot 11 tellen om 100 km/u aan te tikken. Bij 180 km/u bereik je de topsnelheid. Het opgegeven verbruik van 6,4 liter benzine per 100 km moet haalbaar zijn in de werkelijkheid, we verbruiken een halve liter meer. Met een benzinetank van 46 liter ligt het rijbereik dus op 650 km.

Rijtest: Nissan Juke 1.0 DIG-T N-Design 117 pk crossover (2020)

Onderweg geeft de nieuwe Nissan Juke een degelijke (vertrouwde) indruk met een goed stuurgevoel en aangenaam weggedrag zonder zichzelf daarmee in de kijker te plaatsen. Het karakter van de driecilinder kan je wat aanscherpen met de Normal, Eco en Sport rijmodi. Al is de vraag of de Juke-rijder zich daarmee zal bezighouden. Echt sportief of vlot gaat het toch niet worden. De reactietijd van de automaat is – zeker onder belasting – ook voor verbetering vatbaar. En laat die knappe 19” Akari velgen maar voor wat ze zijn, deze comprimeren (op slecht wegdek) duidelijk het comfortgehalte.

Rijtest: Nissan Juke 1.0 DIG-T N-Design 117 pk crossover (2020)Rijtest: Nissan Juke 1.0 DIG-T N-Design 117 pk crossover (2020)

ProPilot technologie

Onder de ProPilot noemer biedt Nissan moderne rijhulp in de Juke. Zo is er zowel een klassieke cruise control als adaptieve cruise control aanwezig, desgewenst in combinatie met Lane Keeping Assist (rijstrookassistentie). Eveneens handig zijn de adaptieve grootlichten, verkeersbordenherkenning, 360° camera, Blind Spot Intervention, Intelligent Trace Control, Hill Start Assist en Intelligent Emergency Braking.

Rijtest: Nissan Juke 1.0 DIG-T N-Design 117 pk crossover (2020)Rijtest: Nissan Juke 1.0 DIG-T N-Design 117 pk crossover (2020)

Scherpe prijs, riante concurrentie

Bij de lokale Nissan verdeler kan je de Juke verkrijgen in een Visia, Acenta, N-Connecta, N-Design of Tekna versie. Prijsmatig loopt het van 20.990 euro tot 26.490 euro, de full option testwagen was op zijn beurt 31.390 euro waard.

Rijtest: Nissan Juke 1.0 DIG-T N-Design 117 pk crossover (2020)

Als trendsetter had de Juke crossover initieel geen concurrentie. Vandaag de dag is dat wel anders met de Ford Puma, Seat Arona, Volkswagen T-Cross, Skoda Kamiq, Toyota C-HR, Kia Stonic, Hyundai Kona, Peugeot 2008, Fiat 500X, Opel Crossland, Jeep Renegade en Mazda CX-3. En zelfs dan vergeten we er ongetwijfeld nog enkelen! Dankzij de innige Alliantie banden deelt deze Juke het nodige met de Renault Captur.

Conclusie

Hate it or love it, zo kunnen we de eerste generatie Nissan Juke het allerbeste omschrijven. Desondanks de nodige kritiek was de guitige Japanner hoogstpersoonlijk verantwoordelijk voor de hedendaagse crossoverhype. De nieuwe Juke verliest wat van zijn expressief design maar kleurt nog altijd zonder problemen het (grijze Vlaamse) straatbeeld. Binnenin is de progressie op vlak van afwerking, uitrusting en praktisch gebruiksgemak goed zichtbaar. De Juke kan terugvallen op een direct stuurgevoel en comfortabel weggedrag, toch als je wegblijft van de (te) grote velgen. Met slechts één benzinemotor in de aanbieding is er hier weinig keuze, zeker omdat we de automaat niet zouden aanraden. Beter steek je dat budget in (extra) personalisatie!

Overzicht:
+ Expressieve vormgeving, minder gecontesteerd dan voordien
+ Hippe personalisatiemogelijkheden
+ Volwassen rijgedrag
+ Gezonde prestaties
+ Binnenruimte
+ Degelijke interieurafwerking
+ Hedendaagse uitrusting qua connectiviteit, veiligheid en rijhulp

– Stevige concurrentie
– 19” velgen fnuiken het comfortgehalte
– Beperkt motorengamma
– Reactiesnelheid automaat onder belasting

Rijtest: Nissan Juke 1.0 DIG-T N-Design 117 pk crossover (2020)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem