Hyundai fris de funky Kona crossover op met een frisse neus, meer technologie/veiligheid én een sportieve N-Line uitvoering.

Midden 2017 vaardigde Hyundai de kleurrijke Kona crossover af in het populaire crossover segment, om haar knappe verkoopcijfers (220.000+ in Europa) aan te houden komen ze nu reeds met een opfrisbeurt. En die gaat verder dan het klassieke facelift recept.

De vernieuwde Hyundai Kona krijgt een nieuwe (bredere) grille mee met fijne (LED) koplampen en gewijzigde dagrijverlichting, achteraan prijken er eveneens nieuwe lichtblokken in de breedte waarmee Hyundai extra karakter wil meegeven. De 40 mm méér in de lengte komt geheel van de nieuwe bumpers rondom.

Vijf nieuwe kleuren (Surfy Blue, Dive-in Jeju, Ignite Flame, Cyber Gray en Misty Jungle) maken hun intrede in de personalisatiegids, desgewenst te combineren met een contrasterend Phantom Black dak/zijspiegels. Als alternatief voor de 16” velgen zijn er nieuwe 17” en 18” exemplaren voorhanden.

Gloednieuw is de sportief ogende N-Line … als voorbode voor een écht hete Kona N die we ergens in 2021 verwachten. De Kona N-Line creëert een sportieve sfeer met duotone 18” velgen en strakkere bumpers, grotere luchtinlaten, dubbele uitlaat en subtiele diffusor en wielkasten in het koetswerkkleur. Het interieur krijgt eveneens sportieve accenten zoals rode stiknaden, chroom accenten en N-logo op de schakelpook.

Met deze facelift staat de middenconsole nu los van het instrumentenpaneel en introduceren ze een elektrische parkeerrem, aangepaste sfeerverlichting (ondermeer in de bekerhouders!), extra uitrustingsmogelijkheden en aluminium accenten rond de ventilatiemonden. Hyundai benadrukt eveneens de verbeterde stoelen, de achterbank is desgewenst verwarmd.

Net zoals bij de nieuwe i20 krijg je optioneel een 10,25” digitale tellerpartij, het infotainmentsysteem groeit tot 8” en biedt standaard (draadloos!) Apple CarPlay / Android Auto functionaliteit. Uiteraard groeien ook de mogelijkheden inzake connectiviteit, multimedia en spraakbediening.

Behalve de blitse looks introduceert de Kona N-Line ook een waardige benzinemotor, namelijk de 1.6-liter T-GDi viercilinder met 198 pk met zeventraps DCT automaat en voor- of vierwielaandrijving. Al kan het gerust ook combineren met de 1.0-liter T-GDi driecilinder benzine (120 pk) en 1.6-liter SmartStream viercilinder diesel (136 pk). De slimme handgeschakelde iMT-zesversnellingsbak en 48V mild hybride techniek van de nieuwe i20 en opgefriste i30 is hier eveneens beschikbaar.

De klassieke Kona Hybrid werd pas later toegevoegd aan het gamma maar profiteert uiteraard ook van deze update, de bestaande aandrijflijn (1.6-liter benzinemotor + 44 pk elektromotor + 1,56 kWh lithium polymeer batterij + zestraps DCT automaat) blijft 141 pk sterk. Ook de zuiver elektrische Kona Electric zal binnenkort (midden 2021?) een soortgelijke facelift meekrijgen.

Verder voorziet Hyundai enkele subtiele aanpassingen aan de stuurinrichting, dempers, vering en stabilisatoren om het comfortgehalte te vergroten, ook moet het binnenin stiller dan ooit zijn dankzij MVH verbeteringen. Het riante veiligheidsaanbod wordt nog groter met Leading Vehicle Departure Alert (reactie bij te traag reageren nadat de auto voor vertrokken is) en Lane Following Assist (stuurcorrecties om in het midden te blijven).

De verkoop van de vernieuwde Hyundai Kona – inclusief Kona N Line – start eind 2020, voor de Kona Hybrid moet tot 2021 wachten. Prijzen volgen later!

Lees hier onze rijtest met de Hyundai Kona 1.0 T-GDi!