Rijtest: Skoda Kamiq 1.0 TSI DSG 115 pk (2019)Na de Kodiaq en Karoq is er met de Kamiq nu een derde telg binnen de Skoda SUV familie.

Met de Kodiaq en Karoq had Skoda reeds een doordacht SUV aanbod maar gezien de immense interesse in dergelijke koetswerkvormen konden de Tsjechen niet snel genoeg de compacte Kamiq lanceren. Deze heeft een innige band met de gloednieuwe Scala hatchback terwijl dezelfde bouwstenen ook gebruikt werden voor de Seat Arona en Volkswagen T-Cross. Dat is zeker geen schande en de verschillen tussen de VAG crossovers zijn voldoende significant. Maar of dat dé goede strategie is in een extreem bevolkt segment moet de toekomst uitwijzen!


Rijtest: Skoda Kamiq 1.0 TSI DSG 115 pk (2019)

Het SUV toverwoord doet wonderen vandaag de dag maar om daarmee de Skoda Kamiq te definiëren is misschien een brug te ver. Zo is er 19 cm bodemvrijheid voorhanden wat maar 40 mm méér is als bij de eerdergenoemde Scala. Het klassieke SUV voordeel van de hogere zitpositie, gemakkelijke instap en goede zichtbaarheid rondom is hier dan ook maar beperkt aanwezig. Vierwielaandrijving is hier niet te verkrijgen dus heel bont/avontuurlijk zal het vermoedelijk niet worden. Zelfs niet met de kunststoffen bodembescherming. Maar nogmaals, klant is koning én die is fan van een dergelijke koetswerkbouw!

Rijtest: Skoda Kamiq 1.0 TSI DSG 115 pk (2019)

Voor de vormgeving van de Kamiq volgde Skoda de logica en creëerde de logische cocktail van een Scala en Karoq. Uniek is de horizontale (vierdelige) LED dagrijverlichting en opnieuw prijkt er volmondig SKODA achterop wat voor een premium uitstraling moet zorgen. Met het Titan Blue en 17” lichtmetalen velgen oogt de Kamiq fris al is er keuze genoeg inzake personalisatie.

Rijtest: Skoda Kamiq 1.0 TSI DSG 115 pk (2019)Rijtest: Skoda Kamiq 1.0 TSI DSG 115 pk (2019)

Binnenin kan de Skoda Kamiq terugvallen op een hoogwaardige afwerking al gebruiken ze misschien net nog wat teveel (harde) plastics. Zowel vooraan als op de achterbank is de aanwezige binnenruimte – net zoals bij de Octavia en Superb – best indrukwekkend te noemen, iets dat direct opvalt met het reusachtige panoramisch zonnedak. De koffer biedt ruimte voor 400 liter die er maximum 1.395 liter kunnen worden.

Rijtest: Skoda Kamiq 1.0 TSI DSG 115 pk (2019)

Op vlak van connectiviteit biedt Skoda drie uitvoeringen (6,5” tot 9,2”) aan waarvan het topmodel als Amundsen door het leven gaat. Naast de Virtual Cockpit (met allerhande weergavemogelijkheden) kan je tevens rekenen op een snelle/heldere weergave met ondermeer slimme 3D navigatie, gebarenbediening, “Hey Laura” spraakassistent en WiFi hotspot. Via de digitale Skoda Shop kan je nieuwe functionaliteit/apps downloaden. Apple CarPlay / Android Auto is aanwezig en dit zelfs in draadloze vorm, een primeur voor Skoda! Je telefoonbatterij ietwat sparen kan met de draadloze lader. Net zoals Mercedes kiest Skoda resoluut voor de toekomst en integreert maar liefst 4 USB-C poorten, enkel jammer dat die standaard nog niet ingeburgerd is en je daardoor op een USB adapter moet terugvallen…

Rijtest: Skoda Kamiq 1.0 TSI DSG 115 pk (2019)Rijtest: Skoda Kamiq 1.0 TSI DSG 115 pk (2019)

De Skoda Kamiq is te verkrijgen met de 1.6-liter TDI dieselmotor (116 pk), 1.0-liter TSI driecilinder (95 pk of 115 pk) en 1.5-liter TSI viercilinder (150 pk), in de toekomst volgt een 1.0-liter G-TEC aardgas (CNG) versie met 90 pk / 160 Nm. Een manuele versnellingsbak met 5 of 6 verzetten is standaard, desgewenst kan je kiezen voor de DSG7 automaat met dubbele koppeling. Omtrent een geëlektrificeerde uitvoering (mild hybride, hybride, plug-in hybride of zuiver elektrisch) is er geen nieuws te melden, idem dito omtrent een sportieve Kamiq RS uitvoering.

Rijtest: Skoda Kamiq 1.0 TSI DSG 115 pk (2019)Rijtest: Skoda Kamiq 1.0 TSI DSG 115 pk (2019)

Wij reden de 115 pk / 200 Nm (124 g/km CO2) sterke 1.0 TSI met zeventraps automaat. Daarmee moet je exact tot tien tellen alvorens je 100 km/u bereikt en bij 193 km/u bereik je de topsnelheid. Het normverbruik halen van 5,4 liter per 100 km/u lukte ons niet, wij stranden op 6,7 liter na 650 km. En toen was de brandstoftank (50 liter) zo goed als leeg wat een goede indicatie van het rijbereik geeft.

Rijtest: Skoda Kamiq 1.0 TSI DSG 115 pk (2019)

Onderweg gedraagt de Skoda Kamiq zich als een ideale schoonzoon met een comfortabel weggedrag, alerte gasrespons, directe (maar lichte) stuurcommando’s en stille loopcurve. Toch wanneer je er een rustige rijstijl op nahoudt. Op snelwegkruissnelheid heeft de driecilinder geen overschot en moet zich dan ook even schrap zetten bij vlotte acties, vermoedelijk heeft de 1.5 TSI daar minder problemen mee. Via de Driving Mode Select kan je kiezen tussen de Normal, Sport en Eco rijmodi (met elk hun afstelling van de gasrespons, stuurbekrachtiging en airco) maar veel zal je dat niet doen. Het optionele Sport Chassis Control met instelbare dempers en 10 mm verlaagd onderstel is gezien de onbestaande sportieve kwaliteiten weggesmeten geld … tenzij we over een eventuele Kamiq RS praten!

Rijtest: Skoda Kamiq 1.0 TSI DSG 115 pk (2019)Rijtest: Skoda Kamiq 1.0 TSI DSG 115 pk (2019)

Veel interessanter en toepasselijker zijn de handige rijhulpmiddelen waardoor de Kamiq een aangename metgezel wordt. Zo parkeert de Tsjechische crossover zich volautomatisch dankzij Park Assist, helpen Rear Traffic Alert en Parking Distance Control bij parkeermanoeuvres en krijg je een optimale verlichting dankzij de Auto Light Assist. De Manoeuvre Assist zal dan weer ingrijpen bij een nakende botsing. De Kamiq mag dan de kleinste SUV zijn, toch zegent Skoda hem desgewenst met rijbaanassistentie en (adaptieve) cruise control waarvan de bediening misschien wel wat ergonomischer kon. In de befaamde NCAP crashtest werd de maximumscore behaald.

Rijtest: Skoda Kamiq 1.0 TSI DSG 115 pk (2019)Rijtest: Skoda Kamiq 1.0 TSI DSG 115 pk (2019)

Met een vanafprijs van 19.665 euro (1.0 TSI 95 pk 5v) is de Kamiq direct een stuk toegankelijker dan de Karoq (vanaf 25.440 euro) en Kodiaq (vanaf 30.195 euro). Skoda voorziet een Active, Ambition en Style uitrustingsniveau, later volgt de royaal uitgeruste Monte Carlo versie met exclusieve details. De 1.0 TSI DSG 115 pk Style uitvoering is de jouwe voor 27.515 euro, een identieke configuratie als onze testwagen vraagt om 34.110 euro. Maar je hoeft het zeker niet zo hoog te gaan zoeken om het beste van de Kamiq naar boven te kunnen halen (lees: 1.0 TSI Ambition met handbak)!

Rijtest: Skoda Kamiq 1.0 TSI DSG 115 pk (2019)

Binnen het segment van de crossovers moet deze Skoda Kamiq naast de eerdergenoemde T-Cross en Arona ook rekening houden met de Fiat 500X, Jeep Renegade, Renault Captur, Mazda CX-3, Peugeot 2008, Nissan Juke, Hyundai Kona, Kia Stonic, Ford EcoSport, Citroen C3 Aircross en nog een handvol alternatieven. De Scala is er vanaf 19.660 euro wat dus vijf euro goedkoper is!

Conclusie
Na de Karoq en Kodiaq (inclusief bijhorend succes) komt Skoda nu met de Kamiq crossover. Desondanks de compacte afmetingen komt deze met héél veel binnenruimte, een grote koffer, riante lichtblokken en een aangenaam weggedrag terwijl de 1.0 TSI benzinemotor zich hier van zijn beste kant laat zien. Skoda hanteert zoals steeds een correcte prijs/optiebeleid en levert de Kamiq desgewenst met moderne gadgets op vlak van infotainment, connectiviteit, veiligheid en rijhulp. Toch zetten de vele (interne) concurrenten hun stoere/avontuurlijke SUV vormgeving net wat meer/beter in de verf, de Kamiq neigt eerder naar een “verhoogde Scala”.

Overzicht:
+ Degelijke interieurafwerking
+ Véél binnenruimte
+ Grote koffer
+ Vlotte benzinemotor
+ Rijgedrag
+ Value for money
+ Gadgets, rijhulp, connectiviteit, veiligheid, …

? Beperkte “SUV” meerwaarde tov Scala

– Materiaalmix interieur
– Enkel USB-C poorten
– Onhandige bediening cruise control
– Stevige (interne) concurrentie

Rijtest: Skoda Kamiq 1.0 TSI DSG 115 pk (2019)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem