Rijtest: Toyota C-HR 2.0i Hybrid 184 pk facelift (2020)Tezamen met enkele visuele/technologische updates krijgt de vernieuwde Toyota C-HR een krachtige 2.0i Hybrid benzinemotor met 184 pk.

Het segment van de kleurrijke crossover telt vandaag de dag méér mogelijkheden dat er dagen in de week (of zelfs maand) zijn. De Toyota C-HR (Coupé High Rider) kan zich anderzijds gemakkelijk onderscheiden met zijn gewaagde vormgeving, zuinige hybride aandrijflijn en befaamde bouwkwaliteit. Toch blijven de Japanners hun succesmodel vernieuwen.


Rijtest: Toyota C-HR 2.0i Hybrid 184 pk facelift (2020)

Zo werd de Toyota C-HR recentelijk opgefrist, wie écht goed kijkt kan een scherpere voorbumper, LED lichttechnologie, extra personalisatie en nieuwe achterlichten terugvinden. Die laatste zijn zelfs verbonden door een kleine doorlopende accentlijn. Nog steeds aanwezig zijn de verdoken deurgrepen (achteraan) en de prominente spoiler.

Rijtest: Toyota C-HR 2.0i Hybrid 184 pk facelift (2020)Rijtest: Toyota C-HR 2.0i Hybrid 184 pk facelift (2020)

Coupé High Rider

Een dergelijk excentriek lijnenspel creëert ongetwijfeld de nodige voor- en tegenstanders, kiezen voor een uitgesproken lakkleur (desgewenst in een duotone kleurstelling) maakt de C-HR nog wat karaktervoller. Net zoals blitse 18” (ipv 17”) lichtmetalen velgen. Maar geen nood, je kan ook een relatief anonieme configuratie maken.

Rijtest: Toyota C-HR 2.0i Hybrid 184 pk facelift (2020)

Het bestaande interieurontwerp werd grotendeels behouden maar ook hier groeien de mogelijkheden inzake (kleurrijke) afwerking/materialen. Het is niet zo extreem als de C-HR visueel laat uitschijnen maar de zitpositie is hier iets hoger dan bij een Corolla, daardoor krijg je een goede zichtbaarheid rondom. Toch in de rijrichting, achteraan is het een pak minder gezien de dikke C-stijlen. Het materiaalgebruik omvat naast contrasterende stiknaden en glimmende pianolak voornamelijk plastics, alles voelt wel degelijk aan.

Rijtest: Toyota C-HR 2.0i Hybrid 184 pk facelift (2020)

Verbeterde connectiviteit

Het infotainmentsysteem ondersteunt (eindelijk) Apple CarPlay en Android Auto. Qua vormgeving en layout kan er wel nog wat progressie geboekt worden, zeker het navigatiesysteem oogt zéér gedateerd. Gelukkig werkt het wel goed en snel! En toekomstige (kaart)updates volgen over-the-air. Een volledig digitaal dashboard is hier niet te verkrijgen, wél een 800W sterk JBL audiosysteem.

Rijtest: Toyota C-HR 2.0i Hybrid 184 pk facelift (2020)Rijtest: Toyota C-HR 2.0i Hybrid 184 pk facelift (2020)

Met vier (of zelfs vijf) volwassen in de Toyota C-HR plaatsnemen zal een uitdaging worden gezien de beperkte hoofd- en beenruimte. Voor kinderen is er uiteraard geen probleem. Afhankelijk van de gekozen motorisatie past er 358 à 377 liter in de koffer. De manuele kofferklep voelt wel zwaar aan.

Rijtest: Toyota C-HR 2.0i Hybrid 184 pk facelift (2020)Rijtest: Toyota C-HR 2.0i Hybrid 184 pk facelift (2020)

De vernieuwde Toyota C-HR laat de 1.2 Turbo benzinevariant (116 pk) in België achterwege, wel krijgt de 1.8i Hybrid (112 pk) het gezelschap van een 2.0i Hybrid (184 pk) topversie. Beiden worden gekoppeld aan een elektronisch geregelde CVT transmissie.

Rijtest: Toyota C-HR 2.0i Hybrid 184 pk facelift (2020)

High Power Hybrid

De tweeliter High Power Hybrid viercilinder maakte zijn debuut in de nieuwe Corolla. In de C-HR produceert deze eveneens 184 pk / 202 Nm (119 g/km CO2 WLTP). Daarmee verloopt de 0-100 sprint een pak vlotter, 8,2 seconden (ipv 11) om precies te zijn. Zowel de topsnelheid (180 km/u) als batterijcapaciteit (1,4 kWh) liggen ook iets hoger. Het normverbruik van de 2.0i Hybrid bedraagt 5,3 liter benzine per 100 km en met een rustige rijstijl kan je die zeker overtreffen. Met een volle brandstoftank (43 liter) moet je dus 700+ km kunnen halen.

Rijtest: Toyota C-HR 2.0i Hybrid 184 pk facelift (2020)Rijtest: Toyota C-HR 2.0i Hybrid 184 pk facelift (2020)

De 1.8i Hybrid had wat moeite om zijn blitse vormgeving te vertalen naar een even aantrekkelijk rijgedrag. Daarvan heeft 2.0i Hybrid een pak minder last zoals de vlotte(re) prestatiecijfers al aangaven. Sportief zal het anderzijds nooit worden, grotendeels wegens de aanwezigheid van de CVT transmissie. Zeker onder belasting laat die zich (stevig!) horen ondanks aangedikte isolatie. Rustig cruisen is hier de boodschap! En dan bewijst de hybride aandrijflijn overduidelijk zijn meerwaarde met een zuinige en stille loopcurve. Via de EV Monitor kan je jouw zuinigheid naar waarde schatten.

Rijtest: Toyota C-HR 2.0i Hybrid 184 pk facelift (2020)

Rijkelijke (veiligheid)uitrusting, beperkte meerprijs 2.0i Hybrid

De Toyota C-HR komt steeds met de nodige veiligheidsvoorzieningen en rijhulpmiddelen. Denk aan een spoorassistent, verkeersbordenherkenning, automatische grootlichten, keyless entry/go, parkeerhulp, dodehoekwaarschuwing, adaptieve cruise control en noodremhulp met voetgangersherkenning.

Rijtest: Toyota C-HR 2.0i Hybrid 184 pk facelift (2020)

Zelden zagen we dergelijke “hippe” benamingen als Toyota hanteert in het geval van de vernieuwde C-HR. Zo is C-ENTER, C-HIC, C-LUB en de sportief ogende GR Sport, prijsmatig loopt het van 28.960 euro (1.8i C-ENTER) tot 36.420 euro (2.0i GR Sport). Exclusief kortingen uiteraard. De basisuitrusting is bij Toyota naar goede gewoonte behoorlijk royaal/genereus te noemen, zeker in het geval van de 2.0i Hybrid topmotorisatie.

Rijtest: Toyota C-HR 2.0i Hybrid 184 pk facelift (2020)

Wie een compacte stadsridder zoekt kan ook opteren voor ondermeer een Opel Mokka, Ford Puma, Renault Captur, Kia Niro, Hyundai Kona, Mazda CX-30, Volkswagen T-Cross, Skoda Kamiq en nog een hoop. Zuiver elektrische varianten kan je hier sneller terugvinden dan volbloed (plug-in) hybrides.

Conclusie

De prima verkoopcijfers geven mooi aan dat de consument zich zeker kan vinden in de uitgesproken crossover coupé vormgeving van de Toyota C-HR. Met nog meer personalisatiemogelijkheden, nieuwe LED lichtblokken en hier en daar een scherpere lijn komt het geheel nog zelfverzekerder voor de dag. Binnenin draait het voornamelijk om de verbeterde connectiviteit. Dé grote nieuwigheid waarmee de Toyota C-HR kan uitpakken is de nieuwe 2.0i Hybrid aandrijflijn. Die zorgt voor vlotte/aangename prestaties terwijl het verbruik (net zoals de meerprijs tov de 1.8i Hybrid) relatief beperkt blijft.

Overzicht:
+ Karaktervolle vormgeving
+ Vlotte prestaties
+ Feilloze werking hybride-aandrijflijn (stil!)
+ Zeer aangenaam stuurgevoel (licht + direct)
+ Zuinig (+- 5 liter)
+ Apple CarPlay / Android Auto integratie!
+ Rijke basisuitrusting (2.0i)

? Té uitgesproken vormgeving?

– Beperkte zichtbaarheid naar achteren (dikke C-stijl)
– Zware (manuele) kofferklep
– Luidruchtigheid CVT onder belasting
– Gedateerde vormgeving/layout infotainmentsysteem
– Stevige concurrentie

Rijtest: Toyota C-HR 2.0i Hybrid 184 pk facelift (2020)

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie toyota.be!