Rijtest: Hyundai Bayon 1.0 T-GDi 48V 100 pk crossover (2021)De nieuwe – en bij voorkeur kleurrijke – Hyundai Bayon crossover trekt de aandacht naar zich toe met zijn brede/stoere grille, ruim interieur én moderne uitrusting.

Wie op zoek is naar een SUV kan bij Hyundai terecht voor een Kona, Tucson of Santa Fe. Maar omdat de Europese consument maar geen genoeg krijgt van dergelijke (compacte/kleurrijke) avonturiers komt daar nu de Bayon bij.

Rijtest: Hyundai Bayon 1.0 T-GDi 48V 100 pk crossover (2021)

Die leent zijn technische basis bij de nieuwe i20 maar staat net wat hoger op zijn poten. Gezien de bodemvrijheid van (slechts) 16,5 cm blijf je wel best op verharde wegen. Instappen gaat wel net wat gemakkelijker en de zichtbaarheid rondom is beter.

Rijtest: Hyundai Bayon 1.0 T-GDi 48V 100 pk crossover (2021)

Naamkundig verwijst Bayon naar de Franse stad Bayonne, een populaire lifestyle vakantiebestemming. Ook Kona (Hawaï), Tucson (USA) en Santa Fe (Mexico) verwijzen naar aangename(re) locaties om tijd door te brengen. Vroeger volstond de ix20 of i20 Active type-aanduiding voor een dergelijk model binnen de Hyundai line-up, anno 2021 wil de marketingdienst méér differentiëren.

Scherpe lijnen

In tegenstelling tot diverse concurrenten hanteert Hyundai géén generiek design doorheen het volledige gamma, na de eerdergenoemde SUV telgen krijgt ook de Bayon de nodige persoonlijkheid/eigenheid mee. Iets dat je snel ziet aan de wijde grille, smalle LED lichtblokken, scherpe karakterlijnen en eigenzinnige achterzijde. In het overbevolkte SUV B (crossover) segment moet je iets doen om op te vallen!

Rijtest: Hyundai Bayon 1.0 T-GDi 48V 100 pk crossover (2021)

Een doorlopende LED lichtstrook blijft dé actuele designhype en mocht dus niet ontbreken. Net zoals kleurrijke koetswerkkleuren, duotone dakkleur en 15” (stalen) tot 17” (lichtmetalen) velgen. Het pittoreske Bayonne staat gekend om zijn smalle-maar-hoge herenhuizen met kleurrijke raamomlijstingen. Ga dus niet voor zo’n saaie wit/grijs/zwarttint, hier zie je de Aqua Turquoise tint schitteren.

Rijtest: Hyundai Bayon 1.0 T-GDi 48V 100 pk crossover (2021)

Behoorlijk ruim

De Hyundai Bayon is 4,18 meter lang (wielbasis: 2,58 meter) en biedt relatief gezien veel binnenruimte. Dit zowel voor- als achteraan en voor alle ledematen (lees: benen + hoofd), uiteraard binnen “segmentnormen” van compacte stadswagens.

Rijtest: Hyundai Bayon 1.0 T-GDi 48V 100 pk crossover (2021)

In de koffer past er 411 liter bagage. Met de achterbank plat creëer je een bijna vlakke laadvloer met zowaar 1.205 liter laadvolume! De hoger gepositioneerde Kona is langer (6 cm om precies te zijn) en biedt minder laadvolume…

Rijtest: Hyundai Bayon 1.0 T-GDi 48V 100 pk crossover (2021)

Hoogwaardige connectiviteit + gadgets

De indeling/vormgeving komt volledig over van de nieuwe i20. Daardoor oogt het binnenin de Bayon een pak minder funky als aan de buitenkant. Gelukkig is het geheel wel bijzonder multimediaal met een digitaal dashboard (10,25”) en infotainmentsysteem (10,25”) met moderne functionaliteit (DAB+, Apple CarPlay / Android Auto, realtime navigatie) en snelle/doordachte werking. Onder de BlueLink noemer voorziet Hyundai diverse geconnecteerde diensten. De gestroomlijnde horizontale lamellen zorgen er dan weer voor dat het geheel visueel breder uitvalt. En Bose levert desgewenst een premium audiosysteem met 8 luidsprekers voor een optimale geluidsbelevenis.

Rijtest: Hyundai Bayon 1.0 T-GDi 48V 100 pk crossover (2021)

De Hyundai Bayon is enkel leverbaar met benzinemotoren. Instapper van dienst is de atmosferische 1.2-liter (84 pk), daarboven vinden we de moderne 1.0-liter “Kappa” T-GDi (100 pk). Dit met een manuele versnellingsbak met 6 verzetten of 7-traps DCT automaat. Bij de lancering sprak Hyundai nog van een 120 pk variant … maar daar is er nu geen spoor meer van terug te vinden in België. Misschien houden ze die voor een hetere Bayon N-Line uitvoering?

Rijtest: Hyundai Bayon 1.0 T-GDi 48V 100 pk crossover (2021)

48V mild hybride ondersteuning

De 1.0 T-GDi is ook te verkrijgen met 48V mild hybride techniek. Die recupereert zoveel mogelijk energie in een compacte lithium-ion batterij (0,46 kWh) die nadien richting de Mild Hybrid Starter Generator (13 pk) vloeit. Voordelen zijn ondermeer een soepele(re) start, vlotte(re) acceleraties, lange(re) start/stop en lage(re) verbruik/uitstootcijfers. Hetzij in beperkte mate (-4%). De innovatieve Intelligent Manual Transmission (iMT) kan de benzinemotor zelfs kortstondig “loskoppelen”. Keerzijde van de 48V mild hybride variant is de kleinere kofferruimte (321 tot 1.115 liter) gezien de plaatsing van de accupack onder de laadvloer.

Rijtest: Hyundai Bayon 1.0 T-GDi 48V 100 pk crossover (2021)

De geteste Bayon was voorzien van de 1.0-liter T-GDi turbobenzine (100 pk / 172 Nm), DCT7 en 48V ondersteuning (119 g/km CO2 WLTP). Hiermee duurt het 11,7 seconden alvorens je 100 km/u bereikt, op 180 km/u ligt de topsnelheid. Hyundai spreekt van een normverbruik van 5,4 liter per 100 km, met een rustige rijstijl haalden we uiteindelijk 6,2 liter. De benzinetank is 40 liter groot en zorgt zo voor een autonomie van 650 km.

Rijtest: Hyundai Bayon 1.0 T-GDi 48V 100 pk crossover (2021)

Aangenaam, voorspelbaar en comfortabel weggedrag

Gezien het beperkte gewicht (1.120 kg) volstaat 100 pk perfect om de Hyundai Bayon vlotjes in beweging te brengen, dit ondermeer dankzij de soepele/levendige driecilinder met typerende ronk. Ook hier doet de gekende automaat met dubbele koppeling prima zijn werk maar gezien het segment zouden we die meerprijs (1.250 euro) misschien elders besteden.

Rijtest: Hyundai Bayon 1.0 T-GDi 48V 100 pk crossover (2021)

Inzake demping, stuurgevoel, isolatie en rijgedrag heb je hier weinig te klagen, superspannend gaat het wel nooit worden. Zelfs niet met de Sport rijmodus… Starten doe je bovendien altijd in Eco.

Rijtest: Hyundai Bayon 1.0 T-GDi 48V 100 pk crossover (2021)

Bovengemiddelde (basis)uitrusting

De Bayon crossover komt met een uitgebreide basisuitrusting qua veiligheid en comfort, denk aan LED dagrijverlichting, lichtsensor, grootlichtassistentie, centrale vergrendeling, (klassieke) cruise control, noodremhulp, Lane Keep Assist, verkeersbordenherkenning en achterpassagierdetectie. Die laatste helpt je herinneren mocht je iets (zwaar) vergeten op de achterbank!

Rijtest: Hyundai Bayon 1.0 T-GDi 48V 100 pk crossover (2021)

Wie wat meer budget ter beschikking heeft kan daarbovenop genieten van ondermeer elektrische inklapbare zijspiegels, regensensor, achteruitrijcamera, automatische airco, keyless entry/go, verwarmd stuurwiel, verwarmde zetels vooraan, adaptieve cruise control, rijstrookassistentie, dodehoekverklikkers en automatische parkeerhulp. IN HET B-SEGMENT ZOWAAR!

Rijtest: Hyundai Bayon 1.0 T-GDi 48V 100 pk crossover (2021)

Prijzen en concurrentie

Prijsmatig loopt het bij de Hyundai Bayon – zonder eventuele kortingen/promo’s – van 19.299 euro (1.2i 84 pk Air) tot 28.549 euro (1.0 T-GDi 100 pk 48V DCT Sky) met daartussen het Twist en Techno uitrustingsniveau. Veel combinaties en (losse) opties zijn niet aanwezig waardoor je wat geluk moet hebben met je droomversie (en bijhorend budget). Wel is de Koreaanse autobouwer naar goede gewoonte genereus als het op garantie aankomt met 5 jaar zonder kilometerbeperking.

Rijtest: Hyundai Bayon 1.0 T-GDi 48V 100 pk crossover (2021)

Bij dezelfde Hyundai verdeler staat er ook een gloednieuwe i20 (vanaf 16.599 euro) en de vernieuwde Kona (vanaf 20.999 euro). Al zijn er kleurrijke crossover alternatieven bij uitstek, denk aan de Kia Stonic, Nissan Juke, Toyota Yaris Cross, Fiat 500X, Suzuki Vitara, Volkswagen T-Cross, Renault Captur, Dacia Sandero Stepway en zo kunnen we wel nog even doorgaan…

Rijtest: Hyundai Bayon 1.0 T-GDi 48V 100 pk crossover (2021)

Conclusie

Ja, de Hyundai Bayon is de zoveelste toevoeging binnen het (bijzonder populaire) crossover segment. Maar het is wel eentje met een uitgesproken vormgeving aan de buitenkant en de nodige ruimte binnenin. Dit met een degelijke afwerkingsgraad, hetzij in combinatie met diverse soorten kunststof. Maar de Bayon maakt voornamelijk indruk met een rijkelijke/hedendaagse (basis)uitrusting inzake rijhulp, veiligheid en gadgets. De 1.0 T-GDi driecilinder zorgt voor gezonde prestaties en een comfortabel rijgedrag. Iets minder hip – maar wél goedkoper – is de reguliere i20 waarop deze Bayon gebaseerd is. Al situeert de échte concurrentie zich in de tientallen crossovers die lonken naar de hippe Europese consument.

Overzicht:
+ Populaire koetswerkvorm
+ Kleurrijke/frisse personalisatiemogelijkheden
+ Gemakkelijkere instap + goede zichtbaarheid rondom
+ Binnenruimte
+ Grote koffer
+ Gezonde prestaties
+ Comfortabel weggedrag
+ Verzorgde afwerking
+ Modern interieur, rijhulp, veiligheid, connectiviteit
+ 5 jaar garantie zonder kilometerbeperking

? Beperkte meerwaarde 48V mild hybride techniek

– Riante (interne) concurrentie
– Materiaalmix interieur
– Beperkt uitrusting/optiebeleid

Rijtest: Hyundai Bayon 1.0 T-GDi 48V 100 pk crossover (2021)

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie hyundai.be!