Rijtest: Hyundai Tucson 1.6 CRDi 136 pk (2021)De nieuwe Hyundai Tucson SUV blaakt van zelfvertrouwen dankzij de uitgesproken vormgeving, het ruime interieur en de moderne uitrusting/gadgets. Volstaat dat om de riante concurrentie – opnieuw? – de baas te kunnen?

Sinds 2004 kon Hyundai met de Tucson (kortstondig ix35 gedoopt) een prominente rol spelen in het (populaire) segment van de compact SUV. Goed voor meer dan 7 miljoen verkochte exemplaren waarvan 1,4 miljoen in Europa. Ook in België prijkt de avontuurlijke Koreaan steevast hoog in de verkooplijstjes.


Rijtest: Hyundai Tucson 1.6 CRDi 136 pk 7DCT 136 pk (2021)

Voor de vierde generatie van het goudhaantje werden er kosten noch moeite gespaard tijdens de ontwikkeling. Het designteam kreeg duidelijk verregaande vrijheid en kwam met de Sensuous Sportiness designtaal op de proppen. Hier in de vorm van een riante grille (die mooi overloopt in de LED dagrijverlichting en koplampen), scherp lijnenspel en zelfverzekerde uitstraling. Klein wist-je-datje voor je buurman/vrouw: het logo achterop werd gecreëerd uit vlak glas desondanks de driedimensionale vormgeving.

Rijtest: Hyundai Tucson 1.6 CRDi 136 pk 7DCT 136 pk (2021)

In de personalisatiegids staan er negen koetswerkkleuren waarvan drie nieuwkomers (Shimmering Silver, Amazon Gray en Teal), desgewenst in combinatie met een contrasterend zwart dak. Inzake velgen is er keuze tussen 17”, 18” of 19” exemplaren die allemaal aerodynamisch geoptimaliseerd werden. Hier zien we Silky Bronze met de 19” lichtmetaal rondom.

Rijtest: Hyundai Tucson 1.6 CRDi 136 pk 7DCT 136 pk (2021)

Binnenin maakt de vierde generatie Hyundai Tucson nog meer indruk met kwalitatieve materialen en een hoogwaardige (non-premium) afwerking. Dankzij de iets grotere buitenafmetingen krijg je een riante binnenruimte. De hogere zitpositie zorgt op zijn beurt voor een gemakkelijke instap en goede zichtbaarheid rondom. Hier is er keuze tussen drie interieurafwerkingen met stof, leder of Teal.

Rijtest: Hyundai Tucson 1.6 CRDi 136 pk 7DCT 136 pk (2021)

Volwassenen die achterin plaatsnemen hebben voldoende hoofd-, beenruimte en desgewenst zetelverwarming ter beschikking! In de koffer past er significant meer (tot 107 liter) bagage dan voordien. Afhankelijk de gekozen motorisatie schommelt het laadvolume van 546 à 620 liter tot 1.725 à 1.799 liter.

Rijtest: Hyundai Tucson 1.6 CRDi 136 pk 7DCT 136 pk (2021)

Zowel de digitale tellerpartij als het infotainmentsysteem is exact 10,25” groot en biedt haarscherpe beeldkwaliteit, moderne functionaliteit en een snelle/logische werking. Met enkele fysieke functietoetsen spreek je direct (en vooral blindelings) de meest essentiële functies aan. Nog meer gebruiksgemak/gadgets in de (optionele) vorm van verwarmde/geventileerde zetels vooraan, verwarmd stuurwiel, keyless entry/go, instelbare LED sfeerverlichting, draadloze telefoonlader, elektrische kofferklep, achteruitrijcamera en een KRELL audiosysteem.

Rijtest: Hyundai Tucson 1.6 CRDi 136 pk 7DCT 136 pk (2021)

Het motorengamma van de nieuwe Tucson SUV start met de klassieke 1.6 T-GDi benzine (150 pk of 180 pk) en 1.6 CRDi (115 pk of 136 pk). De basisversies doen het met een handgeschakelde 6-bak en voorwielaandrijving, de topversies krijgen de 7DCT en zelfs vierwielaandrijving mee. Gezien de huidige tijdsgeest zullen voornamelijk de geëlektrificeerde varianten in trek zijn zoals de Tucson Hybrid (230 pk) en Tucson Plug-in Hybrid (265 pk, 31 g/km CO2 WLTP).

Rijtest: Hyundai Tucson 1.6 CRDi 136 pk 7DCT 136 pk (2021)

De geteste Tucson 1.6-liter CRDi viercilinder turbodiesel is 136 pk / 320 Nm (141 g/km CO2 WLTP) sterk en werd gekoppeld aan de zeventraps DCT automaat met dubbele koppeling. Voorzie 11,4 seconden voor de nul-naar-honderdsprint, in de praktijk voelt dit een pak vlotter aan. Op 180 km/u ligt de topsnelheid.

Rijtest: Hyundai Tucson 1.6 CRDi 136 pk 7DCT 136 pk (2021)

Dankzij de 48V mild hybride ondersteuning blijft het verbruik relatief binnen de perken, wij konden gemakkelijk onder de 6 liter per 100 km blijven. Met een volle brandstoftank (54 liter) geraak je zo in theorie 900 km ver!

Rijtest: Hyundai Tucson 1.6 CRDi 136 pk 7DCT 136 pk (2021)

In afwachting van de scherpere Tucson N-Line (en misschien zelfs volwaardige Tucson N?) blijven we erbij dat deze populaire SUV op zijn best is met een rustige rijstijl. Laat de Drive Model Select dus maar in Normal staan, het zal niet persé beter zijn in Sport. Opstarten doet hij altijd in de zuinige Eco modus.

Rijtest: Hyundai Tucson 1.6 CRDi 136 pk 7DCT 136 pk (2021)

De automatische versnellingsbak reageert vlot, het stuurgevoel is prima en het onderstel kan duidelijk wat aan. Steevast comfortabel maar met de grootste velgen worden (te) diepe oneffenheden wel gecommuniceerd richting de onderrug. Voor Jan Modaal (m/v/x zonder uitgesproken voorliefde voor rijdynamiek) voldoet het rijgedrag van de Tucson perfect.

Rijtest: Hyundai Tucson 1.6 CRDi 136 pk 7DCT 136 pk (2021)

En dan hebben we het nog niet gehad over de vele rijhulp, veiligheidssystemen en gadgets. Naast (goedwerkende) klassiekers als noodremhulp, intelligente/adaptieve cruise control met filemodus, rijstrookassistentie, verkeersbordenherkenning, 360° camera en dodehoekdetectie zijn er ook interessante nieuwigheden. Ondermeer de Leading Vehicle Departure Alert die je er attent op maakt dat de wagen voor jou (aan het stoplicht) vertrokken is, ideaal voor de vergeetachtigen onder ons. En met Rear Occupant Alert krijg je een melding als je iets laat liggen/zitten (bijvoorbeeld een laptoptas of kind) op de achterbank. Écht verhelderend/ingenieus is de Blind View Monitor die visueel weergeeft (bij het activeren van de richtingaanwijzer) wat er aan het gebeuren is in je dode hoek.

Rijtest: Hyundai Tucson 1.6 CRDi 136 pk 7DCT 136 pk (2021)

In België betaal je minstens 29.499 euro (1.6 T-GDi), 31.999 euro (1.6 CRDi) of 35.249 euro (1.6 Hybrid) voor de nieuwe Tucson in de Inspire basisversie. Vervolgens kan je nog voor de beter uitgeruste Techno, Feel of Shine uitrustingsniveau’s kiezen. Op de optielijst vinden we enkel het Comfort Pack, Sensation Pack, Teal Pack en metaalkleur terug, veel vrijheid heb je hier dus niet. De full option Tucson 1.6 CRDi 2WD 48V 7DCT Shine testwagen was uiteindelijk 44.049 euro waard. Nog steeds met vijf jaar garantie zonder kilometerbeperking.

Rijtest: Hyundai Tucson 1.6 CRDi 136 pk 7DCT 136 pk (2021)

Elke zichzelf respecterende autoconstructeur heeft intussen een afgevaardigde in dit immens populaire SUV C segment. Dat gaat van de Ford Kuga, Mazda CX-5, Skoda Karoq en Renault Kadjar tot de Jeep Compass, Nissan Qashqai, Toyota RAV4 en Volkswagen Tiguan. Met de nieuwe Kia Sportage deelt de Tucson naar goede gewoonte een innige/technische band. En met zo’n degelijke afwerking/uitrusting hoeft hij eigenlijk ook niet onder te doen voor de concurrenten met een premium merklogo voorop!

Rijtest: Hyundai Tucson 1.6 CRDi 136 pk 7DCT 136 pk (2021)

Is de gloednieuwe Hyundai Tucson dan zowaar perfect? Neen, dat nu ook weer niet. Maar om er écht over te vallen moeten we echt wel goed/lang zoeken. Met een extreem kritische blik zouden we kunnen klagen omtrent de niet-draadloze Apple CarPlay / Android Auto connectiviteit, de blijvende aanwezigheid van (vuile) vingervlekken op het infotainmentscherm of de aanwezige dieselklank bij koudstart/belasting. Dankzij extra isolatie is het wel veel stiller dan voordien!

Rijtest: Hyundai Tucson 1.6 CRDi 136 pk 7DCT 136 pk (2021)

Conclusie

De nieuwe Tucson komt met een unieke/karaktervolle vormgeving, ruim interieur, degelijke afwerking/materialen, state of the art rijhulp/veiligheid, breed motorengamma en een comfortabel rijgedrag. En de diesel mag dan nog in het verdomhoekje zitten, voor de veelrijder blijft de zuinige 1.6 CRDi 7DCT een interessante keuze met zijn vlotte, stille, alerte en aangename loopcurve.

De vierde generatie Hyundai Tucson heeft dus alles in zich om het opnieuw tot Belgische SUV publiekslieveling te schoppen. Of je moet al problemen hebben met de psychedelische grille of het beperkt optiebeleid dat het prijskaartje gemakkelijk de hoogte injaagt. Of als de concurrentie met (nog) straffere voordelen en kortingen gaat strooien…

Overzicht:
+ Stoere vormgeving
+ Hoge zitpositie (= gemakkelijke instap + goede zichtbaarheid rondom)
+ Binnenruimte
+ Afwerking
+ Gezonde, zuinige en stille prestaties (1.6 CRDi)
+ Comfortabel weggedrag
+ Moderne gadgets, rijhulp, veiligheid, connectiviteit
+ Aantrekkelijke garantievoorwaarden

? Gereduceerd optiebeleid, prijs loopt vlot op

– Stevige concurrentie

Rijtest: Hyundai Tucson 1.6 CRDi 136 pk 7DCT 136 pk (2021)

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie hyundai.be!