Officieel: Nissan Qashqai (2021)Dit is de derde generatie Nissan Qashqai met een scherpe neus, hedendaagse connectiviteit, zuinige motoren en extra rijhulp/binnenruimte!

Lees hier onze rijtest met de nieuwe Nissan Qashqai!

De eerste Qashqai (2007) en tweede Qashqai (2014) waren tezamen goed in Europa voor 3 miljoen verkochte exemplaren, wereldwijd staat de teller zelfs op 5 miljoen. Nu komt Nissan met de 3e generatie die dat succes moet verzetten. De nieuwe Qashqai oogt – op de hoekige grille na – relatief vertrouwd, toch zijn er grondige verschillen. Zoals maximaal 20” velgen!

Aangezien de moderne concurrent verzot is van doorgedreven personalisatie heb je keuze tussen elf koetswerkkleuren en vijf duotone uitvoeringen.

De nieuwe Nissan Qashqai blijft zo goed als volledig trouw aan de bestaande buitenafmetingen, dankzij het nieuwe CMC-C platform kunnen de wielen wel meer in de hoeken staan. Daardoor groeit de wielbasis en profiteren de inzettenden van extra (been)ruimte! In de koffer past er met 480 liter alvast 50 melkdozen méér dan voordien.

Tezamen met de nieuwe Qashqai introduceert Nissan ook het grotere 9” NissanConnect infotainmentsysteem met moderne functionaliteit zoals draadloze Apple CarPlay / Android Auto ondersteuning. Tevens is er een 12,3” digitaal intrumentenpaneel, WiFi hotspot en een head-up display (10,8”) leverbaar!

Nissan levert de nieuwe Nissan Qashqai met diverse aandrijflijnen, hetzij zonder diesel (niet meer van deze tijd aldus de Japanners) en zuiver elektrische variant. Daarvoor is er natuurlijk de Ariya die net iets groter/ruimer/functioneler voor de dag komt.

De 1.3-liter viercilinder benzinemotor krijgt steevast elektrische (mild hybride) ondersteuning onder de ALiS noemer (Advanced Lithium-ion battery System). De handgeschakelde instapper is 140 pk / 240 Nm sterk en drijft de voorwielen aan. Wie wil kan deze ook met 158 pk / 260 Nm krijgen. Wie vierwielaandrijving wil moet richting de 158 pk / 270 Nm variant, desgewenst met Xtronic automaat.

Nissan e-POWER

Tegen 2022 krijgt de Qashqai zijn innovatieve e-POWER aandrijflijn. Kort samengevat mag/kan je deze zien als een elektrische variant met 190 pk / 330 Nm waarbij een 1.5-liter benzinemotor als generator functioneert. Hier zijn er drie specifieke rijmodi voorhanden (Standard, Sport en Eco, elk desgewenst met een straffere energierecuperatiestand).

De nieuwe Qashqai krijgt het opgewaardeerde ProPILOT rijhulpsysteem mee dat semi-autonoom rijden toelaat in bepaalde omstandigheden. Nieuw is dat het systeem vanaf nu ook rekening houdt met navigatiegegevens en de omgevingssensoren.

Tegen de zomer moet de Nissan Qashqai bij de lokale verdeler staan, de productie is wederom toegewezen naar de Sunderland fabriek (Engeland). De jouwe vanaf 28.500 euro.