Test Nissan Qashqai 2012
Nissan vond met de Qashqai het segment van de crossover uit en oogstte daar behoorlijk wat succes. Tijd voor een nieuwe dieselmotor die dat succes verderzet!

De eerste generatie Nissan Qashqai kreeg ronde koplampen en een over het algemeen guitig design. Bij de tweede generatie maakte Nissan komaf met die vriendelijke snuit en koos het voor strakkere, sportievere en agressievere koplampen, terwijl de rest van het design van de wagen zo goed als intact bleef. Geen slechte beslissing duidelijk, de Qashqai blijft namelijk een topper als het op verkoopscijfers aankomt. In België moet hij enkel de Duster voor laten gaan in de ranking van de best verkopende SUV’s. Er verwisselden wereldwijd al meer dan 1.000.000 exemplaren van eigenaar. Niet onbegrijpelijk. Dankzij zijn aangename looks, zijn grote binnenruimte en zijn schappelijk prijskaartje weet de Qashqai namelijk behoorlijk wat kopers te verleiden. De wagen wordt in het Britse Sunderland gebouwd, alwaar ze een derde shift in het leven riepen om de vraag ernaar bij te kunnen houden. De nieuwe motor die we gedurende een weekje testten, zou de verkoopscijfers nog meer de hoogte in moeten duwen.

Test Nissan Qashqai 2012

Het interieur van de Nissan Qashqai is aan de ruwe kant, maar wel oerdegelijk. De afwerking is van een voldoende hoog niveau, de materiaalkeuze kan dan weer stukken beter. Desalniettemin biedt de Qashqai alles aan wat strikt noodzakelijk is en zelfs een beetje meer. Het stuur ziet er goed uit en ligt goed in de hand. De versnellingsbak voelt soms wat stroef aan, maar laat zich wel precies bedienen. Op het instrumentenpaneel vallen de snelheid en het toerental goed af te lezen, enkel het huidig verbruik wordt op een glijdende schaal weergegeven, waardoor het niet vlot af te lezen valt. Centraal vinden we een overzichtelijk dashboard waar in ons geval een GPS-systeem werd ingebouwd. Het systeem geeft duidelijke aanwijzingen in een hoge resolutie en verklikt flitspalen met een zachte pieptoon. Het centrale scherm wordt ook gebruikt door de achteruitrijcamera. Ondanks het feit dat de stoelen in de hoogte aangepast kunnen worden, is de laagste zitpositie jammer genoeg nog steeds iets te hoog volgens ons.

Test Nissan Qashqai 2012

Test Nissan Qashqai 2012Test Nissan Qashqai 2012

We gingen een weekje op pad met de 1.6 dCi-motor, de nieuwkomer van het gamma. Hij beschikt over 130 pk en 320 Nm en is daarmee meer dan voldoende vlot. Sprinten van nul naar honderd km/u duurt 10,3 seconden, de daarmee gepaard gaande topsnelheid bedraagt 190 km/u. Geen onaardige prestaties, zeker niet als je weet dat de Qashqai met deze motor een zeer milde dorst heeft. In theorie verbruikt hij 4,5 liter per 100 km en stoot hij 119 gram CO2 uit per km. Tijdens een zuinigheidstest kwamen we iets hoger uit, op 5 liter per 100 km. Nog steeds geen slecht cijfer. Wie sportief rijdt, krijgt de teller waarschijnlijk niet boven 6,5 liter per 100 km. En ook 6,5 liter per 100 km lijkt ons nog een aanvaardbaar cijfer voor deze vlotte Qashqai. Het enige nadeel dat we aan de motor zouden kunnen opmerken is dat hij bij koudstart schokkerig aanvoelt als een oude diesel. Gelukkig draait het blok snel warm en heb je nooit echt lang last van dat kleine euvel. De nieuwe motor is zeker een aardige toevoeging aan het motorengamma van de Qashqai, hij is in theorie zelfs zuiniger dan zijn kleinere broertje, de 1.5 dCi.

Test Nissan Qashqai 2012

Nissan biedt de Qashqai aan met twee benzinemotor en twee dieselmotoren. Naast de zonet besproken 1.6 dCi kan je de Qashqai ook met een 1.5 dCi-motor kopen die 110 pk levert. De 1.5 dCi kan niet met vierwielaandrijving uitgerust worden. Hij sprint van nul naar honderd in 12,4 seconden, zijn theoretisch verbruik komt neer op 5,2 liter per 100 km. We testten die motor eerder al en waren er behoorlijk tevreden over. Benzinerijders kunnen kiezen tussen een 1.6 liter grote benzinemotor die 117 pk levert en een 2.0 liter grote benzinemotor die 140 pk levert. De eerste verbruikt in theorie 6,1 liter per 100 km, de 2.0 liter benzine slikt met zijn 8 liter iets meer benzine. Hij sprint dan wel weer van nul naar honderd in 11,3 seconden, de 1.6 doet daar 6 tienden langer over.

Test Nissan Qashqai 2012

Test Nissan Qashqai 2012Test Nissan Qashqai 2012

De Qashqai is behoorlijk vlot dankzij de nieuwe 1.6 dCi-motor en laat zich tegelijkertijd ook zo sturen. In tegenstelling tot wat je zou verwachten van een crossover is het stuur zeker niet te licht en voelt het soms zelfs scherp aan. Dat is allemaal relatief natuurlijk, maar we waren alleszins verbaasd over het aangename stuurgevoel. De ophanging is vooral afgesteld op comfort, maar bij het lichtere bochtenwerk gaat de koets alleszins niet tot vervelens toe overhellen. Echt sportief wordt de Qashqai nooit, maar dankzij zijn degelijke afstelling valt er hier en daar wel een pleziertje te beleven. Uitzonderlijk voor een wagen die vooral dient om kinderen naar school te voeren en een hele hoop bagage mee te zeulen.

Test Nissan Qashqai 2012

Test Nissan Qashqai 2012Test Nissan Qashqai 2012

De Qashqai is er vanaf iets minder dan €20.000. Die som geld levert je een Qashqai met een 1.6 liter grote benzinemotor, voorwielaandrijving en het Visia uitrustingsniveau. Ondanks het feit dat dit het basisniveau is, krijg je toch onder meer verwarmde buitenspiegels, airco, elektrische ruiten, een multifunctioneel stuur en centrale vergrendeling van Nissan. Wie meer luxe wenst, moet het Tekna-pakket aanschaffen. Voor minstens €21.890 kan je een dergelijk model op je oprit parkeren, de extra uitrusting die je krijgt voor je geld bestaat uit onder meer automatische airco, lichtmetalen velgen, een lichtsensor en een regensensor en mistlampen vooraan. Het op één na exclusiefste uitrustingsniveau van de Qashqai krijgt de naam Urban mee, kost je minimum €23.490 en omvat onder meer een navigatiesysteem en een gedeeltelijk lederen bekleding. Het Executive uitrustingsniveau (vanaf €27.640) krijgt daarbovenop nog een schitterend panoramisch dak, cruise control en een parkeerhulpsysteem. Al bij al is de prijszetting van de Qashqai meer dan redelijk, zeker als je niet te diep in de optielijsten duikt. Voor metaalkleur moet je €450 neertellen.

Test Nissan Qashqai 2012

Conclusie

De Qashqai krijgt er met de 1.6 dCi een waardevolle motor in het gamma bij. De 1.6 dCi is niet alleen voldoende krachtig om wat rijplezier te bieden, tegelijkertijd houdt hij het verbruik binnen de perken. Dat het stuur aangenaam aanvoelt is bovendien mooi meegenomen. Zijn ruime binnenafmetingen, grote koffer en aangenaam prijskaartje zijn troeven die de Qashqai al langer had. Daar is niets aan veranderd, maar goed ook. Jammer dat het interieur soms nogal Spartaans aanvoelt.

Test Nissan Qashqai 2012

Test Nissan Qashqai 2012Test Nissan Qashqai 2012

Overzicht

+ Vlotte 1.6 dCi
+ Verbruik
+ Prijs
+ Binnenruimte

– Koudstart
– Spartaans interieur

Test Nissan Qashqai 2012

Tekst & Foto’s: Jeroen Maes