Kort Getest: Hyundai i20 CoupéTerwijl het aanbod qua compacte driedeurs afneemt ziet Hyundai toch brood in een i20 Coupé met sportieve looks!

Dit kalenderjaar heeft Hyundai voornamelijk de handen vol met de lancering van de nieuwe Tucson die de sterke ix35 verkoop moet verderzetten. Daarnaast hebben ze ook een nieuw H350 werkpaard, de gefacelifte ix20, i30 en i40 en een i20 Coupé die gelanceerd moet worden. Enkele concurrenten trokken de laatste jaren de stekker uit hun driedeurs uitvoering van de compacte B-segmenter, met een marktaandeel van 24% moet er toch een publiek zijn een dergelijke wagen als de i20 Coupé.

Kort Getest: Hyundai i20 Coupé

Deze sportieve uitvoering is natuurlijk gebaseerd op de nieuwe generatie i20 vijfdeurs al spreken ze bij Hyundai graag over twee onafhankelijke modellen. Wanneer je beide i20 uitvoeringen naast elkaar zou zetten vallen de verschillen pas écht goed op. Bij de i20 Coupé krijgen we een omgekeerde hexagonale grille – à la Veloster -, nieuwe lichtblokken voor- en achteraan, nieuwe mistlichten en nieuwe bumpers met sterk geaccentueerde zijflanken achteraan. De leuke designgimmick van de i20 is ongetwijfeld die doorlopende C-stijl, ook deze verschilt bij de i20 Coupé en loopt een stuk verder door. Het sportieve karakter wordt benadrukt met een dakspoiler – die het zicht naar achteren wel ietwat hindert – en steevast grote velgen (16″/17″). Naast drie saaie koetswerkkleuren (grijs, wit en zwart) zijn er voor de Hyundai i20 Coupé heel wat kleurrijke mogelijkheden die de Koreaan bijzonder goed staan.

Kort Getest: Hyundai i20 CoupéKort Getest: Hyundai i20 Coupé

De gekozen koetswerkkleur wordt ook doorgetrokken naar het ruimte interieur in diverse accenten, een aangename manier om wat leven in het strakke-maar-saaie dashboard te brengen. Desondanks het veelvoudig gebruik van plastic is de afwerkingsgraad wel bijzonder hoog, de Volkswagen Polo zal geen steken mogen laten vallen om zijn #1 positie in het segment te behouden. De Hyundai i20 Coupé krijgt vooraan standaard goedzittende sportzetels met kleuraccenten, zoals steeds bij een driedeurs heeft de instap naar achteren toch altijd wel wat weg van een les acrobatiek. De kofferruimte is met 336 liter bijzonder groot voor het segment, de vijfdeurs i20 doet het zelfs met 15 liter minder. In de basisuitrusting zit alreeds een radio/CD/USB/AUX/Bluetooth unit, kan je nog wat euro’s missen opteer dan voor het prima functionerende navigatie/multimediasysteem met touchscreen.

Kort Getest: Hyundai i20 Coupé

Kort Getest: Hyundai i20 CoupéKort Getest: Hyundai i20 Coupé

Het aantal beschikbare motorisaties voor de Hyundai i20 Coupé wordt herleidt tot drie EURO6 mogelijkheden, in het najaar komt er daar nog een interessante driecilinder turbomotor bij met 100 of 120 pk. Dieselrijders zijn sowieso aangewezen op de 1.4-liter CRDi met 90 pk / 240 Nm (106 g/km CO2), gekoppeld aan een manuele versnellingsbak met 6 verzetten. Volgens Hyundai zou hier 5,5 liter brandstof volstaan om 100 km te overbruggen. Benzineliefhebbers mogen nu nog kiezen tussen de 1.2-liter met 84 pk / 122 Nm of 1.4-liter met 100 pk / 134 Nm. Deze eerste doet het met een vijfbak, de krachtigste viercilinder krijgt zes verzetten. Alles werd gedaan om de i20 Coupé zo zuinig mogelijk te maken, denk dus aan een schakelindicator, start/stop systeem, een grote brandstoftank van 50 liter, …

Kort Getest: Hyundai i20 CoupéKort Getest: Hyundai i20 Coupé

Op een zonnige zomerdag konden we al even achter het stuurwiel kruipen van de gloednieuwe Hyundai i20 Coupé, voorzien van de enige beschikbare dieselmotor. Dankzij inspanningen is het binnenin bijzonder stil, onder belasting laat de viercilinder zich wel horen. Ondanks dat 90 pk voor een dergelijke compacte wagen voldoende zou moeten zijn misten we wel wat punch, de verzetten van de manuele transmissie vragen ook enige gewenning. Meer show dan go leek het wel tijdens de korte kennismaking. Een sportcoupé rij je anderzijds de facto met een leuke benzinemotor, wie kan wacht misschien beter op die nieuwe driecilinders.

Kort Getest: Hyundai i20 CoupéKort Getest: Hyundai i20 Coupé

Bij de 90 Hyundai concessiehouders die ons land momenteel rijk is zal je nooit een kat in de zak kopen, de Koreaanse autobouwer staat al lang bekend om zijn prijs/kwaliteit verhouding. Voor zowel de i20 vijfdeurs als i20 Coupé hanteren ze ook dezelfde prijs, ware het niet dat deze laatste met een beperkter aantal motorisaties beschikbaar is. Naast scherpe vanafprijzen voor de 1.2i (vanaf €16.149), 1.4i (vanaf €16.749) en 1.4 CRDi (vanaf €18.749) is de optielijst van de i20 Coupé ook zeer beperkt. Bijna alles zit al in het Sport uitrustingsniveau, voor €1.400 krijg je nog eens het Sport Pack en een metaalkleur kost je €500. De uitmuntende garantie krijg je er gedurende vijf zomaar bij!

Kort Getest: Hyundai i20 Coupé

De eerdergenoemde Volkswagen Polo (vanaf €14.090) is nog steeds de referentie in dit segment, een compacte driedeurs vinden we ook bij de Ford Fiesta (vanaf €9.504) en de Opel Corsa (vanaf €13.300). Deze drieling kan beroep doen op een groter motorenaanbod, scherpere prijzen en diverse uitrustingslijnen, de Hyundai i20 Coupé positioneert zich dan ook eerder als top-of-the-bill versie van de i20 familie.

Conclusie

Met een fris design en knappe lijnenspel heeft Hyundai een leuke tweede i20 telg in het gamma die zich voldoende kan onderscheiden van die eerste. Met een ruim interieur (vooraan) en nog ruimere kofferruimte geraak je ongetwijfeld al heel ver, vanaf je vaak met meer dan twee inzittenden er op uit trekt zal die i20 vijfdeurs toch wel praktischer zijn. Het stuurgevoel en weggedrag is volwassen zonder enige stoef, voor de echte sportieve i20 Coupé wachten we liever op de nieuwe benzinemotoren. De prijssetting tussen beide i20’s is bovendien volledig gelijklopend, dat terwijl de Coupé een bijna complete basisuitrusting meekrijgt! En dan zwijgen we nog over het uitmuntende garantiebeleid van de Koreanen..

Overzicht:
+ Knappe (kleurrijke) looks
+ Sterke visuele verschillen met i20 vijfdeurs
+ Gelijklopende prijssetting met i20 vijfdeurs maar mét stevige(re) basisuitrusting
+ Grote kofferruimte
+ Volwassen weggedrag
+ 5 Years Triple Care garantieprogramma

– Dieselmotor mist grinta
– Nieuwe benzinemotoren (1.0 T-GDi driecilinder) komen pas in het najaar

Kort Getest: Hyundai i20 Coupé

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem