Officieel: Volkswagen Polo facelift (2021)De populaire Volkswagen Polo wordt opgewaardeerd met een frisse neus, nieuwe technologie en een rijkelijkere uitrusting!

Met meer dan 18 miljoen verkochte exemplaren is de Polo een van dé VW bestsellers, iets dat je snel begrijpt als je het Belgische straatbeeld bekijkt. De zesde generatie werd voorgesteld in 2017 waardoor de tijd nu rijp is voor een deugddoende facelift, daarbij werd er vooral gekeken naar zijn grote broer (de gloednieuwe Golf).

De vernieuwde Volkswagen Polo oogt op het eerste zicht visueel (zeer) sterk op zijn voorganger, toch bespeuren we de nodige nieuwigheden. De bumpers werden wat strakker getrokken en rondom prijken er vanaf nu standaard LED lichtblokken. Optioneel zijn er zelfs IQ.LIGHT Matrix LED exemplaren voorhanden, een Polo primeur! Een doorlopende LED lichtstrip is een van de 2021-hypes en mocht hier dus ook niet ontbreken. Net zoals POLO achterop voluit geschreven staat in een strak lettertype

De personalisatiegids werd verrijkt met vier nieuwe lakkleuren (Vibrant Violet, Ascot Grey, Smoke Grey en Kings Red), zeven velgen (14”, 15” en 16”) en vier accenten, desgewenst in combinatie met een zwart dak. In de catalogus hanteert Volkswagen hier nu ook de Life, Style en R-Line structuur qua uitrustingsniveau’s.

In het interieur levert Volkswagen de Polo voortaan standaard met de Digital Cockpit (maximaal 10,25” groot), een nieuw stuurwiel, USB-C aansluitingen, airco en een hoogtechnologisch/modern infotainmentsysteem (max 9,2” groot).

Het motorengamma van de Volkswagen Polo facelift blijft grotendeels behouden aangezien de diesels reeds geschrapt werden. Naast de atmosferische 1.0-liter MPI (80 pk) volgt de interessante 1.0-liter TSI (95 pk of 110 pk) of de 1.0-liter TGI (90 pk) op aardgas. Optioneel met de zeventraps DSG automaat. Later komt de dynamische Polo GTI (met wederom een 2.0 TSI 200 pk?) terug. Een (plug-in) hybride ontbreekt vreemd genoeg.

Met adaptieve cruise control, Lane Assist en Travel Assist kan je “in bepaalde omstandigheden” zelfstandig rijden. De vooruitstrevende noodremhulp (Autonomous Emergency Braking Front Assist mét City Emergency Braking System) is standaard en er komt een centrale airbag (tussen de inzittenden vooraan) bij.

De goedverkopende B-segmenter rolt nog steeds van de band in Spanje (Pamplona) en in Zuid-Afrika (Uitenhage). Later dit jaar zal de opgewaardeerde Volkswagen Polo in België arriveren, een nieuwe vanafprijs werd nog niet meegeven. We gokken op ongeveer 18.500 euro!