Rijtest Volkswagen VW Polo GTI 2.0 TSI 200 pk (2018)De Volkswagen Polo GTI heeft nooit zo kunnen begeesteren als grote broer Golf GTI. De nieuwste variant gebruikt nu diens 2.0-liter TSI en DSG automaat met dubbele koppeling. Voldoende voor een succesformule?

De zesde generatie Polo krijgt opnieuw een gepeperde GTI-variant en vervolledigt daarmee het drieluik Up! GTI, Polo GTI en Golf GTI. Jammer genoeg heeft het onderliggende conservatisme van de standaard Polo ook telkens zijn weg gevonden naar de GTI-variant. De nieuwste versie belooft beterschap en schakelt over naar de lichtjes teruggeschroefde aandrijflijn van de Golf GTI. De geblazen 2.0-liter TSI is in dit geval goed voor 200 pk en 320 Nm en wordt (voorlopig) standaard gekoppeld aan een zestraps automaat DSG.

Rijtest Volkswagen VW Polo GTI 2.0 TSI 200 pk (2018)

Daarmee distantieert de snelle Polo zich van andere hot hatches in zijn segment zoals de Fiesta ST, 208 GTi, Swift Sport of (de uitverkochte) Yaris GRMN, als het meer volwassen alternatief. Enkel de Renault Clio RS Trophy en Mini Cooper S zijn er ook met een automaat(optie). Zijn DSG-bak is niet alleen goed voor de efficiëntie en het gebruiksgemak, maar helpt ook de prestaties. De Polo GTI sprint in 6,7 seconden van 0 naar 100 km/u en naar een topsnelheid van 237 km/h. Volwassen cijfers die niet eens zo lang geleden nog toebehoorden aan de Golf met GTI-badge!

Rijtest Volkswagen VW Polo GTI 2.0 TSI 200 pk (2018)Rijtest Volkswagen VW Polo GTI 2.0 TSI 200 pk (2018)

De 1.355 kg zware Polo heeft ook op heel wat andere vlakken leentje buur gespeeld bij de Golf. Behalve het rode biesje dat in de koplampen doorloopt, zijn ook de honingingraatgrille, sportstoelen met ruitjesmotief, dubbele verchroomde uitlaten en een subtiele spoiler aanwezig. Toch vliegt de Polo in het algemeen nogal onder de radar. Al zal de ene dat al positiever vinden dan de andere.

Rijtest Volkswagen VW Polo GTI 2.0 TSI 200 pk (2018)
Rijtest Volkswagen VW Polo GTI 2.0 TSI 200 pk (2018)Rijtest Volkswagen VW Polo GTI 2.0 TSI 200 pk (2018)

Puur op het vlak van dimensies is de nieuwe Polo sowieso de Golf van weleer. Zeker omdat de meest recente versie er enkel als vijfdeurs is. Er is met andere woorden ruimte zat en ook op het vlak van afwerking en kwaliteit valt er weinig of niets te klagen. Starten doet de Polo met een opvallende brom die het beste laat vermoeden. Maar eenmaal op zwier blijft de 2.0-liter op de achtergrond. Of toch zeker binnenin waar de GTI misschien té goed geïsoleerd is. Je kan weliswaar via de rijmodi selector de sportstand kiezen, waardoor de motor iets korter aan het gas hangt en het gedrag van de automaat wijzigt, maar het blijft allemaal nogal braaf en voorzichtig en vooral synthetisch. En daar zit de DSG-automaat zeker voor iets tussen.

Rijtest Volkswagen VW Polo GTI 2.0 TSI 200 pk (2018)Rijtest Volkswagen VW Polo GTI 2.0 TSI 200 pk (2018)

Snel en efficiënt, dat natuurlijk wel. Maar een handbak zou eventueel voor de interactie zorgen die je nu mist. Daardoor gooit je de pook al snel in ‘D’ en laat je het schakelen over aan de elektronica, beter dan zelf te peddelen via de (het moet gezegd zijn) nogal flauwe peddeltjes achter het nochtans fijne stuur. En dat zou nu nét niet het geval mogen zijn in Volkswagen met GTI-badge. Toch is het niet alleen de aandrijflijn die ons niet heeft kunnen overtuigen.

Ook de ophanging laat een gemengde indruk na wegens aan de ene kant wel sportief, maar aan de andere kant nogal geforceerd druk. De Polo GTI zou immers de kaart kunnen trekken van de sportieve maar comfortabele GT(i), maar irriteert nu met een nogal stugge setup die mossel noch vis is. Te druk voor de gewone ritten, maar ook te weinig gefocust voor wanneer je het mes tussen de tanden neemt. Niet dat je dat vaak zult doen met deze GTI, want het geheel nodigt er gewoon niet tot uit.

Conclusie
Concluderend kunnen we tellen dat ook deze generatie Polo GTI in de schaduw blijft staan van zijn grote broer Golf GTI. En dat terwijl de kleine Up! GTI wel de juiste snaren heeft weten te raken. Terug naar de tekentafel dus Volkswagen! Of zal de versie met handbak binnenkort wel voor dat tikkeltje extra levensvreugde zorgen, we zijn alvast benieuwd. Tot dan kan je deze Polo GTI voor minstens 27.670 euro in de VW-catalogus vinden. Gelukkig krijg je daarvoor reeds een goed uitgerust model. Full option loopt dat op tot meer dan 30.000 euro…

Overzicht:
+ Vlotte prestaties
+ Gebruiksgemak DSG-automaat
+ Volwassen looks

– Voorlopig enkel met automaat
– Nerveuze ophanging
– Weinig inspirerende aandrijflijn

Rijtest Volkswagen VW Polo GTI 2.0 TSI 200 pk (2018)

Tekst: Pieter Ameye