Rijtest: Volkswagen Up! GTI 1.0 TSI 115 pk (2018)Klein maar (zeer) fijn, zo kunnen we de speelse Volkswagen Up! GTI misschien wel het best omschrijven!

Vandaag de dag doen hot hatches het gemakkelijk met 300 pk om nog maar te zwijgen van de high performance luxeberlines met 600 pk en meer. Leuk om over te dromen maar dergelijke bolides zijn (gelukkig) niet voor iedereen weggelegd. Volkswagen wil daar iets aan doen en voorziet een volwaardige GTI versie van de compacte Up! in navolging van de Golf GTI en Polo GTI.

Rijtest: Volkswagen Up! GTI 1.0 TSI 115 pk (2018)

Net zoals de bij allereerste generatie Golf GTI met slechts 110 pk wil de Duitse autoconstructeur ons nogmaals duidelijk maken dat je geen immens vermogen nodig hebt om hard te gaan als het gewicht aan de lage kant is, iets dat bijvoorbeeld Horacio Pagani ook al jaren verkondigd. Gezien de moderne luxe en veeleisende reglementen tikt deze Up! GTI uiteindelijk af op 1.070 kg. Deels te danken aan de stevigere dempers, 15 mm verlaagd koetswerk, krachtige remmen, grotere spoorbreedte en een dikkere stabilisatorstang. Net zoals de reguliere Up! is ook de GTI te verkrijgen als vijfdeurs (+530 euro).

Rijtest: Volkswagen Up! GTI 1.0 TSI 115 pk (2018)Rijtest: Volkswagen Up! GTI 1.0 TSI 115 pk (2018)

Op visueel vlak volgt de VW Up! GTI zijn soortgenoten met een honinggraadgrille, menig GTI badges, rode remklauwen, subtiele spoiler en knappe 17” velgen. De combinatie van de Pure White koetswerkkleur met de verdonkerde achterruiten, subtiele stickers en zwarte accenten doet de Up! GTI alle eer aan, iets wat minder kan gezegd worden over de enkelvoudige uitlaat achteraan.

Rijtest: Volkswagen Up! GTI 1.0 TSI 115 pk (2018)

Zoals het een échte GTI betaamt tekent de legendarische GTI (zetel)bekleding uiteraard present in deze snelle Up! Nog sportieve details zijn er verder in de vorm van een lederen GTI sportstuurwiel met functietoetsen, rode contrasterende stiknaden en chroom accenten hier en daar. Op het goedkoop ogende Pixel Red dashboard na hebben we hier niets te klagen qua materiaalkeuze en bouwkwaliteit. En om het uiteindelijke prijskaartje niet de hoogte in de jaren voorziet Volkswagen geen volwaardig infotainmentsysteem zoals bij de Polo en consorten. Doordachter is namelijk de (optionele) integratie van een achteruitrijcamera, gsmhouder en het Radio Composition Phone systeem dat met Bluetooth en USB te koppelen is. Stroom verkrijg je via een – je kan al raden: optionele – strategisch geplaatste USB poort!

Rijtest: Volkswagen Up! GTI 1.0 TSI 115 pk (2018)
Rijtest: Volkswagen Up! GTI 1.0 TSI 115 pk (2018)Rijtest: Volkswagen Up! GTI 1.0 TSI 115 pk (2018)

Desondanks de behoorlijk compacte buitenafmetingen krijgen grote(re) personen het niet direct benauwd in de Volkswagen Up!, achteraan kunnen zelfs (kortstondig) volwassen plaatsnemen. Van dat relatief ruime interieur is de koffer het slachtoffer, met slechts 251 liter heb je net voldoende voor een bak bier en wat proviand. Dankzij een instelbaar niveau en neerklapbare achterbank kan je nog een klein beetje inspelen op je praktische noden met maximaal 959 liter aan bagageruimte. Andere comfortitems zijn er in de vorm van airco, een 300W Beats geluidssysteem en cruise control met een ietwat onhandige bediening. Ook het stuurwiel kan je hier niet in de diepte verstellen, enkel in de hoogte.

Rijtest: Volkswagen Up! GTI 1.0 TSI 115 pk (2018)Rijtest: Volkswagen Up! GTI 1.0 TSI 115 pk (2018)

De Volkswagen Up! GTI rekent net zoals de rest van het Up! gamma op de 1.0-liter TSI driecilinder benzinemotor. In deze sportieve configuratie voorzien van aangepaste software en een manuele versnellingsbak met 6 verzetten. Tezamen goed voor 115 pk en 200 Nm (110 g/km CO2). Daarmee sprint je in 8,8 seconden van nul-naar-honderd (wat in de praktijk sneller aanvoelt) en net onder de 200 km/u zit je aan de topsnelheid. Het normverbruik van 4,8 liter per 100 km zal je vermoedelijk niet halen, wij haalden 5,5 liter à 6 liter met speelse ingesteldheid. Dankzij het zuinige innerlijk en brandstoftank van 35 liter is een rijbereik van 600 km haalbaar bij de Up GTI!, een waarde waar menig (echte) sportwagen jaloers op zal zijn. Hetzelfde geldt voor de kleine draaicirkel en het immense parkeergemak!

Rijtest: Volkswagen Up! GTI 1.0 TSI 115 pk (2018)Rijtest: Volkswagen Up! GTI 1.0 TSI 115 pk (2018)

Dankzij de gunstige pk/kg verhouding, vlotte handbak en direct stuurgevoel is een rit in de Volkswagen Up! GTI leuker dan je op het eerste zicht zou vermoeden. Met het degelijke onderstel kan je op een (droog/goed) stuk asfalt het nodige rijplezier beleven met deze compacte Duitser, op een nat wegdek moeten de tractiecontrole en ESP wel eens ingrijpen. Die laatste kan je trouwens niet (volledig) uitschakelen. Onder belasting laat de Up! GTI een aangename driecilinder roffel horen, jammer genoeg wordt deze binnenin kunstmatig versterkt.

Rijtest: Volkswagen Up! GTI 1.0 TSI 115 pk (2018)Rijtest: Volkswagen Up! GTI 1.0 TSI 115 pk (2018)
Rijtest: Volkswagen Up! GTI 1.0 TSI 115 pk (2018)

De reguliere Volkswagen Up! start bij 10.880 euro maar voor zo’n blitse GTI uitvoering (inclusief royalere basisuitrusting) moet je minimaal 17.140 euro ophoesten. Onze testwagen genoot daarboven van nog eens 1.360 euro aan opties (airco, Drive Pack, Drive Assistance Pack, achteruitrijcamera, USB poort, Smartphone integratie en Radio Composition Pack) waardoor hij aftikt op 18.500 euro. Een stevige investering voor een compacte stadswagen! De GTI uitvoering is bovendien niet de duurste Up! versie, die eer is weggelegd aan de zuiver elektrische e-Up! (vanaf 27.600 euro) met een rijbereik van maximaal 160 km.

Rijtest: Volkswagen Up! GTI 1.0 TSI 115 pk (2018)Rijtest: Volkswagen Up! GTI 1.0 TSI 115 pk (2018)
Rijtest: Volkswagen Up! GTI 1.0 TSI 115 pk (2018)

Op de interne concurrentie van 90 pk sterke Up! situeert de concurrentie van de Up! GTI zich voornamelijk bij de duurdere Abarth 595 (145 pk tot 180 pk), Opel Adam (115 pk) en Twingo GT (110 pk) in afwachting van een 100 pk sterke Kia Picanto. Of je zoekt je voor dat geld een (goed onderhouden) tweedehands exemplaar van een Renault Clio RS of Volkswagen Golf GTI bijvoorbeeld. Een nieuwe Polo GTI heb je vanaf 27.300 euro.

Conclusie
Het huwelijk van de Volkswagen Up! met het legendarische/veelbelovende GTI label mag er op papier wat vergezocht, slap of lachwekkend uitzien, in de praktijk weet de compacte pretbolide uit Wolfsburg te overtuigen. Dit met zowel zijn enthousiast/levendig weggedrag, karaktervolle soundtrack en capabel onderstel als de toegankelijkheid inzake comfort, aanschafprijs of verbruik. Wie écht hard wil gaan zoekt het best wel bij de duurdere alternatieven, de Up! GTI tovert voornamelijk in een stedelijke omgeving een glimlach tevoorschijn. En die glimlach is nog steeds een basisrecht voor elke Volkswagen GTI!

Overzicht:
+ Blitse retrolooks
+ Compact (draaicirkel, parkeren, …)
+ Rijplezier
+ Gezonde prestaties
+ Zuinig / groot rijbereik
+ Strakschakelende versnellingsbak
+ Afwerkingskwaliteit

+/- Soundtrack onder belasting, wel fake

– Veel geld voor een beperkte hoeveelheid auto
– Beperkte kofferruimte
– Stuurwiel niet in de diepte te verstellen
– Onhandige bediening cruise control

Rijtest: Volkswagen Up! GTI 1.0 TSI 115 pk (2018)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem