Rijtest: Opel Adam SLAM 1.4

opel adam Header
Na de babyborrel vorig jaar, is het voor de Opel Adam tijd om het eerste kaarsje uit te blazen.

Opel opperde vorig jaar dat ze een zoet broodje in handen hadden, dat hun productoffensief zou uitbreiden naar het lifestyle A-segment. De lat werd door de belofte van onbeperkte personalisatie en revolutionaire connectiviteit de hoogte in geworpen. Dit verkoopskanon erfde de naam Adam en lijkt zich goed te thuis te voelen in de stad. Wij kregen de Opel Adam Slam 1.4 mee en gingen na of er door de enorme kwantiteit geen kwaliteit verloren ging. Let’s Jam, Glam of Slam. 

Opel ADAM 1

opel adam detail 2opel adam detail 1

Deze drie hippe termen getuigen van een moderne marketing & daarmee is de toon meteen gezet; de Adam is one-hundred % anti-retro. De Jam toont je de meest funky uitvoering, terwijl volgende in rij zich eerder als Glam(our) Queen profileert. Gelukkig voor de sportivo’s onder ons is er ook nog de Adam Slam, die het gebrek aan testosteron compenseert met een aggressiever uiterlijk. Deze drie basisvarianten krijgen ook nog eens de term extreme opgespeld als je respectievelijk verfspatten, vlinders en race-striping ziet verschijnen. Het design straalt vernieuwing uit, maar blijft zeker trouw aan Opels bloedlijn.

Thank God dat er een uitgebreide configurator & zeer duidelijke A3-brochure beschikbaar is, want kiezen tussen Jam, Glam of Slam is nog maar het tipje van de ijsberg. Termen als ‘The Greyfather’, ‘Red ‘n’ Roll’, ‘I’ll be Black’, ‘Purple Fiction’ en ‘Buzz Lightgreen’ liggen niet alleen makkelijk in de mond, maar stellen -geloof het of niet- ook kleuren voor. ‘Boomerang’, ‘Hurricane’, ‘Roulette’ en ‘Twister’ worden verder gebruikt om na te gaan welke velgen er op jouw stadsmus passen en dan laten we de ‘Carbon-look’-, ‘Splash’- of ‘Fly’-decoratie op zijspiegels of logobar nog links liggen. Alles nog duidelijk?

opel adam interieur 1

opel adam interieur 2opel adam interieur 3

Eens je het uiterlijk hebt samengesteld dat perfect aansluit bij je persoonlijkheid, kan je ook binnen aan de slag. De zetels komen in verschillende kleuren en stoffen. Je gaat van ‘Manchester’ tot ‘Bristol’ in de Glam, naar ‘Ocia’ of ‘Imix’ in de Jam, waarna je ook ‘Superheroes’ in de Slam bereikt, maar geef ons maar gewoon de lederen zetels. Volgende keuze is de dakbekleding, waar je kiest tussen sterrenhemel, dambord, wolken of herstbladeren, en het dashboard, waar je niet minder dan 18 verschillende motiefjes voor hebt. Maak tot slot nog de keuze tussen binnenspiegels, vloermatten en leather packs en je bent al over de helft.

De mogelijkheden zijn bijna eindeloos, maar we raden vooral aan om voor een harmonisch geheel te gaan. Less is more is hier goed op z’n plaats. Zo vonden we onze Adam Slam bijzonder smaakvol met z’n overheersende ‘James Blonde’ (lees: banaangele) kleur, waardoor we geen hoofdpijn, maar een opgewekt humeur kregen bij het instappen. De materialen voelen verrassend kwaliteitsvol aan en je krijgt niet het gevoel in een vrij goedkope A-klasser te zitten.

opel adam  2

opel adam interieur 4opel adam interieur 5

Dat kwaliteitsgevoel wordt al rijdende enkel versterkt. De pook schakel direct en mechanisch, het lederen stuur ligt vast in de hand en stuurt scherp in en ook de handrem voelt verrassend solide aan voor een massaproduct. Het 1.4-liter Ecotec benzineblok met Start/Stop trekt met 100 paarden, die initieel heel levendig aanvoelen, maar hogerop de versnellingsladder eerder als pony’s rijden. Het lage snelheidsbeeld en schreeuwerige geluid boven de 3.500 toeren zitten daar ongetwijfeld voor iets tussen. Maar vergis je niet, hij gaat sneller dan je denkt!

Op vlak van stuugevoel slaat Opel hier de nagel op de kop: de Adam stuurt zeer direct op lage snelheid en krijgt daardoor dat heuse kart-gevoel. Op slingerwegen kan hij verrassend sportief uit de hoek komen, maar op autosnelwegen staat hij toch iets nerveuzer op die 17-duimers. De grens tussen zacht en hard wordt hier mooi bespeeld, waardoor het gebalanceerd onderstel overal uit de voeten kan. Niet meteen iets op aan te merken dus, maar haal je de bolide uit z’n vertrouwde stadsomgeving, dan komen er toch wat minpuntjes kijken. Aan 120 km/u wordt de Adam nerveuzer, dorstiger en luidruchtiger. De teller staat -door gemis van een zesde- op 3.500 toeren en ook isolatie is niet optimaal.

opel adam action 1

opel adam action 3opel adam action 2

Met een theoretisch gemiddeld verbruik van 5,1 liter sta je niet meteen aan de pomp en zelfs onze 6 liter per 100 km bracht ons meer dan ver genoeg. Het CO2-cijfer van 119 gram laat de Adam nog net binnen de lijntjes kleuren, want de Fiat 500 doet het eigenlijk stukken beter dankzij hun vernieuwde TwinAir éénlitertje. Daarmee wordt meteen ook de doorn in het oog voor dit autootje aangetoond; de Italiaanse charmes van de Fiat 500 zijn nog steeds zeer geliefd bij het grote doelpubliek.

Prijzen beginnen vanaf €11.650, waarmee je een naakte Adam met 1.2 Ecotec en 70 pk hebt staan. We raden wel aan om voor 1.4-liter EcoFlex met Start/Stop te gaan, waarvoor je zo’n 3.000 euro extra neerlegt, die je wel meteen in Jam, Glam of Slam brengt. Ons testmodel was de Slam-versie, waarvoor je minstens €15.995 neertelt. Ander kleurtje (€300-€500), zwart dak (€370), gele logobar (€80) of extra stickers (€100) geven de Adam een persoonlijke touch, terwijl je met overdadig opties kleuren en personaliseren al snel op €19.000 komt. Niet direct goedkoper dan z’n grootste concurrent, maar met een beetje geluk rijdt er geen enkel ander model als het jouwe rond.

opel adam rear

Conclusie

Henri Ford maakt een sprongetje in zijn graf. Een onvoorstelbaar grote personalisatie en weinig tot geen verlies van kwaliteit zijn ongetwijfeld de sterkste punten van deze hippe stadswagen. Het motorblok mocht wat meer punch en ook de isolatie iets beter, maar verder mag de Adam er zeker en vast wezen. Ben je op zoek naar een karaktervol stadsbakje en vind je de Fiat 500 wat te vrouwelijk en de Abarth 500 iets te duur, dan is de Opel Adam exact wat je nodig hebt. Maar misschien toch eerst enkele uren in de configurator doorbrengen?

Overzicht:

+ personalisatie
+ afwerking

– mist verfijning op hogere snelheid

opel adam Slam

Tekst: Arthur Vanderplaetsen
Foto’s: AVDP & Mathias Van Huffel

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...