Kort Getest: Abarth 595 (2016)Het bestaande Abarth recept was er al eentje om je vingers aan af te likken, met de facelift werd het geheel misschien wel nog wat beter zoals het goede Italiaanse wijn betaamt.

Abarth, officieel het onafhankelijke Performance Brand van Fiat maar de laatste jaren voornamelijk “druk” in de weer met tientallen – zacht uitgedrukt – special edition’s op basis van iconische Cinquecento. Die compacte stadsridder van Fiat pronkte misschien net wat teveel met zijn vrouwelijke/zachte vormen waardoor een sportieve make-over voor het andere geslacht zich – toch wel ietwat – aandrong, zeker als ze de 500 omvormen in een aangename pretraket die dé perfecte vervanger is voor prozac, verzuring en andere overtollige levensvragen.

Rijtest: Abarth 595 / 595C (2016)

Toen de 500 en bijhorende 500C een kleine facelift kregen mochten ze bij Abarth stoppen met de special editions en zelf ook aan de slag met een nieuwe versie, deze werd opnieuw 595 gedoopt. Naast een 595 instapper (what’s in a name) is er nog een meer gebalanceerde 595 Turismo en een straffe 595 Competizione die allemaal bijgeschaafd werden, de extreme 695 Biposto moet nog even wachten op zijn botoxbehandeling.

Rijtest: Abarth 595 / 595C (2016)

Rijtest: Abarth 595 / 595C (2016)Rijtest: Abarth 595 / 595C (2016)

Daarnaast mocht de Schorpioen ook behoorlijk snel de 124 Spider onder handen nemen en in de wandelgangen klinken de geruchten van een nakende onthulling van een Abarth 500X steeds harder. Het is duidelijk dat ze bij Abarth de komende jaren hun handen – serieus – vol zullen hebben aan meer dan de zoveelste speciale editie.. Bellissimo!

Rijtest: Abarth 595 / 595C (2016)

Aan de buitenzijde lijkt een Abarth nog steeds hard op een kleurrijke Fiat 500, eens je dichtbij komt moet de sportieve bodykit met nu een hertekende voorkant (inclusief ruim bemeten luchtinlaat) en meer uitgesproken diffuser achteraan het verschil toch duidelijk maken. Met de facelift krijgen de Abarth 595’s eveneens nieuwe lichtblokken met subtiele LED dagrijverlichting en diverse gekleurde accenten mee, dankzij de verregaande personalisatie met leuke kleurencombinaties stickers en nieuwe – lichtere! – velgen moet je het verschil met een huis-tuin-en-keuken Fiat 500 toch wel kunnen maken. Zelfs het exclusieve Modena Yellow is nu gewoon te verkrijgen! De 595 Competizione topversie krijgt standaard de vierdelige Monza Record uitlaat mee, een verplicht nummertje op de bestelbon voor de andere uitvoeringen.

Rijtest: Abarth 595 / 595C (2016)Rijtest: Abarth 595 / 595C (2016)

Een frisser en moderner interieur was dé nieuwigheid bij de reguliere Fiat 500, logischerwijs gaat ook de Abarth die richting uit met de introductie van het Uconnect intotainmentsysteem. In de 7″ topversie voorzien van een vlot touchscreen, DAB radio en Live Services zoals file-, flitspalen en locatie-informatie. Spendeer je jouw zuurverdiende euro’s liever aan benzine dan kan je gewoon je smartphone koppelen en genieten van de moderne Apple Carplay / Android Auto technologie inzake navigatie en multimedia. Van die laatste kan je nu optimaal genieten in combinatie met de 480 Watt sterke Beats by Dr Dre audiosysteem met zeven luidsprekers. De strakzittende “Corsa by Sabelt” zetels en digitale tellerpartij kennen we alreeds uit een nie-zo-ver-Abarth verleden, de nieuwe mogelijkheden inzake interieuraankleding zoals leer, Alcantara en koolstof zorgen voor nog meer keuzestress! Het afgeplatte stuurwiel krijgt in de 595 Competizione een bijzonder aangename afwerking én ligt zeer aangenaam in de hand. In de koffer past er nog steeds 185 liter bagage.

Rijtest: Abarth 595 / 595C (2016)

Rijtest: Abarth 595 / 595C (2016)Rijtest: Abarth 595 / 595C (2016)

Zowel de reguliere Abarth 595, 595 Turismo als 595 Competizione rekenen op de bestaande 1.4-liter T-Jet viercilinder benzinemotor. In die eerste is deze goed voor 145 pk / 206 Nm terwijl Turismo 165 pk en 230 Nm meekrijgt, beiden een bescheiden surplus van 5 pk in vergelijking met hun voorgangers. De topsnelheid ligt steeds boven de 200 km/u en voor het befaamde stoplichtsprintje doe je ongeveer 7 à 8 seconden. De CO2 uitstoot bedraagt maximaal 139 g/km en in theorie volstaat 6 liter benzine per 100 km, zelfs in combinatie met een stevige portie “rijplezier” doe je slechts ietwat beter. Met een brandstoftank van 35 liter sta je anderzijds wel sneller dan gedacht terug aan de pomp..

Rijtest: Abarth 595 / 595C (2016)

De Abarth 595 Competizione werd vorig jaar reeds getrakteerd op een aantrekkelijke vermogenstoename (+20 pk), nu kan je deze sportieve Italiaan krijgen met het nieuwe Performance Pack. Dat omvat naast wat visuele goodies een setje grijpgrage Bremo remschijven, 17″ lichtmetaal en het mechanische sperdifferentieel van de grote Biposto broer, behoorlijk exclusief in dit compacte segment! De Turismo’s en Competizione’s mogen ook rekenen op een setje Koni schokdempers om de wegligging, rijgedrag en stabiliteit te verbeteren. Standaard zijn alle versies van de 1.4-liter T-Jet motor gekoppeld aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak, tegen meerprijs worden ze uitgerust met een gerobotiseerde, sequentiële Abarth-transmissie met schakelflippers achter het stuurwiel.

Rijtest: Abarth 595 / 595C (2016)

Rijtest: Abarth 595 / 595C (2016)Rijtest: Abarth 595 / 595C (2016)

De vorige generaties Abarth 500 waren alreeds bijzonder aangenaam om mee te rijden, de nieuweling doet mogelijks nog beter. De 595 en 595 Turismo bieden een mooi evenwicht tussen comfort en dynamiek, de 595 Competizione ontgroeit met het Performance Pack bijna het pretsegment en komt aankloppen bij de groep van de serieuze jongens. Tijdens een eerste kennismaking mochten we ons hiermee uitleven op een Italiaanse heuvel, de scherpte en diepgang verbaasde keer op keer. Zodanig leuk dat we er maar geen genoeg van de ploffende en brullende viercilinder kregen, maar ook onze maag heeft zo zijn limieten. Voor een beetje meer euro’s kan je véél krachtigere en meer volwassen bolides terugvinden in autoland, Abarth bewijst gelukkig nog steeds dat ze de magische rijplezierformule als geen ander begrijpen. Een grote dank-je-wel aan het sperdifferentieel, de directe sturing, de wendbaarheid en de gunstige pk/kg verhouding. Desondanks we de grens behoorlijk ver opzochten was het duidelijk dat er nog wel wat marge in deze 595 Competizione zat, misschien volstaat een 595 Turismo – mét Monza uitlaat – wel voor Jan Modaal.. Tenzij deze thuis natuurlijk ook een bergflank – of nog beter, een circuit! – ter beschikking heeft!

Rijtest: Abarth 595 / 595C (2016)

Het Belgische Abarth 595 aanbod start bij €18.725. Voor de 595 Turismo’s betaal je minstens €22.540 en de 595 Competizione begint pas bij €24.790, voor een dakloze uitvoering rekenen de Italianen een meerprijs van €2.300. Opteren voor de MTA Dualogic automaat maakt je nogmaals €1.400 lichter, daarna kan je enkel nog maar wat geld uitgeven inzake personalisatie en een beperkt aantal opties.

Rijtest: Abarth 595 / 595C (2016)Rijtest: Abarth 595 / 595C (2016)

Concurrentie van de MINI’s moet de Abarth 595 niet meer vrezen gezien de Duitsers Britten een meer “allround” pad opgingen, net zoals de Twingo RS ook van het strijdtoneel verdwenen is. Opel heeft wel nog een Adam S die het leven van de Italiaan zal proberen lastig maken.. Maar écht ver zal die niet geraken, opnieuw te danken aan de charme, het immense rijplezier én de verslavende soundtrack van de Abarth! De grotere Ford Fiesta ST stuurt anderzijds ook best lekker én is heel wat praktischer maar valt in het straatbeeld wel wat minder op.

Conclusie
In theorie vraagt Abarth relatief veel geld voor een beperkte hoeveelheid auto, in de praktijk blijkt die investering toch steeds te lonen. De vernieuwde 595 familie komt met een strakgetrokken uiterlijk en opgewaardeerd interieur ten tonele, de 595 Competizione mag zelfs rekenen op diverse onderdelen van de knotsgekke 695 Biposto! Daarmee transformeert de schattige Italiaan in een behoorlijke scherpe Schorpioen die elk moment van de dag 100% rijplezier weet te brengen zonder daardoor je rijbewijs in gevaar te brengen. De (te) hoge zitpositie vergeven we hem maar al te graag..

Overzicht:
+ Stoere looks / personalisatie
+ UConnect topversie
+ Soundtrack
+ Bereikbaar rijplezier

– Veel geld voor weinig auto
– Hoge zitpositie

Rijtest: Abarth 595 / 595C (2016)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem