Rijtest: Volkswagen Polo 1.0 MPI 75 pk Comfortline (2017)De nieuwe Volkswagen Polo 1.0 TSI kon ons reeds sterk overtuigen maar hoeveel van die lofzang blijft overeind als je de atmosferische 1.0 benzinemotor kiest?

Het SUV gamma van de autoconstructeur uit Wolfsburg mag dan groeien als een kool, tezamen met de Golf en Passat vormt de compacte Polo nog steeds het kerngamma van Volkswagen in België. Al moet je die compactheid ietwat plaatsen want de nieuwe Polo zit zowaar aan het formaat van de Golf VI van weleer. Volkswagen zag overigens geen brood meer in een driedeursversie van de zesde generatie Polo, wie nood heeft aan slechts drie deuren moet richting de Up! of Golf.


Rijtest: Volkswagen Polo 1.0 MPI 75 pk Comfortline (2017)

Gezien Volkswagen het succesverhaal van de Polo met 15 miljoen verkochte exemplaren graag verderzet bleef de vormgeving redelijk conservatief. Wie op de payroll van VW staat – of goed kan kijken – ziet uiteraard de vernieuwde voorbumper, LED verlichting en herwerkte achterzijde. Naast vijftig wit-, zwart- en grijstinten zijn er tevens kleurrijke mogelijkheden beschikbaar net zoals aantrekkelijkere velgen dan de 15″ Seyne exemplaren op dit Comfortline testmodel.

Rijtest: Volkswagen Polo 1.0 MPI 75 pk Comfortline (2017)Rijtest: Volkswagen Polo 1.0 MPI 75 pk Comfortline (2017)

Volkswagen opteert hier voor het ingenieuze MQB platform dat tevens gebruikt wordt voor allerhande producten gaande van de T-Roc, Golf en Passat tot Tiguan, Touran en Golf Sportsvan. De Polo geniet daardoor door grotere buitenafmetingen (lengte + breedte) ten opzichte van zijn voorganger terwijl hij wel minder hoog uitvalt. De groeispurt genereert voldoende beenruimte achterin, zélfs voor volwassenen. Al lijkt de TGV wel een comfortabeler alternatief voor de trip met vier richting Zuid-Frankrijk. De koffer slikt 350 liter bagage wat je met de achterbank neer kan uitbreiden tot 1.125 liter!

Rijtest: Volkswagen Polo 1.0 MPI 75 pk Comfortline (2017)Rijtest: Volkswagen Polo 1.0 MPI 75 pk Comfortline (2017)

Behalve de functioneel toegenomen binnenruimte kan de Volkswagen Polo nu terugvallen op hightech gadgets zoals een digitaal dashboard – Active Info Display – en een hoogtechnologisch infotainmentsysteem met moderne functionaliteit en gadgets. Al moet je daarvoor wel richting de (dure) optielijst, de piekfijne afwerkingsgraad zit reeds in de basisuitrusting. Wie wil kan het interieur wat op smaak/kleur brengen met diverse packs, uitvoeringen en meerdere bekledingen voor de zetels die voldoende steun bieden.

Rijtest: Volkswagen Polo 1.0 MPI 75 pk Comfortline (2017)

De nieuwe Polo heeft een vrij conservatief motorengamma met de 1.0-liter TDI (80 pk of 95 pk), 1.0-liter MPI (65 pk of 75 pk), 1.0-liter TSI (95 pk of 115 pk), 1.5 TSI (150 pk) én een 2.0-liter TSI (200 pk). Deze laatste is uiteraard de Polo GTI die sportiever dan ooit voor de dag moet komen al zijn er (wilde!) geruchten omtrent een nog krachtige variant. De elektrische/hybride toer gaat Volkswagen hier (nog) niet op al volgt er wel nog een TGI (90 pk) versie op aardgas.

Rijtest: Volkswagen Polo 1.0 MPI 75 pk Comfortline (2017)Rijtest: Volkswagen Polo 1.0 MPI 75 pk Comfortline (2017)

De 1.0 MPI doet nog steeds zonder turbohulp waardoor de driecilinder met 75 pk en 90 Nm (110 g/km CO2) dus flink aan de bak moet om te presteren, iets dat je ziet aan de prestatiecijfers. De 0-100 km/u sprint vraagt 15 seconden (!) en de topsnelheid ligt op 170 km/u. Weinig snelheid of sensatie is er dus terug te vinden bij de 1.0 MPI, de 65 pk variant zouden we dan ook niemand toewensen aanraden. De manuele versnellingsbak met vijf verzetten doet zijn ding wel zoals het hoort, in combinatie met de overenthousiaste schakelindicator kan je verbruik drukken tot ongeveer 6 liter. Het rijbereik schommelt dan weer tussen de 500 en 600 km dankzij de 40 liter grote brandstoftank.

Rijtest: Volkswagen Polo 1.0 MPI 75 pk Comfortline (2017)
Rijtest: Volkswagen Polo 1.0 MPI 75 pk Comfortline (2017)Rijtest: Volkswagen Polo 1.0 MPI 75 pk Comfortline (2017)

Wie frequent op de autosnelweg vertoeft opteert hoe dan ook beter voor de 1.0 TSI, wie zijn verplaatsingen beperkt tot onder de kerktoren binnen de stadsmuren kan ongetwijfeld leven met het beperkte prestatiepotentieel. Het stuurgevoel geeft enige vorm van feedback wat de Polo, in combinatie met de comfortabele afstelling, tot een aangename mobiliteitspartner maakt. Volkswagen voorziet hier standaard (gratis in de volksmond) het Front Assist met voetgangersdetectie, airbags rondom, Hill Hold Control en een start/stop systeem, voor alle andere goodies op vlak van veiligheid, rijhulpmiddelen en gadgets moet je de geldbeugel (wijd) opentrekken.

Rijtest: Volkswagen Polo 1.0 MPI 75 pk Comfortline (2017)

Die geldbeugel is reeds 14.990 euro lichter gemaakt door te kiezen voor de Volkswagen Polo (1.0 MPI 65 pk Trendline). Voor de 75 pk versie in Comfortline uitvoering wordt dat minimaal 16.990 euro en met het gekende uitgebreide – maar ook kostelijke – Duitse optiebeleid was deze VW-019 een gezonde 21.000 euro waard.

Rijtest: Volkswagen Polo 1.0 MPI 75 pk Comfortline (2017)Rijtest: Volkswagen Polo 1.0 MPI 75 pk Comfortline (2017)
Rijtest: Volkswagen Polo 1.0 MPI 75 pk Comfortline (2017)

Met een dergelijk budget kan je in het B-segment ook terecht bij de Ford Fiesta, Skoda Fabia, Hyundai i20, Kia Rio, Suzuki Swift, Nissan Micra, Citroen C3, Opel Corsa en Mazda2. Met de nieuwe Seat Ibiza deelt deze nieuwe Polo overigens zijn technische genen – en Spaanse productiefaciliteit – net zoals de aankomende generatie Audi A1. Naast compacte stadswagens heb je vandaag de dag ook nog een ruime keuze inzake crossovers. Zodanig populair dat VW werkt maakt van een extra SUV onder de T-Roc op basis van de T-Cross Breeze Concept van weleer.

Conclusie
Zelfs met een manuele versnellingsbak en de 1.0 MPI met slechts 75 pk weet de nieuwe Volkswagen Polo te overtuigen met de riante binnenruimte, kwalitieve afwerkingsgraad, volwassen weggedrag, standaard noodremhulp en zijn comfortgehalte. Vlotte snelwegacties plan je best goed op voorhand, de atmosferische driecilinder houdt het tempo liever gezapig zonder je daarvoor extreem te belonen qua CO2 uitstoot en/of verbruik. Onze favoriet blijft hoe dan ook de 1.0 TSI + DSG combinatie al zal die prijzige keuze niet voor iedereen weggelegd zijn, goed onderhandelen of iets langer sparen kan misschien soelaas brengen?! Want ook bij de 1.0 MPI loopt het uiteindelijke prijskaartje gemakkelijk op.

Overzicht:
+ Compact van buiten, groots van binnen
+ Afwerkingsgraad
+ Comfortabel
+ Volwassen rijgedrag
+ Hightech gadgets, rijhulp- en veiligheidssystemen

– 1.0 MPI heeft het moeilijk op snelheid
– Beperkte visuele verschillen met voorganger
– Prijs/optiebeleid
– Interne VAG concurrentie

Rijtest: Volkswagen Polo 1.0 MPI 75 pk Comfortline (2017)

Tekst: Benjamin Van Maldergem
Foto’s: Sam Janssens