Rijtest: Skoda Fabia 1.4 CRTDI 90 pkTerwijl anderen zoveel moeite doen om hip, funky of cool voor de dag te komen blijft Skoda met de Fabia trouw aan de basisgedachte: een goede wagen bouwen voor een scherpe prijs.

Met die no-nonsens ingesteldheid kon het Tsjechische Skoda de laatste jaren bijzonder sterk groeien, op sommige vlakken zodanig hard zelfs dat de grote broers en zussen binnen de VAG familie het als een bedreiging gingen gaan zien. Intussen is de term budgetmerk ook al lang weggevaagd op Skoda’s naamkaartje, iets wat je ook ziet aan het (beperkt) hogere prijskaartje. De Skoda Fabia, een compacte stadswagen – het B-segment voor de connaisseurs – draait al mee sinds 1999 en was indertijd te verkrijgen als hatchback, Combi (break) en in sommige regio’s zelfs als berline (Sedan), in 2007 kregen we een nieuwe generatie en verloren we de vierdeurs variant. Technisch deelt de Fabia heel wat met de Volkswagen Polo, na die zijn grondige opfriskuur mocht Skoda afzakken met een derde generatie Fabia naar het Autosalon van Parijs in 2014 die zijn veelbelovende toekomst moest gaan waarmaken.

Rijtest: Skoda Fabia 1.4 CRTDI 90 pk

Designmatig namen de Tsjechen vroeger nooit echt extreme risico’s met hun nieuwkomers, hierdoor krijg je geen haters die direct hun gal spugen maar val je natuurlijk ook niet echt op in het straatbeeld. Met de Octavia, Rapid en de (bijzonder knappe) Superb verlegde Skoda de look & feel een pak verder dan we ervoor gewend waren zonder te overdrijven, de Fabia volgt deze evolutie met een fris voorkomen. Zo krijg je grote lichtblokken en een – eveneens grote – grille vooraan, doorlopende karakterlijnen op de flanken en expressieve horizontale accenten achteraan. Met de nodige verbeelding herken je zelfs een aflopende daklijn waardoor hij wat naar een driedeurs coupé neigt, jammer genoeg zit die niet in het Fabia aanbod. De configuratie van onze testwagen (Capuccino Beige + 16″ aluminium velgen) kon zeker heel wat spannender, gelukkig kan je kiezen uit 14 koetswerkkleuren en 12 verschillende velgen tussen 15″ en 17″. De meest funky Skoda Fabia verkrijg je als je kiest voor een “Color Concept” (duotone koetswerkkleur + constaterende velgen) of de blitse Monte Carlo uitvoeringsvorm!

Rijtest: Skoda Fabia 1.4 CRTDI 90 pkRijtest: Skoda Fabia 1.4 CRTDI 90 pk

Rijtest: Skoda Fabia 1.4 CRTDI 90 pk

Ook binnenin gaat Skoda een wat meer emotionele weg op dan zuiver de perfecte ergonomie en degelijkheid na te streven. Met behulp van de toevoeging van hier en daar een streepje chroom ademt het interieur al heel wat meer charme uit, de feilloze afwerkingskwaliteit doet nog steeds de rest. Met de scherpere zijspiegels moet je wat inboeten qua zicht rondom, iets wat we ook vonden bij de smalle achteruitkijkspiegel. In tegenstelling tot het saaie beige aan de buitenzijde kregen we wel een kleurrijk interieur met een zwart/beige zetelbekleding en pianolak accenten, nog steeds zeer mooi .. tot wanneer het volstaat met vingerafdrukken. Het 3-spakig stuurwiel is voorzien van handige functietoetsen en ook het BOLERO infotainmentsysteem deed zijn ding zonder morren, enkel jammer dat je moet bijbetalen voor een (beter) exemplaar mét navigatie of op je smartphone rekenen via het MirrorLink systeem dat nog in zijn kinderschoenen staat. De achterbank zit goed en zit qua beenruimte bij de beste van het klas, je hebt hopelijk zelf wel door dat er betere alternatieven zijn voor volwassen basketters te vervoeren.. Ook de koffer met 330 liter (max 1.150 liter) bagageruimte is bijzonder groot voor een B-segmenter, wie meer nodig heeft kan opteren voor de praktische Fabia Combi!

Rijtest: Skoda Fabia 1.4 CRTDI 90 pk

Rijtest: Skoda Fabia 1.4 CRTDI 90 pkRijtest: Skoda Fabia 1.4 CRTDI 90 pk

Onder de motorkap van de Skoda Fabia passen er drie verschillende viercilinders, goed voor 8 diverse motorisaties en steeds met voorwielaandrijving. Aan benzinezijde is de 1.0-liter MPI (75 pk) de instapper, gevolgd door een 90 pk of 110 pk variant van de 1.2-liter TSI waarbij de krachtigste uitvoering gebruik maakt van een manuele versnellingsbak met zes in plaats van vijf verzetten. Liever schakellui rijden? Dat kan met de DSG automaat met zeven versnellingen en dubbele koppeling. Het volledige dieselgamma is opgebouwd rond het bekende 1.4-liter CRTDI motorblok en een handbak met vijf verzetten met keuze tussen 75 pk, 90 pk of 105 pk. De eerdergenoemde DSG automaat is hier ook te verkrijgen, dit in combinatie met 90 pk zoals bij de testwagen het geval was. Deze mag rekenen op een CO2 uitstoot van 94 g/km en een theoretisch verbruik van 3,6 liter diesel per 100 km, zoals vaker ligt het in de praktijk iets hoger en sloten we de testperiode (890 km’s) af net onder de 5 liter! Met een relatief grote brandstoftank van 45 liter krijg je bij de Skoda Fabia een riant rijbereik. Stoplichtsprintjes trekken zouden we afraden met een tijd van 11,1 seconden, de topsnelheid ligt op 182 km/u.

Rijtest: Skoda Fabia 1.4 CRTDI 90 pkRijtest: Skoda Fabia 1.4 CRTDI 90 pk

Rijtest: Skoda Fabia 1.4 CRTDI 90 pk

Kilometers maken in deze Fabia is zeker geen straf, dankzij een volwassen rijgedrag en prima afstelling van alle rijsystemen wordt deze Tsjech ongetwijfeld een trouwe vriend. De focus ligt op comfort en dat merk je dan ook direct, toch communiceert het fijne stuurwiel bijzonder direct met de voortrein. Sportief of spannend zal het wel nooit worden, zelfs niet met het optionele sportchassis en op een nieuwe Fabia vRS hoef je niet te wachten.. Als je daar écht op zoek bent zal je ergens anders moeten gaan shoppen! De zeventraps DSG automaat (slechts €1.000 extra) bewees in het verleden zijn kwaliteiten reeds veelvoudig, de combinatie met deze dieselmotor doet daar geen afbreuk aan. Onder belasting en bij koudstart durf je hem wel eens horen brommen, daarna verdwijnt hij (dankzij goede isolatie) volledig naar de achtergrond. Dankzij de innige familieband mag Skoda ook beroep doen op de vele veiligheidssystemen en gadgets van het VAG concern, optioneel is de Fabia ondermeer te verkrijgen met cruise control, parkeerhulp/sensoren, licht/regensensor, verwarmde zetels vooraan, keyless go, intelligente verlichting, panoramisch dak, … Met de maximumscore van 5 sterren bij de NCAP crashtest mag de Skoda Fabia zich terecht een veilige wagen noemen.

Rijtest: Skoda Fabia 1.4 CRTDI 90 pkRijtest: Skoda Fabia 1.4 CRTDI 90 pk

Om het bos door de bomen te kunnen blijven zien komt Skoda naar buiten met 4 uitrustingsniveau’s, zijnde Style (vanaf €12.805), Ambition (vanaf €14.675), Active (vanaf €16.425) en Monte Carlo (vanaf €17.685). De Skoda fanboy heeft ondertussen gezien dat de Fabia met zijn scherpe vanafprijs de Citigo (tussen €9.175 en €10.690) ietwat buitenspel zet, anderzijds moet die het voornamelijk hebben van zijn supercompacte afmetingen. Na de keuze voor een uitrustingsniveau moet je nog een motorisatie en wat personalisatie kiezen, erna wacht de optielijst om je Fabia configuratie volledig af te maken. Daar iets te enthousiast doorgaan zal resulteren in een stevig prijskaartje, zo was onze testwagen goed voor €21.845. Toch mogen we Skoda niet betichten van de typisch “Duitse” gekte inzake peperdure opties. Een mooi voorbeeld daarvan is “Simply Clever” pack voor €75 met opbergnetten, flexibel koffercompartiment, telefoonhouder en een vuilbak.. Die baseline is sowieso niet gestolen! De meerprijs voor de Fabia Combi bedraagt ongeveer €1.500.

Rijtest: Skoda Fabia 1.4 CRTDI 90 pkRijtest: Skoda Fabia 1.4 CRTDI 90 pk

Naast de interne familiestrijd met de Volkswagen Polo (vanaf €14.230) en Seat Ibiza (vanaf €13.100) zijn er nog heel wat mogelijkheden binnen het B-segment. Uit Europa hebben we ondermeer de Peugeot 208 (vanaf €11.090), Ford Fiesta (vanaf €13.500), Citroën C3 (vanaf €13.275), Opel Corsa (vanaf €13.900) en Renault Clio (vanaf €13.600) terwijl het Oosten meespeelt met de Kia Rio (vanaf €14.140), Suzuki Swift (vanaf €12.199), Mazda2 (vanaf €12.990), Hyundai i20 (vanaf €13.299) en Toyota Yaris (vanaf €13.530)!

Conclusie

De Fabia is de op-een-na best verkochte Skoda na de grotere Octavia! Sinds de lancering in 1999 produceerde de Tsjechische autoconstructeur al meer dan 3,4 miljoen Fabia’s en met deze piekfijne 3e generatie moeten er daar nog een heel pak bijkomen. Met een frisse kijk op het leven, zuinige(re) motoren, een efficiënte automaat, correcte basisuitrusting en een aangenaam/ruim interieur mag je de Fabia zeker niet vergeten op te nemen in je shortlist, het budgetvriendelijke prijskaartje kan je misschien zelfs direct overhalen.. Dat het geheel nooit echt spannend of kleurrijk wordt moet je er dan maar gewoon bijnemen, tenzij je echt eens YOLO doet en voor een te gekke configuratie gaat!

Overzicht:

+ Value for money
+ Zuinig
+ Comfortabel weggedrag
+ Efficiënte automaat
+ Bouwkwaliteit
+ Ruim interieur + koffer

– Mist wat passie/charme/emotie/…
– Kleine zij/achteruitkijkspiegels
– Omslachtige navigatie via MirrorLink

Rijtest: Skoda Fabia 1.4 CRTDI 90 pk

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem