Officieel: Volkswagen Passat 2014 [B8]Gisteren werd met de nodige présence de achtste generatie Volkswagen Passat voorgesteld, traditiegetrouw een van de succesmodellen voor onze zakelijke markt!

Na de vele teasers en informatie werden we eindelijk uit ons lijden verlost, Volkswagen lanceert per direct de nieuwe Passat en Passat Variant. Naar goede Duitse gewoonte moet je even zoeken naar visuele verschillen tussen de uitgaande en nieuwe Passat, maar als je wat beter kijkt ,zie je gelukkig hier en daar wel enkele wijzigingen. Opmerkelijk is de krimpkuur, want zo is hij 1,2 cm lager en 2 mm korter dan voorzien. Dankzij het gebruik van het modulaire MQB platform groeit de binnenruimte wel, de kofferruimte slikt nu zelfs 21 liter meer. De volumineuze Passat Variant doet nog beter en klopt af op 650 liter bagagecapaciteit.

Achter het stuurwiel krijg je een herkenbaar geheel, al werd er heel wat nieuwe technologie geïnjecteerd. Een – optioneel – digitaal dashboard is ongetwijfeld de meest noemenswaardige nieuwkomer, later volgt er zelfs een head-up display voor deze D-segmenter van Volkswagen. Alle bekende en onbekende veiligheidsystemen van de volledige VAG-groep zullen ook hun intrede maken, zowel actief als passief draagt deze Duitser zorg voor alle inzittenden. Met de MirrorLink connectiviteit kan je met de smartphone of tablet het complete infotainment systeem bedienen, de digital natives vinken per direct voor de WiFi hotspot aan in de optielijst.

Motorisch doet de nieuwe generatie Passat het met maximaal tweeliterblokken om upmarket plaats te laten voor een nieuwe generatie Phaeton. In de benzinehoek vinden we diverse vermogens terug tussen 120 en 280 pk, allen afkomstig uit een 1.4-liter TSI. De meerderheid van de kopers leasers zullen uiteraard te maken krijgen met een TDI motorblok, te verkrijgen in 1.6-liter of 2.0-liter varianten met minimaal 120 en maximaal 240 pk. De dieseltopper krijgt een dubbele turbo, vierwielaandrijving en een DSG automaat en kan in 6,1 snelle seconden naar 100 km/u sprinten. Volgend jaar krijgen we ook een plug-in hybride versie die gebruik maakt van dezelfde techniek als de Volkswagen Golf GTE.

Wereldwijd zijn er al meer dan 20.000.000 Volkswagen Passat’s aan de man gebracht, met deze visuele opfrisbeurt en stevige technologische upgrade zien we geen directe bedreigingen – desondanks de bikkelharde concurrentie – voor een verderzetting van dit succesverhaal. Eind dit jaar staat de nieuwe Volkswagen Passat bij de dealer, vanaf volgend jaar dus terug te vinden op elke bedrijfsparking of structurele ochtendfile! Prijzen zijn er nog niet, maar verwachten we tegen het Autosalon van Parijs in oktober. Sportieve accenten kan je tot slot krijgen dankzij het R-Line uitrustingsniveau.