Officieel: zuiver elektrische Porsche Macan EV SUV (2024)Uitstel is geen afstel en dus lanceert Porsche nu (eindelijk) de zuiver elektrische Macan met 408 pk of 639 pk!

Met meer dan 800.000 verkochte exemplaren (over een periode van 10 jaar) was de eerste generatie Macan onmiskenbaar een succesverhaal. Na de nodige problemen/vertragingen tijdens de ontwikkeling presenteert Porsche nu een tweede generatie Macan, zowaar voorzien van een zuiver elektrische aandrijflijn! De recent opgewaardeerde Macan met verbrandingsmotor blijft nog eventjes onder ons voor diegene die (nog) niet durven overschakelen naar een EV.

Met een volledig nieuw design heeft de zuiver elektrische Porsche Macan weinig te maken met zijn gelijknamige voorganger. Uiteraard zijn er de nodige gelijkenissen met de Taycan, die andere EV uit Zuffenhausen. De cx waarde van 0,25 verwijst naar een gunstige stroomlijn wat dan weer een positieve invloed heeft op het verbruik … en dus het rijbereik van de 100 kWh accupack!

De elektrische Porsche Macan is krachtiger, ruimer én praktischer

Momenteel spreekt Porsche over de Macan 4 met 408 pk / 650 Nm en een 5,2 seconden chrono voor de 0-100 km/u sprint met launch control. De Macan Turbo is uiteraard krachtiger en heeft een systeemvermogen van 639 pk / 1.130 Nm waarmee je in 3,3 seconden naar 100 km/u knalt. De topsnelheid ligt op respectievelijk 220 km/u en 260 km/u. In het geval van het rijbereik spreekt Porsche omtrent 613 km en 591 km.

De Macan EV staat als eerste op de Premium Platform Electric (PPE) basis van de VAG familie mét 800V architectuur. Daardoor kan je snelladen tot 270 kW (DC), goed om in 21 minuten van 10% naar 80% batterijcapaciteit te gaan. Aan een klassieke laadpaal of Wallbox gaat het maximaal aan 11 kW (AC) waardoor een volle batterij ongeveer 10 uur vraagt.

Vierwielaandrijving (door middel van twee elektromotoren) is standaard en Porsche heeft de nodige tijd geïnvesteerd om het betrokken rijgedrag van de Macan te behouden. Onder meer met een lage zitpositie, slimme dempers en het elektronisch gestuurd sperdifferentieel achteraan met Torque Vectoring Plus. Voor extra comfort is er luchtvering beschikbaar terwijl achterasbesturing voor extra wendbaarheid en stabiliteit zorgt.

Ook voor de interieurvormgeving werd er duidelijk naar de Taycan gekeken, hetzij in een moderner jas. En uiteraard nog steeds in combinatie met een hoogwaardige afwerking/materiaalkeuze, hightech displays en de nodige gadgets. Het infotainmentsysteem draait nu op basis van Android Automotive OS en het head-up display biedt augmented reality ondersteuning.

In de koffer is er ruimte voor 540 liter bagage, met een neergeklapte achterbank stijgt het laadvolume tot 1.348 liter. Verder kan de nieuwe Macan maximaal 2.000 kg slepen en zijn de grootste velgen 22″.

De Macan EV productie zal bij Porsche Leipzig plaatsvinden, in de tweede helft van 2024 worden de eerste exemplaren afgeleverd. De Belgische prijzen beginnen momenteel bij 88.100 euro (Macan 4) of 120.700 euro (Macan Turbo). Hiertussen verwachten we zeker nog een Macan GTS versie.