Rijtest: Mercedes-AMG GLC63 S Coupe (2018)

Rijtest: Mercedes-AMG GLC63 S Coupe 510 pk (2018)Wie op zoek is naar een stevige brok vermogen in een praktische lifestyle verpakking is bij de Mercedes-AMG GLC63 S Coupé aan het juiste adres!

Sinds jaar en dag staan sportwagens garant voor blitse looks, stevige prestaties en het nodige rijplezier, SUV’s zijn dan weer praktisch ingesteld en dragen met de hoge koetswerkbouw bij tot een gemakkelijke instap en goede zichtbaarheid rondom. Op papier is de combinatie van sportieve SUV vrij tegenstrijdig, in de praktijk zien we dat deze cocktail wél aanslaat bij de Mercedes-AMG GLC63 AMG!

Rijtest: Mercedes-AMG GLC63 S Coupe 510 pk (2018)

Deze AMG topversie is er zowel als GLC SUV en GLC Coupé waarbij de kwaliteiten van de reguliere uitvoeringen gewoon behouden blijven. Wel voorzien ze in Affalterbach (AMG hoofdkwartier in Zuid-Duitsland) een sportieve make-over, voornamelijk te herkennen aan de agressieve voorzijde (met de Panamericana grille van de AMG GT), brede heupen, grote velgen (maximaal 21”) en een vierdelige uitlaat.

Rijtest: Mercedes-AMG GLC63 S Coupe 510 pk (2018)Rijtest: Mercedes-AMG GLC63 S Coupe 510 pk (2018)

Via de riante personalisatiegids kan je een Mercedes-AMG GLC63 geheel op smaak brengen zoals de aangedikte Edition 1 lanceringsversie hier aantoont met de Designo Bright White koetswerkkleur, oranje remschijven (keramisch vooraan), chroom accenten rondom en héél veel koolstofvezel. Een bijzonder blitse verschijning aldus het grote publiek, omtrent de riante spoiler was er dan weer minder enthousiasme te bespeuren.

Rijtest: Mercedes-AMG GLC63 S Coupe 510 pk (2018)Rijtest: Mercedes-AMG GLC63 S Coupe 510 pk (2018)

Binnenin krijgen we een onberispelijke afwerking en de beste materialen, overgoten met een sportieve saus in de vorm van perfect omarmende sportzetels, contrasterende stiknaden, sportstuur (mét schakelflippers), sportieve tellerlayout en een genereuze hoeveelheid alcantara/koolstofvezel. Wie kiest voor de lifestyle GLC63 Coupé – en diens aflopende daklijn – offert logischerwijs enig praktische gebruiksgemak op maar naast een beperkte hoofdruimte achterin hebben vier inzittenden geen reden tot klagen. In de koffer past er 500 tot maximaal 1.400 liter bagage.

Rijtest: Mercedes-AMG GLC63 S Coupe 510 pk (2018)

Op vlak van infotainment en connectiviteit doet de GLC63 AMG het momenteel nog met de “oude” indeling/layout maar gezien de reguliere GLC facelift reeds het daglicht zag zal een soortgelijke technologie-injectie (à la C-Klasse) met een digitale tellerpartij, breder infotainmentsysteem en de nodige gadgets ongetwijfeld niet lang uitblijven voor de GLC AMG uitvoeringen.

Rijtest: Mercedes-AMG GLC63 S Coupe 510 pk (2018)Rijtest: Mercedes-AMG GLC63 S Coupe 510 pk (2018)

Uitvoeringen in het meervoud want naast een 367 pk sterke GLC43 AMG (die op termijn zal vervangen worden door een GLC53 AMG mild hybride) is er keuze tussen een GLC63 met 476 pk of GLC S met 510 pk, allen voorzien van de slimme 4MATIC+ vierwielaandrijving (die de focus achteraan legt) en de 9G-TRONIC PLUS automaat.

Rijtest: Mercedes-AMG GLC63 S Coupe 510 pk (2018)

De geteste Mercedes-AMG GLC63 S 4MATIC Coupé rekent op de bekende 4.0-liter V8 met dubbele turbo in het vooronder, goed voor 510 pk / 700 Nm (267 g/km CO2). Dankzij Launch Control duurt het slechts 3,8 seconden seconden om jezelf naar 100 km/u te katapulteren (iets dat je letterlijk mag interpreteren), niet slecht voor een kolos van 1.920 kg! Bij 250 km/u zit je aan de topsnelheid, tenzij je ervoor koos om tegen betaling tot 290 km/u te kunnen gaan. Mercedes-AMG spreekt zelf van 11,7 liter (hoogwaardige) benzine per 100 km, met het nodige enthousiasme kan dat vlot richting 20 liter lopen. Je rechtervoet is dus de eindverantwoordelijke in hoe ver je geraakt met de brandstoftank van 66 liter.

Rijtest: Mercedes-AMG GLC63 S Coupe 510 pk (2018)Rijtest: Mercedes-AMG GLC63 S Coupe 510 pk (2018)

Met de nodige kilometers achter het stuurwiel van de GLC63 S AMG Coupé werd duidelijk dat de combinatie van SUV en sportwagen, raar maar waar, effectief weet aan te slaan én zelfs een begeerlijke rijdynamiek kan brengen. Daarvoor rekent de potente Duitser op de Dynamic Select rijmodi (Individual, Comfort, Sport, Sport+ én Race) waardoor je zo goed als elke situatie aankan, wie sporadisch het nodige comfort kan appreciëren – zoals 99% van bevolking – laat best wel de 21” velgen achterwege gezien de stugge demping én rugklachten. Desondanks de intelligente luchtvering die constant z’n beste beentje voorzet.

Rijtest: Mercedes-AMG GLC63 S Coupe 510 pk (2018)Rijtest: Mercedes-AMG GLC63 S Coupe 510 pk (2018)

Grip is overvloedig aanwezig bij de Mercedes-AMG GLC63 S 4MATIC Coupé net zoals een bijna onvermoeibare prestatiedrang waardoor je de limieten snel gaat opzoeken. Gelukkig zijn er de (optionele) keramische remschijven die de nodige stopkracht leveren al excelleren deze vooral op het circuit (onder constante belasting), voor Jan Modaal volstaan vermoedelijk de (goedkopere) stalen exemplaren! Wie de fenomenale prestaties en dynamisch weggedrag nogmaals wil benadrukken kiest voor de AMG Performance sportuitlaat die dat met verve – lees: luidkeels – doet. Enerzijds zéér verslavend voor de schoonvader maar maatschappelijk op het randje voor de schoonmoeder.

Rijtest: Mercedes-AMG GLC63 S Coupe 510 pk (2018)

In de AMG catalogus van je favoriete Mercedes verdeler staat de GLC AMG momenteel geafficheerd aan 90.629 euro (GLC63) én 100.914 euro (GLC63 S), voor de GLC AMG Coupé moet je 2.000 euro opleggen. Zoals steeds bij de Duitse premiummerken zijn dit – jammer genoeg – vanafprijzen en rekenen ze stevig door voor leuke gadgets, personalisatie, rijhulpmiddelen en dergelijke… In het geval van de testwagen tot maar liefst 134.000 euro waarvan 12.000 euro voor het Edition 1 pack.

Rijtest: Mercedes-AMG GLC63 S Coupe 510 pk (2018)Rijtest: Mercedes-AMG GLC63 S Coupe 510 pk (2018)

Wie in dit segment zijn (zuurverdiende) centjes wil uitgeven heeft heel wat keuze. Zo is er de Porsche Macan Turbo (440 pk, vanaf 134.900 euro maar nog niet vernieuwd) en Alfa Romeo Stelvio Q (510 pk, vanaf 93.400 euro) die het doen met een 3.0-liter V6. De Jaguar F-Pace SVR (550 pk, vanaf 101.850 euro) komt met diens 5.0-liter V8 misschien wel nog het dichtst in de buurt, afgezien van de interne (AMG) concurrentie. Zo is de E63 S AMG Break (612 pk, vanaf 136.004 euro) eveneens snel én praktisch!

Conclusie
In de ultieme droomgarage staat er ongetwijfeld een SUV én sportwagen, wie slechts één plaats heeft kan terecht bij de Mercedes-AMG GLC63 S 4MATIC Coupé die zowel praktisch en functioneel als razendsnel en (opmerkelijk!) dynamisch voor de dag komt. In theorie nog steeds een vreemde combinatie maar de praktijktest bewijst hier het tegendeel. Zoals het een echte Mercedes beaamt is de afwerking en materiaalkeuze hoogstaand net zoals een resem aantrekkelijke opties, gadgets en personalisatie, voorzie wel het nodige budget. En mocht die “karakteristieke” lifestyle SUV Coupé vormgeving (inclusief reusachtige spoiler) je ding niet zijn, er is gelukkig ook een reguliere GLC63 die nog praktischer – én goedkoper – is.

Overzicht:
+ Prestaties
+ Soundtrack
+ Rijdynamiek
+ Afwerking/materiaalkeuze
+ Praktisch (ruim interieur + koffer)
+ Hoge zitpositie (= goede zichtbaarheid en gemakkelijke instap)

+/- Blitse lifestyle SUV Coupé looks maar ook beperkte hoofdruimte/koffervolume

– Prijs
– Verbruik
– Knappe 21” velgen fnuiken het comfort

Rijtest: Mercedes-AMG GLC63 S Coupe 510 pk (2018)

Tekst: Benjamin Van Maldergem
Foto’s: Sam & Ruben Janssens

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...