Kort Getest: Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio (2017)

Kort Getest: Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio (2017)Voor een knappe/praktische SUV met 510 pk kan je terecht bij de Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio. Steeds geleverd mét een stevige portie rijplezier!

De reguliere Stelvio SUV wist ons reeds te bekoren met zijn geslaagde vormgeving en dynamisch rijgedrag maar zoals steeds zijn de leukste Alfa Romeo’s voorzien van een klavertje vier op de flank. Zo krijgen we in navolging van de Giulia Quadrifoglio nu ook een Stelvio Quadrifoglio die volgens hetzelfde recept werd bereid: een stevige brok vermogen, luidkeelse soundtrack en een begeerlijk stuurgevoel dat doet dromen van een afgesloten bergpas. La Meccanica delle Emozioni!

Kort Getest: Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio (2017)

We zagen de Stelvio Quadrifoglio voor het eerst op het Autosalon van Brussel maar bij Gent Motors kregen we de sleutels mee van een donkerzwart Nero Vulcano exemplaar voor een eerste kennismaking. Voorzien van ietwat straffe(re) looks met extra verluchting in de motorkap, 20″ velgen, Quadrifoglio logo’s en een vierdelige (muzikale!) uitlaat breng je net dat tikketje meer kleur in het straatbeeld. De gele (of rode) remschijven geven al ietwat prijs dat deze Italiaan gezegend is met meer dan voldoende vermogen, voor diegene die frequent op het circuit zullen vertoeven zijn er zelfs carbon-keramische remschijven beschikbaar.

Kort Getest: Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio (2017)Kort Getest: Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio (2017)
Kort Getest: Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio (2017)

Op een meer sportieve afwerking met véél Alcantara, koolstofvezel, sportzetels, contrasterende rode stiknaden en een welgeplaatst Quadrifoglio logo blijft het interieur zo goed als gelijk aan dat van de normale Stelvio. Alfa Romeo blijft trouw aan analoge tellers en een ietwat klein uitgevallen 8.8″ infotainmentsysteem, dat het goed en accuraat werkt is mooi meegenomen. Eyecatchers blijven de grote aluminium schakellepels en de rode startknop op het stuurwiel. Achterin heb je voldoende ruimte voor drie inzittenden terwijl de koffer 525 liter (max 1.600 liter) slikt waarmee zelfs de 510 pk sterke Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio een praktische metgezel is.

Kort Getest: Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio (2017)
Kort Getest: Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio (2017)Kort Getest: Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio (2017)

Die 510 pk / 600 Nm (210 g/km CO2) worden opgewekt door de potente 2.9-liter V6 biturbo benzinemotor die, in tegenstelling tot de Giulia Quadrifoglio, steevast de fabriek verlaat met Q4 vierwielaandrijving en de 8-traps automaat. De snelle SUV accelereert hiermee (dankzij Launch Control) in slechts 3,8 seconden van 0 naar 100 km/u en heeft een topsnelheid van 283 km/u. Alfa Romeo denkt dat 9 liter benzine per 100 km moet volstaan, in de praktijk ligt dat afhankelijk van je enthousiasme toch snel wat hoger.

Kort Getest: Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio (2017)
Kort Getest: Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio (2017)Kort Getest: Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio (2017)

Het sportieve karakter van de Stelvio Quadrifoglio komt eenvoudigweg boven water dankzij de perfecte afstelling van het Chassis Domain Control systeem die de werking van de tractiecontrole, het DNA systeem (hier mét RACE modus), Active Torque Vectoring, Active Suspension en Integrated Brake System voor zijn rekening neemt. In normale omstandigheden stuurt het Q4-systeem het volledige vermogen richting de achterwielen, maximaal 50% van de kracht kan indien nodig naar de voorwielen worden overgebracht om op deze manier ten alle tijden een optimale grip te voorzien. In de praktijk kan je daardoor op een relatief veilige doch speelse manier de limieten gaan opzoeken met deze veelzijdige Italiaan, iets wat je dankzij het directe stuurgevoel ook snel gaat doen.

Kort Getest: Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio (2017)Kort Getest: Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio (2017)
Kort Getest: Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio (2017)

Bij Gent Motors – en elke andere Alfa Romeo verdeler – krijgt de Stelvio Quadrifoglio een prijskaartje van 91.100 euro opgespeld, een bestelbon voor een reguliere Stelvio kan je daar al tekenen vanaf 39.550 euro. Op nog wat enkele opties na (zoals elektrische zetels, metaalkleur, Harman Kardon Audio Pack, elektrisch schuifdak, adaptieve cruise control, …) na is de Quadrifoglio dus wel direct full option!

Kort Getest: Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio (2017)
Kort Getest: Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio (2017)Kort Getest: Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio (2017)

Dat stevig bedrag verbleekt bijna direct als we er de concurrenten bijhalen, toevallig allemaal binnen de premium familie en hun premium prijs/optiebeleid. Zo is er een Porsche Macan Turbo Performance Package (vanaf 95.081 euro voor 440 pk), BMW X3 M40i (vanaf 69.250 euro voor 360 pk), Jaguar F-Pace SVR (vanaf 101.000 euro voor 550 pk) en de Mercedes-AMG GLC63 S (vanaf 99.099 euro voor 510 pk). Die laatste krijgt net evenveel vermogen mee en heeft een identieke 0-100 tijd, zuiver technisch gezien is de GLC43 AMG (vanaf 64.372 euro voor 367 pk) met zijn 3.0-liter V6 de gelijke binnen het Das Haus gamma. Binnen de grote FCA familie is er nog een Maserati Levante S (vanaf 94.050 euro voor 430 pk) die – ietwat verwonderlijk – geen onderdelen deelt met de Stelvio Quadrifoglio.

Conclusie
De praktische Alfa Romeo Stelvio SUV was alreeds een geslaagd product, de Stelvio Quadrifoglio topversie weet de lat nogmaals hoger te leggen. Naar goede gewoonte voorzien van een typisch Italiaans karakter dat hem zo uniek maakt. Andere ingenieurs zouden eerst werk maken van een groter/sneller infotainmentsysteem en de integratie van moderne gadgets, die van Alfa Romeo probeerden liever om – vanaf het begin nota bene – het potente 2.9-liter V6 motorblok (mét Ferrari genen) te integreren. Die zorgt in de Stelvio Quadrifoglio voor stevige prestaties én bijhorende brute soundtrack, door middel van enkele slimme rijhulpmiddelen en een zéér efficiënte vierwielaandrijving zet je al die kracht ook opmerkelijk goed/gemakkelijk/veilig aan de grond. Meer dan 500 pk in een functionele SUV steken is in theorie volstrekt zinloos, irrationeel en anno 2018 misschien wel wat overbodig, toch is het mooi te zien dat Alfa Romeo met de Stelvio Quadrifoglio vasthoudt aan hun baseline én daarmee voor het nodige (praktische!) rijplezier zorgen, inclusief brede glimlach!

Overzicht:
+ Looks
+ Indrukwekkende prestaties
+ Rijdynamiek / wegligging
+ Soundtrack
+ Praktisch (ruim interieur + hoge zitpositie)

+/- Stevige prijs, wél zeer scherp geprijsd in vergelijking met concurrenten

– Verbruik
– Hoog gewicht / koetswerkbouw

Kort Getest: Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio (2017)

Tekst: Benjamin Van Maldergem
Foto’s: Sam Janssens

Met dank aan Gent Motors!

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...