Officieel: Porsche Cayenne GTS + Cayenne GTS Coupe (2020)Wie wil er een sportieve SUV?

Na verloop van tijd presenteert Porsche steevast de sportieve GTS modellen, ideaal voor wie zo’n Turbo of GT3 net wat te hoog gegrepen is. Nu is het aan de beurt van de Cayenne en diens strakke Cayenne Coupé afgeleide. Deze doen in GTS livrei met verdonkerde LED lichtblokken, zwarte accenten rondom, 20 mm verlaagde ophanging, adaptieve dempers, 21” velgen en forse remschijven met rode klauwen. De reguliere Cayenne GTS doet het met vier uitlaatmonden, de Cayenne GTS Coupé krijgt een dubbele/centraal geplaatste uitlaat mee. Beide systemen zorgen voor de nodige “auditieve ondersteuning” van de rijbelevenis aldus Porsche.

Binnenin draait het voornamelijk om een sportief getinte afwerking met véél alcantara en contrasterende rode stiknaden. Standaard krijg je sportstoelen met 8-voudige verstelling en op de deuren, dorpellijsten, toerenteller en hoofdsteunen is er een GTS (Gran Turismo Sport) inscriptie terug te vinden.

De vorige Cayenne GTS moest het zien te doen met een 3,6-liter V6, voor de nieuwe generatie rekent Porsche op de 4.0-liter V8 benzinemotor met 460 pk / 620 Nm (+20 pk / +20 Nm meer als voordien). In 4,5 seconden zit je hiermee aan 100 km/u en bij 270 km/u bereik je de topsnelheid. De achttraps Tiptronic S schakelt desgewenst zéér sportief of zeer comfortabel terwijl cilinderuitschakeling en een actieve start/stop zoveel mogelijk brandstof te besparen. Maar reken toch op gemakkelijk 13 liter per 100 km!

De Porsche Cayenne GTS (vanaf 117.418 euro) en Cayenne GTS Coupé (vanaf 121.895 euro) kunnen vanaf NU worden besteld en staan vanaf juli bij de dealers.