Officieel: Rimac Nevera (2021)Na jarenlange ontwikkeling is het Kroatische Rimac eindelijk klaar met een productiemodel van de zuiver elektrische C_Two die als Nevera door het leven gaat. Met 1.914 pk en 2.360 Nm!

Voor diegenen die het gemist zouden hebben, Rimac (Automobili) is een piepkleine elektrische sportwagenbouwer uit Kroatië. Opmerkelijk genoeg focussen ze niet persé op productiemodellen maar eerder op de gebruikte technologie, zo zijn ze een graag geziene (en duur betaalde) ontwikkelingspartner van ondermeer Porsche, Pininfarina en Hyundai / Kia.

Na jarenlang sleutelen/ontwikkelen/teaseren met de Rimac C_Two is de tijd nu aangebroken om de veelbelovende EV hypercar te presenteren als Nevera. Daarmee verwijzen ze – niet toevallig – naar een krachtige bliksemstorm met snelheden tot 250 km/u. Wat de nodige verwachtingen schept uiteraard.

Qua vormgeving en interieurdesign oogt de Rimac Nevera niet bijzonder revolutionair of vooruitstrevend, de aandrijflijn is dat wél. Zo zit er op elk wiel een elektromotor die met slimme software op alle mogelijke manieren aangestuurd kan worden. De 120 kWh batterijpack zorgt voor 500+ km rijbereik. Toch met “normale” snelheden.

Want de Rimac Nevera gaat desgewenst hard. ZEER HARD. En dat is nog een understatement gezien het systeemvermogen van 1.914 pk en 2.360 Nm. Mits ideale omstandigheden doe je hiermee 0-100 sprintjes in 1,85 seconden en pas bij 412 km/u bereik je de topsnelheid. Dankzij het gebruik van lichtgewicht materialen blijft het gewicht met 2.150 kg relatief beperkt.

Speelvogels kunnen kiezen uit zeven verschillende rijmodi waaronder een specifieke setup voor (snellere) circuittijden, het sportievere werk en zelfs een driftmodus.

Slechts 150 exemplaren zal Rimac van de Nevera bouwen, allemaal voorzien van CEO Mate Rimac zijn handtekening. Een deel is al gereserveerd, in ruil voor minstens 2 miljoen euro staat je naam ook op de lijst! Ondermeer voor Nico Rosberg is er eentje op komst!