Rijtest: BMW 4 Reeks 420i Cabrio 184 pk M Sport G23 (2021)Met wapperende waren biedt de nieuwe BMW 4 Reeks Cabrio een heerlijke lifestyle experience met als grootste nieuwigheid een stoffen klapdak. Hier testen we de 420i Cabrio instapversie!

In een ver verleden had BMW een riant aanbod van diverse koetswerkvormen onder de 3 Reeks noemer. In 2013 werd het gamma opgesplitst in de meer rationele 3 Reeks modellen (Berline en Touring), de meer lifestyle varianten werden gepromoveerd tot 4 Reeks. Na de gloednieuwe 3 Reeks (G20) volgde opnieuw een klassieke 4 Reeks Coupé (G22), dakloze 4 Reeks Cabrio (G23) en praktische(re) 4 Reeks Gran Coupé (G24). Recentelijk introduceerde de Duitse autobouwer zelfs een zuiver elektrische i4 (G26)!


Rijtest: BMW 4 Reeks 420i Cabrio 184 pk M Sport G23 (2021)

Terwijl zijn voorganger nog op een hardtop rekende krijgt de nieuwe BMW 4 Reeks Cabrio zowaar een stoffen dakconstructie mee. Die is voorzien van de nodige isolatie om ongewenste temperaturen en geluiden te weren. Tegelijk werd het geheel 40% lichter! Onderhuids werden extra verstevigingen aangebracht om de structurele stijfheid te behouden, reken op minimaal 1.700 kg.

Rijtest: BMW 4 Reeks 420i Cabrio 184 pk M Sport G23 (2021)

Standaard is de soft top uitgevoerd in het zwart, optioneel kan je ook voor een Anthrazit Silber exemplaar gaan. Openen en sluiten gaat volautomatisch in slechts 18 seconden, al rijdend desgewenst tot 50 km/u!

Vitamine D olé olé

Naast stuurverwarming en zetelverwarming kan je ook voluit genieten van Air Collar nekverwarming. Wel enigszins verwonderlijk (lees: jammer) dat het optioneel in een Cabrio Pack zit. Dat omvat ook een uitklapbaar windscherm waarmee je externe invloeden (voornamelijk wind) relatief goed kan weren. Zelfs tot 100 km/u kan je zo gemakkelijk een gesprek voeren met je passagier. De achterbank wordt daardoor wel gedegradeerd tot bagageruimte, gezien de beperkte beenruimte daar is dat niet persé een nadeel… Het windscherm kan je bovendien mooi opbergen in een specifieke hoes die dan weer weggestoken kan worden achter de achterbank!

Rijtest: BMW 4 Reeks 420i Cabrio 184 pk M Sport G23 (2021)

Over bagage gesproken, de koffer heeft een laadvolume van 385 liter wat 15 liter méér is dan voordien. Toch is BMW zo eerlijk om te benadrukken dat je slechts 300 liter bagage kan stockeren in de 4 Reeks Cabrio met de mogelijkheid om het dak te openen. Die laatste 85 liter verkrijg je pas als je manueel een kunststofwand neerklapt in de koffer. De neerklapbare achterbank en skiluik verhogen de praktische bruikbaarheid, toch is hét talent van de BMW 4 Reeks Cabrio om zoveel mogelijk vitamine D te verzamelen.

Rijtest: BMW 4 Reeks 420i Cabrio 184 pk M Sport G23 (2021)

Herkenbaar interieur in de 420i Cabrio

Naast het ontbreken van een vaste dakconstructie oogt de nieuwe 4 Reeks Cabrio behoorlijk herkenbaar met een klassiek dashboardlayout, hoogwaardige afwerking/materiaalgebruik en aangenaam zitmeubilair. Ook hier zit er vooraan een gecontesteerde varkensneus grille die intussen al ietwat ingeburgerd is maar nog steeds de nodige emoties losweekt. Afgezien daarvan oogt het lijnenspel behoorlijk strak/blits!

Rijtest: BMW 4 Reeks 420i Cabrio 184 pk M Sport G23 (2021)

Een 4 Reeks Cabrio personaliseren (zowel vanbinnen als vanbuiten) kan geen probleem zijn dankzij de riante personalisatiegids. Hier zien we de knappe Tansanitblau II koetswerkkleur (uit de BMW Individual catalogus) in combinatie met een Vernasca Schwarz lederen zetelbekleding, contrasterende blauwe stiknaden, 19” aluminum velgen, blauwe remklauwen, decoratieve chroom accenten en het sportief(er) ogende M Sport uitrustingsniveau.

Rijtest: BMW 4 Reeks 420i Cabrio 184 pk M Sport G23 (2021)

Net zoals de technisch gerelateerde THE3 en THE4 collega’s prijkt er ook hier een digitaal dashboard (12,3”). Dat wordt op zijn beurt geflankeerd door een veelzijdig en functioneel infotainmentsysteem (10,25”). Dankzij snelle/logische opbouw kan je hierin snel je weg terugvinden via de iDrive controller, het touchscreen of de handige spraakcommando’s. Tevens voorziet BMW gelukkig nog de nodige fysieke bedieningselementen.

Rijtest: BMW 4 Reeks 420i Cabrio 184 pk M Sport G23 (2021)

Van 184 pk tot 510 pk

Van een zuinige en milieuvriendelijke 430e Cabrio plug-in hybride is er geen sprake. Aan benzinezijde is er de 420i (184 pk), 430i (245 pk) en M440i (374 pk) met daarboven de M4 Cabrio Competition topversie (510 pk). Dieselen kan met de 420d (190 pk), 430d (286 pk) of M440d (340 pk). Alle varianten zijn voorzien van de 8-traps Steptronic automaat met dubbele koppeling. Achterwielaandrijving is standaard maar op enkele varianten installeert BMW desgewenst xDrive vierwielaandrijving voor extra grip en stabiliteit.

Rijtest: BMW 4 Reeks 420i Cabrio 184 pk M Sport G23 (2021)

De geteste BMW 420i Cabrio rekent op een 2.0-liter TwinTurbo Power viercilinder benzinemotor. Met 184 pk / 300 Nm (131 g/km CO2) zit je in 8,2 seconden aan 100 km/u en bereik je bij 236 km/u de topsnelheid. Met een rustige rijstijl kan het praktijkverbruik gemakkelijk onder de 8 liter blijven. Zo haal je een rijbereik van 750+ km met een volle benzinetank (59 liter).

Rijtest: BMW 4 Reeks 420i Cabrio 184 pk M Sport G23 (2021)

Rijgedrag BMW 420i Cabrio

Normaliter hebben we in blitse BMW’s het allerliefst zo’n 3.0-liter zes-in-lijn benzinemotor liggen waarmee het sportieve potentieel (50:50 gewichtsverdeling, betrokken stuurgevoel, lage zitpositie, rijdynamiek …) volledig tot uiting komt. In de 420i Cabrio – de instapversie zowaar! – hoefde het niet persé snel te gaan, zolang we maar konden genieten van het heerlijke cabriogevoel.

Rijtest: BMW 4 Reeks 420i Cabrio 184 pk M Sport G23 (2021)

Of België daarvoor dé ideale locatie is valt te betwijfelen, wel biedt de 4 Reeks Cabrio hoe dan ook het nodige comfort. In de Sport rijmodus reageert alles wat directer maar voor flitsende prestaties en méér sensaties moet je toch voor een krachtige (benzine)motorisatie gaan.

Rijtest: BMW 4 Reeks 420i Cabrio 184 pk M Sport G23 (2021)

Uitrusting, prijzen en concurrentie

Cruisen in de plaats van knallen dus. En dat kan perfect dankzij rijhulpmiddelen zoals de intelligente parkeerhulp, cruise control, verkeersbordenherkenning, rijstrookassistentie, automatische grootlichten, noodremhulp en vermoeidheidsdetectie. Wie nog meer gadgets wenst kan opteren voor laserlichten (!), Harman/kardon Surround Sound System (408W), WiFi hotspot, Display Key, LED sfeerverlichting…

Rijtest: BMW 4 Reeks 420i Cabrio 184 pk M Sport G23 (2021)

De basisprijs van de BMW 420i Cabrio ligt op 55.000 euro. Dat is 7.100 euro méér is dan een 420i Coupé. De geteste uitvoering was uiteindelijk zelfs 67.000 euro waard wat nogmaals (sterk) benadrukt dat het lifestyle segment niet voor iedereen weggelegd is.

Rijtest: BMW 4 Reeks 420i Cabrio 184 pk M Sport G23 (2021)

Nu Mercedes openlijk twijfelt om nog een nieuwe C-Klasse Cabrio te ontwikkelen moet BMW enkel nog rekening houden met de Audi A5 Cabrio (vanaf 47.830 euro). In de eigen gammafolder staat er met de Z4 Roadster (vanaf 41.750 euro) wel nog een kanshebber in dit (steeds kleiner wordende) segment. Wie wat meer budget heeft kan terecht bij de 8 Reeks Cabrio (vanaf 111.400 euro).

Conclusie

De BMW 4 Reeks Cabrio biedt nog steeds een uitgesproken summer loving lifestyle experience, hetzij nu met een stoffen dakconstructie. Dankzij extra isolatie en de nodige (verwarmende) hulpmiddelen kan je bijna het volledige jaar open rijden. Of dat écht maatschappelijk aanvaardbaar is in het Belgische klimaat is een andere (goede) vraag. De hedendaagse rijhulp, veiligheid en connectiviteit maken het samen met het nodige comfort en hoogwaardige afwerking alvast extra aangenaam. De 420i Cabrio biedt een aantrekkelijk totaalpakket met gezonde prestaties en een beperkt verbruik. Toch zal een krachtige motorisatie ongetwijfeld voor meer sensatie en sound zorgen. In het premium lifestyle segment verschieten we niet meer van het stevige prijsbeleid, toch voelt bijbetalen voor een cabrio pack – bij een peperdure cabrio – niet correct…

Overzicht:
+ Karaktervolle verschijning
+ Ultimate summer loving lifestyle driving experience
+ Bruikbaar doorheen het volledige jaar
+ Betrokken rijdynamiek
+ Geslaagde 420i aandrijflijn (vlotte prestaties, zuinig, stil, alert, soepel …)
+ Aangenaam/comfortabel weggedrag
+ Hoogwaardige afwerking/materiaalkeuze
+ Gadgets, rijhulp, connectiviteit, veiligheid …

– Prijs/optiebeleid (bijbetalen voor Cabrio Pack?!)
– Klassieke cabrionadelen (Belgische bruikbaarheid, beperkte kofferruimte, kleine achterbank …)

Rijtest: BMW 4 Reeks 420i Cabrio 184 pk M Sport G23 (2021)

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie bmw.be!