Rijtest: BMW 4-Reeks 420i Cabrio facelift (2017)

Rijtest: BMW 4-Reeks 420i Cabrio LCI facelift (2017)In combinatie met een streepje zonneschijn haalt de vernieuwde BMW 420i Cabrio nog steeds het beste van jou naar boven!

Na menig decennia door het leven te gaan als 3-Reeks Cabrio – en technisch gerelateerde Coupé – besloot BMW in 2013 dat de tijd rijp was voor promotie. De vierdeurs berline en praktische Touring variant van de populaire middenklasser bleven trouw aan hun 3-Reeks benaming, de lifestyle-achtige uitvoeringen kregen een 4 op hun bips én het gezelschap van een vierdeurs Gran Coupé variant. Na bijna 400.000 verkochte 4’s was begin dit jaar de tijd rijp voor de allereerste facelift, volgens de correcte BMW terminologie een LCI oftewel Life Cycle Impuls.

Rijtest: BMW 4-Reeks 420i Cabrio F33 LCI facelift (2017)

Vergeef het je buurman mocht hij niet zien dat dit de vernieuwde BMW 4-Reeks Cabrio is, de visuele verschillen met zijn voorganger zijn goed verstopt. Dé weggever zijn de LED koplampen die de Xenon’s van weleer vervangen, achteraan is de vormgeving van de – wederom LED – achterlichten aangepast. De echte connaisseurs zullen de facelift tevens herkennen aan de gewijzigde grille, specifieke sierelementen en een nieuwe achterbumper, tezamen zorgen ze voor een strak geheel met een zelfverzekerde en stijlvolle uitstraling aldus BMW. Met een cabriolet scoor je hoe dan ook aandacht in Vlaanderen, de testwagen in Luxury trim voegde daar een portie chroom accenten, dubbele uitlaat en blitse 19″ velgen aan toe! Wie in de spotlights wil leven moet kiezen voor de exclusieve Snapper Rocks Blue of Sunset Orange lakkleuren.

Rijtest: BMW 4-Reeks 420i Cabrio F33 LCI facelift (2017)Rijtest: BMW 4-Reeks 420i Cabrio F33 LCI facelift (2017)

De USP van de BMW 4-Reeks Cabrio blijft natuurlijk zijn inklapbare dak dat zich automatisch weg/tevoorschijn tovert in 20 seconden, al rijdend kan dit tot 19 km/u. De dakconstructie voegt vlot 200 kg toe aan het geheel, ergens is die toename te verklaren dankzij de prima isolatie in gesloten toestand. Het Belgische klimaat is niet zo geschikt voor dakloos cabrioplezier, met de zon als belangrijkste bron van vitamine D is elke seconde met je haren in de wind natuurlijk mooi meegenomen. Om ook bij minder tropische temperaturen te kunnen genieten van je 4-Reeks Cabrio voorziet BMW enkele zomerse hulpmiddelen zoals de (zeer efficiënte!) nekverwarming, windscherm, verwarmd stuurwiel en zetelverwarming. Daardoor kan je gemakkelijk tot 10° optimaal genieten van je dakloze Bimmer, de rest van de maatschappij zal je keuze wel moeilijker kunnen vatten…

Rijtest: BMW 4-Reeks 420i Cabrio F33 LCI facelift (2017)
Rijtest: BMW 4-Reeks 420i Cabrio F33 LCI facelift (2017)Rijtest: BMW 4-Reeks 420i Cabrio F33 LCI facelift (2017)

Binnenin krijg je een zeer herkenbaar/klassiek geheel dat naar gekende BMW normen piekfijn afgewerkt is, wie geen fan is van de Dakota Nachtblau/Akzent Oyster dunkel/Schwartz uitvoering vindt sowieso wel iets naar wens in de uitgebreide personalisatiecatalogus. De digitale Black Panel tellerpartij is intussen goed ingeburgerd in diverse BMW modellen, nieuw voor de 4-Reeks is – naast de dubbele stiknaad en decoratieve lijsten – het vernieuwde Professional infotainmentsysteem mét personaliseerbare tegelweergave. De vele mogelijkheden zitten goed verstopt waardoor het toch wel even zoeken is, gelukkig functioneert de spraakassistentie zoals het zou moeten.

Rijtest: BMW 4-Reeks 420i Cabrio F33 LCI facelift (2017)
Rijtest: BMW 4-Reeks 420i Cabrio F33 LCI facelift (2017)Rijtest: BMW 4-Reeks 420i Cabrio F33 LCI facelift (2017)

Een klassiek nadeel van de 4-Reeks Cabrio – en 4-Reeks Coupé – is de beperkte beenruimte achterin, er geraken is ook een kleine uitdaging. Afhankelijk van de stand van dak schommelt de kofferruimte tussen de 220 liter en 370 liter, de praktische lifestyleliefhebber is waarschijnlijkheid beter af met een 3-Reeks GT of 4-Reeks Gran Coupé.

Rijtest: BMW 4-Reeks 420i Cabrio F33 LCI facelift (2017)Rijtest: BMW 4-Reeks 420i Cabrio F33 LCI facelift (2017)

De LCI biedt geen nieuwigheden onder de zon motorkap voor de BMW 4-Reeks Cabrio, in tegenstelling tot bij de zakelijke Gran Coupé blijft de 418d Cabrio instapversie aan dieselzijde wederom afwezig. Benzinerijders hebben de keuze tussen een 420i (184 pk), 430i (252 pk) of 440i (326 pk), qua diesels is er een 420d (190 pk), 425d (224 pk), 430d (258 pk) en 435d (313 pk). Standaard krijg je een manuele versnellingsbak en achterwielaandrijving, optioneel kan dat een 8-traps Steptronic automaat en xDrive vierwielaandrijving worden.

Rijtest: BMW 4-Reeks 420i Cabrio F33 LCI facelift (2017)Rijtest: BMW 4-Reeks 420i Cabrio F33 LCI facelift (2017)

Onze Glaciersilber 420i is voorzien van een 2.0-liter benzinemotor met TwinPower Turbo technologie. Goed voor 184 pk, 270 Nm en een CO2 uitstoot van 144 g/km CO2 waarmee je in 8,4 seconden aan 100 km/u zit en bij 230 km/u de topsnelheid bereikt. BMW denkt dat 5,8 liter benzine per 100 km volstaat, in de praktijk kwamen we toch uit op ongeveer 8 liter met een rustige rijstijl en een hoop snelwegkilometers. Met een brandstoftank van 60 liter krijgt de BMW 420i Cabrio een rijbereik van ongeveer 500 à 600 km.

Rijtest: BMW 4-Reeks 420i Cabrio F33 LCI facelift (2017)

In tegenstelling tot de 4-Reeks Coupé en Gran Coupé bleef de ophanging bij wat het is, een cabrio is dan ook gemaakt om rustig te cruisen in dakloze toestand. Dat doet de 420i bijzonder goed, enkel wanneer je het gaspedaal wat te bruusk intrapt weerklinkt er een onaangename soundtrack. Deze 4-Reeks Cabrio stuurt steeds direct en dat biedt mogelijkheden voor de meer dynamische bestuurder, in combinatie met een reguliere velgenmaat (zoals 19″) gaat dat overigens nooit ten nadele van het comfortniveau. Dat hebben we deels te danken aan de perfecte afstelling van het chassis, de dempers en de automatische versnellingsbak die steevast het juiste verzet voorhanden heeft. Voor wie het een streepje dramatischer mag is er de Driving Dynamics Control (Eco, Comfort, Sport en Sport+) en optionele schakelflippers achter het stuurwiel. Wie op zoek is naar sportieve aspiraties laat de 420i wel best links liggen, daarvoor raden we eerder de 430i’s en 440i’s aan!

Rijtest: BMW 4-Reeks 420i Cabrio F33 LCI facelift (2017)Rijtest: BMW 4-Reeks 420i Cabrio F33 LCI facelift (2017)
Rijtest: BMW 4-Reeks 420i Cabrio F33 LCI facelift (2017)

De vernieuwde BMW 4-Reeks Cabrio kan de jouwe zijn vanaf 46.250 euro (420i Cabrio manueel). Dat is meer dan 7.000 euro meer wat BMW vraagt voor de 4-Reeks (Gran) Coupé, alles goed afwegen (en eens meer op reis naar Mallorca gaan?) is dus boodschap. De testwagen in kwestie was goed voor bijna 66.000 euro, geen onaardig bedrag voor een instapper met de nodige opties. De BMW M4 Cabrio heeft een prijskaartje van minimaal 89.150 euro in ruil voor de 430 pk sterke 3.0-liter zes-in-lijn!

Rijtest: BMW 4-Reeks 420i Cabrio F33 LCI facelift (2017)

De achterhaalde Opel Cascada buiten beschouwing gelaten blijft de concurrentie voor de BMW 4-Reeks Cabrio in de premium hoek met de Audi A5 Cabrio en Mercedes C-Klasse Cabrio. Deze zijn beiden voorzien van een stoffen dak en daardoor iets minder bruikbaar doorheen het jaar. Eveneens hebben ze een stevig prijskaartje – zeker gezien de Belgische bruikbaarheid – en tevens een stevig optiebeleid dat de nodige financiële offers vraagt. De compactere BMW 2-Reeks Cabrio start dan weer bij 35.100 euro.

Conclusie
BMW doet er goed aan om zelf met hun LCI terminologie op de proppen te komen, anders zou de zeer beperkte facelift wel eens een deuk in hun ijzersterk imago kunnen slaan. De vernieuwde 4-Reeks Cabrio laat het gelukkig niet aan zijn hart komen, hij/zij is namelijk blij met de heldere/efficiënte LED verlichting, slimmere infotainment en verregaande personalisatiemogelijkheden. Aan het cabriogeheel van de 4-Reeks werd niet geraakt, voor de liefhebbers is deze nog steeds een prima keuze afzien van de klassieke nadelen. De dynamische meerwaardezoeker is blij met de karaktervolle ingesteldheid van de 420i instapper, wie zuinig(er) of sneller voor de dag wil komen zal wel toenadering moeten zoeken tot de het dieselgamma of de krachtigere varianten. Knappe velgen en de automaat zijn must-haves net zoals een stevig budget én een buitenverblijf in warmere oorden!

Overzicht:
+ Dakloos rijplezier
+ Stuurgevoel
+ Raffinement 420i benzinemotor (alert, vlot, soepel, …)
+ Heerlijke Steptronic automaat
+ Afwerking/materiaalkeuze

– Luidruchtig onder belasting
– Prijs/optiebeleid / geen 418d instapper
– Zéér beperkte verschillen tov voorganger
– Klassieke cabrionadelen (Belgische bruikbaarheid, bepekte kofferruimte, kleine achterbank, …)

Rijtest: BMW 4-Reeks 420i Cabrio F33 LCI facelift (2017)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...