De nieuwe BMW M340i xDrive is een knap voorbeeld van de Freude am Fahren baseline!
In België zal de nieuwe BMW 3 Reeks Berline (codenaam: G20) en praktische 3 Reeks Touring (G1) voornamelijk opduiken in de 318d en 320d (lease)uitvoeringen, de dynamische zelfstandige gaat uiteraard voor de fiscaal (super)interessante 330e plug-in hybride. Aan de andere kant van het spectrum vinden we de volprezen M3 topversie die een specifiek (uitgesproken) doelpubliek aanspreekt. De ietwat verborgen parel binnen het BMW 3 Reeks gamma is misschien wel de M340i, zeg gerust M3 light!
De BMW M340i wil de vele kwaliteiten van de reguliere 3 Reeks samensmelten met het sportieve M3 karakter tot een toegankelijk totaalconcept. Op visueel vlak komt deze Dreier iets sportiever voor de dag zonder te overdrijven met spoilers, splitters en dergelijke. Zo krijgt de M340i ondermeer matgrijze omlijstingen (die ook zwart kunnen zijn), subtiele spoilerlip, blitse 18” velgen (optioneel 19”), blauwe rembeugels en M Sport accenten aangemeten terwijl de trapezium uitlaatmonden voor een aantrekkelijke soundtrack zorgen.
Van de sportieve M340i aspiraties zien we binnenin weinig tot niets terug, wie goed kijkt/zoekt zal wel de nodige M logo’s, aluminum afwerking en veiligheidsgordels met de klassieke BMW M Motorsport kleurencombinatie (donkerblauw-lichtblauw-rood) terugvinden. Zoals het een BMW betaamt staat de afwerkingsgraad en materiaalkeuze op punt, ook hier kan je jezelf volledig laten gaan in het personalisatieproces.
Alle hightech gadgets van de nieuwe 3 Reeks tekenen present in de M340i zoals de haarscherpe digitale tellerpartij, multifunctioneel stuurwiel, doordacht infotainmentsysteem en functioneel/ruim head-up display! Voor wie het laadvolume van 480 liter niet zou volstaan kan gelukkig terecht bij de praktische(re) M340i Touring die tot 1.500 liter bagage slikt!
Onder de motorkap van de nieuwe BMW M340i huist de bekende drieliter zes-in-lijn turbobenzine (B58 voor de kenners) met 374 pk / 500 Nm (181 g/km CO2 WLTP), steevast in combinatie met xDrive vierwielaandrijving en vlotte 8-traps automaat met schakelflippers. Dankzij de aanwezige launch control functie knal je naar 100 km/u in slechts 4,4 seconden, bij 250 km/u bereik je vervolgens de topsnelheid. Als topversie van de reguliere BMW 3 Reeks lust zo’n M340i logischerwijs wel een (stevige) slok benzine, afhankelijk van je enthousiasme zal het verbruik tussen de 9 en 14 liter benzine per 100 km liggen. Met een volle brandstoftank (59 liter) moet 500 km toch haalbaar zijn.
Onderweg toont de M340i zich – zeker op een uitdagend parcours – van zijn beste kant met een levendige loopcurve, supersnelle ZF automaat, communicatief stuurgevoel, M Sport differentieel en perfecte 50:50 gewichtsverdeling, dé klassieke ingrediënten voor een smakelijke portie rijplezier. Zelfs met de klassieke dempers blijft het comfortniveau intact, desgewenst kan je voor de adaptieve M sportophanging kiezen.
De xDrive vierwielaandrijving zorgt op zijn beurt voor een feilloze wegligging, indrukwekkend gripniveau en legt de focus op de achteras … maar laat geen ruimte voor spielerei. Zo blijft de hamvraag of een achterwielaangedreven M340i (zoals BMW ondermeer in Amerika aanbiedt) voor nog meer rijplezier zou zorgen, toch voor de dynamische meerwaardezoekers onder ons. Nu gaat voor hen ongetwijfeld net wat gemakkelijk/steriel.
Ook de M340i kan terugvallen op een breed arsenaal aan (optionele) rijhulp, veiligheid en gadgets waardoor hij dagdagelijks perfect bruikbaar is. Denk aan adaptieve cruise control (met filehulp), Lane Departure Warning, volautomatische parkeerassistentie, 360° 3D camera rondom, High Beam Assist, draadloze telefoonlader en zelfs (waanzinnig) krachtige laserlichten.
De BMW 318i Berline (156 pk) is met minimaal 34.150 euro momenteel de meest toegankelijke 3 Reeks Berline, de M340i xDrive begint op zijn beurt pas bij 66.550 euro (of 68.150 euro als Touring). Maar zelfs dan kan moet je nog door de optielijst om enkele must have items aan te vinken zoals Business Pack Plus, Comfort Pack, Innovation Pack, Winter Pack, automatische kofferklep, fake dashboard leder (Sensatec) én DAB radio functionaliteit. De sinistere Saphirschwarz testwagen was uiteindelijk 86.245 euro waard!
Sportieve drieliter zescilinders zijn vandaag de dag een zeldzaam feit geworden wegens strenge uitstootnormen en/of gewijzigd consumptiegedrag, zo lepelde Audi zowaar een dieselmotor in de nieuwe S4 en ook de vernieuwde Jaguar XE verloor zijn potente V6. Bij Mercedes vinden we gelukkig nog een zescilinder benzine in de C400 (333 pk, vanaf 56.265 euro) en C43 AMG (390 pk, vanaf 69.212 euro) terug, Alfa Romeo gaat direct all the way met de Giulia Quadrifoglio (510 pk, vanaf 84.600 euro). Intern krijgt deze M340i ongetwijfeld de nodige concurrentie uit de X3 M40i en X4 M40i hoek.
Conclusie
De zevende generatie BMW 3 Reeks kon eerder al overtuigen als 320d, 330e en 330i met zijn strakke vormgeving, modern interieur, hightech gadgets/rijhulp, betrokken rijgedrag en efficiënte motoren, de M340i spreekt nog een pak meer tot de verbeelding. Grotendeels door de levendige krachtbron die voor de nodige sensaties zorgt en (over)duidelijker de kaart van het rijplezier trekt. Anderzijds blijft de Duitse middenklasser nog steeds dagdagelijks bruikbaar (mits het nodige budget), oogt de sportieve make-over vrij subtiel en staat de xDrive vierwielaandrijving garant voor een veilig/betrouwbaar weggedrag. De echte sportievelingen blijven logischerwijs trouw aan hun (speelse?) M3, anderzijds biedt de M340i xDrive sowieso meer dan je zou denken. Dé sweet spot van het gamma?!
Overzicht:
+ Sportieve (doch subtiele) vormgeving
+ Prestatiepotentieel
+ Samenwerking motor, automaat, aandrijflijn
+ Soundtrack
+ Feilloze wegligging
+ Afwerkingskwaliteit
+ Veiligheid, rijhulp, gadgets, connectiviteit, …
– Prijs/optiebeleid
– Interieur mag gerust nog wat spannender
– Verbruik bij sportieve rijstijl
Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem