Rijtest: Volvo V60 D4

Volvo V60 D4 2014 Rijtest
De nieuwe Volvo V60 kreeg een snellere facelift als verwacht, al zijn we daar allesbehalve rouwig om!

De Volvo V60 debuteerde in 2010 en is de stationvariant van de Volvo S60. Door de V60 te introduceren positioneert Volvo hun V60 nu tussen de V50 en V70 en moet deze concurreren met de BMW 3-Reeks, de Audi A4 en de Mercedes C-klasse.

volvo v60 d4 2

Bij de gefacelifte Volvo V60 gaat het eigenlijk niet zozeer om het uiterlijk van de wagen zelf. Hoewel de verschillen duidelijk te merken zijn, hebben de motorisaties een meer grondige opknapbeurt gekregen. Downsizing is tegenwoordig erg populair en Volvo wil dan ook zeker niet achter blijven. De vorige D4 van Volvo had nog een lekker vijfcilinder in het vooronder liggen, maar dit is nu vervangen door een viercilinder. Slecht? Niet echt, want hij produceert nu zo’n 181 pk. Dat is 18 pk meer als zijn voorganger.

volvo v60 d4 1

volvo v60 d4 4volvo v60 d4 7

Om het dan toch even te hebben over het vernieuwde uiterlijk: het eerste wat natuurlijk opvalt is de vernieuwde neus. Deze oogt veel agressiever met zijn spitsere vorm en de V-vormige lijnen op de motorkap. Ook de grille moest eraan geloven en ziet er een stuk moderner uit. De LED-dagrijlichten bevinden zich nu niet meer naast de koplampen, maar er net onder. Ook een verbetering vinden we dan persoonlijk. De achterkant bleef ongewijzigd met de typische langwerpige achterlichten waarmee je een Volvo van einden ver kan onderscheiden. Een leuke nieuwe optie zijn de dubbele trapezium-vormige uitlaten die je Volvo meteen een andere dimensie geven. Ook het velgenassortiment is er bijzonder leuk op vooruitgegaan met veel sportieve varianten, waardoor je de V60 écht een sportief-zakelijk uiterlijk kan meegeven zonder te moeten opteren voor het R-designpakket.

volvo v60 d4 6

volvo v60 d4 15volvo v60 d4 3

De nieuwe Volvo-motoren zijn verder echte juweeltjes. Zoals eerder gezegd zijn de D4-varianten geen vijfcilinders meer maar viercilinders. Omdat je de dag van vandaag dezelfde prestaties haalt uit een viercilinder blok dan uit een vijfcilinder of zescilinder. Kijk maar naar de Mercedes A45 AMG die zelfs 360 pk uit zijn viercilinder haalt. Het enige minpuntje is dan wel de leuke vijfcilinder grom die je mist bij het accelereren. In de toekomst, momenteel nog niet, zullen de motoren allemaal voorbereid worden op de toevoeging van elektromotoren. Ook het nieuwe platform van Volvo zal hier veel ruimte voor vrijmaken.

volvo v60 d4 14

Wij reden in de handgeschakelde D4-variant. Daar zijn eigenlijk weinig opmerkingen over te maken, de versnellingsbak doet het immers prima. Hij schakelt vlot en zacht zoals we gewend zijn bij Volvo. De eerste twee versnellingen zijn eerder kor,  wat het wel een auto maakt waarin je veel schakelbewegingen moet uitvoeren. We hadden graag de automatische transmissie ook eens getest zodat we het konden vergelijken met de Volvo XC60 mede omdat we vonden dat het daar nog wel beter kon. Ondanks het gemis van de vijfcilindergrom kunnen we toch niet anders dan lovend zijn over de nieuwe D4 motor van Volvo. Hij is ontzettend zuinig, na een testweek van een goede 700 kilometer hadden we net voor het afgeven van de sleutels nog altijd een bereik tot diep in Frankrijk. Je kan probleemloos rekenen op een range van 1.300 km bij een volle tank. Met dit cijfermateriaal vraag je je zeker af of hij dan nog eigenlijk wel voldoende power in huis heeft voor een D4. Het antwoord is volmondig ja. We stellen in vraag of de D5 wel zoveel sneller zou zijn als de D4 want die doet het namelijk al prima. In 7,6 seconden zit je aan de honderd en de wagen heeft een topsnelheid van 225 km/u. In ieder geval voldoende om snel het gevaar te lopen om je rijbewijs te moeten inleveren.

volvo v60 d4 13volvo v60 d4 9

Wat prijzen betreft heb je de vernieuwde Volvo V60 al vanaf €29.640, waarbij je de D2 met 115 pk meekrijgt. Hij is niet de goedkoopste in dit segment, maar als je vergelijkt met de BMW 3-Reeks Touring (316d: €31.550) en de Audi A4 (2.0 TDI: €32.610) komt hij er meer dan aantrekkelijk uit. Een voordeel is bovendien dat als je een sterk uitgeruste Volvo bestelt je al snel een prijsvoordeel zal ervaren in vergelijking met zijn Duitse concurrenten. De prijzen van de opties bij Volvo lopen namelijk helemaal niet zo hoog op. Voor €34.090 heb je al een V60 D4 en mits wat opties blijf je nog steeds onder de kaap van 40.000 euro

volvo v60 d4 10

volvo v60 d4 11volvo v60 d4 12

Conclusie

De vernieuwde motoren van Volvo zijn dé grootste reden waarom je er de dag van vandaag één zou moeten kopen. Naast de verbeterde looks (alles is wat sportiever) zijn die immers echte juweeltjes. Ze zijn zuiniger dankzij de geschrapte cilinder en halen ook nog eens beter prestaties (181 pk in plaats van 163 pk). Het enigste minpuntje is het gemis van de vijfcilinder grom die altijd leuk was om te aanhoren. Tot slot is de Volvo V60, zeker met wat opties erbij, een stuk aantrekkelijker geprijsd dan zijn Duitse concurrenten.

volvo v60 d4 8

Overzicht

+ vernieuwde D4
+ verbruik
+ looks

– oortjes missen de vijfcilinder
– korte versnellingen

Tekst & Foto’s: Cédric van Mierlo

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...