Officieel: Volvo V60 Break (2018)Elegant, sportief, veelzijdig, de nieuwe V60 is alles wat een moderne break moet zijn aldus Volvo!

Onder impuls van de Chinese eigenaar Geely focuste Volvo zich – met succes zo blijkt – eerst op de ontwikkeling van het topgamma met de XC90 SUV, S90 Berline, V90 Break en V90 Cross Country. Vorig jaar kregen we daar de populaire XC60 en XC40 SUV’s bij maar naar aanleiding van het Autosalon van Genève komen de Zweden met een gloednieuwe V60 Break naar buiten.

“Gewoon de logische combinatie van de XC60 en V90” zou een ietwat oneerbiedige omschrijving zijn voor het knappe Scandinavische design van de nieuwe Volvo V60, toch slaat dat de Zweedse bal behoorlijk raak. Met behulp van de Momentum en Inscription uitrustingsniveau’s kan je de (visuele) kaart trekken van respectievelijk een exclusief karakter of uitgesproken Zweedse luxe, met een riante uitrustingscatalogus voorhanden maak je vervolgens de perfecte configuratie. Het nodige budget hiervoor voorzien lijkt aangewezen want naast de “uniformiteit” op designvlak kopieert Volvo tevens het stevige prijs- en optiebeleid van de Duitse premiumconcurrenten.

Voor het interieur van de nieuwe V60 volgt Volvo logischerwijs de XC60 en 90’s met het knappe geheel, verticale 9″ Sensus infotainmentsysteem, digitaal dashboard en een hoogwaardige afwerkingsgraad van kwalitatieve materialen zoals leder, kunststof en zelfs hout! Dankzij ondersteuning voor Apple CarPlay en Android Auto kan je jouw slimme telefoon gemakkelijk koppelen met de nieuwe V60 Break, daarnaast is er een ingebouwde Spotify app voorzien.

Volgens Volvo is er perfect plaats voor vijf inzittenden en 529 liter bagage, met de achterbank plat (60:40) loopt dat op tot 1.364 liter! De optioneel elektrisch bediende kofferklep kan je à la Kate Ryan openen met een voet/kniezwengel terwijl de échte muziekliefhebber oor zal hebben voor de 1.100 Watt sterke Bowers & Wilkins geluidsinstallatie, standaard voorziet Volvo hier een performant Kardon Premium Sound systeem met twaalf kanalen.

Volvo lanceert de nieuwe V60 Break met een voorwielaangedreven D4 met manuele versnellingsbak (190 pk – 117 g/km CO2), D4 AWD (190 pk – 119 g/km CO2) en één benzineversie, de T6 AWD (310 pk – 171 g/km CO2). Op korte termijn krijgen deze het gezelschap van een milieu/fleetvriendelijke T8 Twin Engine plug-in hybride met 400 pk (!!) en extreem lage CO2 uitstoot van minder dan 50 g/km, dit in combinatie met een zuiver elektrische rijbereik van 45 km op papier.

Als trendsetter/pionier op vlak van veiligheid laat Volvo geen enkele kans onbenut bij de nieuwe V60 om alle inzittenden (en omstaanders!) ten alle tijden te beschermen, de Zweedse autoconstructeur wil namelijk tegen 2020 niet meer betrokken zijn bij een ongeval met dodelijk afloop. Daarvoor rekenen ze op een breed arsenaal aan actieve en passieve hulpmiddelen zoals ondermeer ijzersterk boorstaal, City Safety, 360° camera, Park Pilot Assist, Run-off road Mitigation, slimme cruise control en Pilot Assist. Die laatste maakt vanaf nu gebruik van het navigatiesysteem en de Curve Speed Adaption waarmee de kruissnelheid aangepast wordt om in alle comfort de bocht te nemen. Extra comfort levert de Volvo V60 in combinatie met de adaptieve Four-C luchtvering!

Tegen september verwachten we deze praktische middenklasser in de Belgische showrooms, net zoals bij de XC60 en XC40 zal dat initieel om goed uitgeruste – lees: dure – exemplaren gaan van minimaal 50.000 euro. Later volgt er nog een 150 pk sterke D3 instapversie, ook de nieuwe T3 driecilinder (154 pk) zou hier perfect zijn opwachting kunnen maken. Wie V60 zegt zegt uiteraard ook S60 en Cross Country uitvoeringen, deze technisch gerelateerde versies volgen ergens in 2019.