Rijtest: Peugeot 308 SW e-HDi

Peugeot 308 SW
Of een Peugeot 308 SW geschikt is om grote afstanden af te leggen? Wij trokken er een weekend mee naar Metz en zochten het uit!

Een eerste vereiste voor een goede reiswagen is zijn kofferinhoud. Met zijn 508 liter bagageruimte is de koffer meer dan ruim bemeten en vinden we voldoende plaats voor twee valiezen en wat extra’s. Mocht er nog meer kofferinhoud nodig zijn, dan kan je de achterbank neerleggen om zo uiteindelijk 1.736 liter laadruimte terug te vinden. Op gebied van kofferruimte scoort de 308 SW dus alleszins. Indien gewenst kan je een derde zetelrij in de koffer van de 308 SW installeren, een uitzonderlijke optie (€520) voor een wagen van zijn grootte. Maar een goede reiswagen is natuurlijk veel meer dan alleen ruim. Hij is bij voorkeur ook redelijk comfortabel, toch een must voor lange reizen. En ook hier scoort de Peugeot 308 SW. We kregen een exemplaar met lederen zetels, stoelverwarming… en die genereuze uitrusting – waar je natuurlijk ook voor betaalt, maar daarover later meer – maakt van de 308 SW een aangename wagen om in te vertoeven. Het enige minpunt dat we konden vinden is dat de zetels hier en daar een beetje in je rug steken, maar goed, we zien dat graag door de vingers aangezien het nooit storend aanvoelt. Het panoramisch dak zorgt voor een aangename lichtinval, terwijl het geluidssysteem het interieur vult met geluid van een deftige kwaliteit, zolang je de volumeknop maar niet te hoog draait. Een USB-stick kan jammer genoeg niet aan het audiosysteem gekoppeld worden, maar dankzij zijn CD-lezer en AUX-ingang bleven we tijdens onze reis gespaard van de Franse radio.

Peugeot 308 SW test

Peugeot 308 SW testPeugeot 308 SW test

De 1.6 liter grote e-HDi dieselmotor die ons testmodel aandrijft verbruikt in theorie 4,7 liter per 100 km. Een praktijktest toont aan dat dat verbruik moeilijk haalbaar is. We kwamen uit op 5,6 liter per 100 km en dat terwijl we vooral met de cruise control ingeschakeld op de autosnelweg reden. Een lichte teleurstelling, maar al bij al geen slecht resultaat. Een rit door het stadscentrum van Metz leert ons dat de 308 over een uiterst accuraat start/stop-systeem beschikt dat de motor uitschakelt vanaf het moment dat het mogelijk is en de motor zeer snel terug inschakelt wanneer je de koppeling induwt. Zelfs bij snelheden tot 20 km/u kan de motor zichzelf uitschakelen, een kunstje dat de concurrentie hem niet snel achterna doet. In een rit van ongeveer 10 minuten kon de 308 zijn motor één minuut uitschakelen, toch zeker en vast de moeite waard. De motor levert 112 pk en 270 Nm. Daarmee is hij voldoende vlot, zowel op de snelweg als in het stadsverkeer. En dat is allicht grotendeels te danken aan het koppel dat al vanaf 1.750 toeren beschikbaar is. Op papier staat de sprint van nul naar honderd in 12,5 seconden alles behalve fraai, in realiteit voelt de 308 SW weliswaar voldoende levendig aan. Behalve misschien in zijn zesde versnelling, maar die dient dan ook enkel om milieuvriendelijk te rijden. De versnellingsbak voelt stroef aan, maar schakelt wel uiterst precies. Peugeot biedt naast de getestte 1.6 e-HDi ook nog verschillende diesel- en benzinemotoren aan met vermogens variërend tussen 92 en 200 pk. Voor ieder wat wils!

Peugeot 308 SW test

Peugeot 308 SW testPeugeot 308 SW test

De ophanging van de 308 SW weet een mooi compromis te sluiten tussen sportief en comfortabel. Dat de ophanging nooit zompig wordt, is aangenaam, tijdens het nemen van verkeersdrempels merk je jammer genoeg dat de 308 SW behoorlijk wat weegt. In combinatie met de afvering kan dat soms wat schokken in het interieur geven. Tijdens het nemen van een bocht voelt de 308 SW niet direct lichtvoetig aan. Een panoramisch dak dat voor een hoog zwaartepunt zorgt zou de verklaring hiervoor kunnen zijn. Voor het stuurgevoel sturen we onze complimenten naar Peugeot. Het voelt relatief zwaar aan in vergelijking met concurrenten die vaak te licht sturen. En net dat hebben we graag. Op lange banen is het stuur dan weer solide, terwijl het in korte bochten behoorlijk scherp is. Alweer een mooi compromis tussen sportiviteit en comfort, jammer dat de 308 SW soms wat zwaarlijvig aanvoelt, een kleine domper op de sportiviteit.

Peugeot 308 SW test

Peugeot 308 SW testPeugeot 308 SW test

Als we de Peugeot 308 SW parkeren op het plein voor het Centre Pompidou in Metz merken we dat hij behoorlijk wat bekijks heeft. Dat zou kunnen komen door het feit dat je daar eigenlijk niet mag parkeren – een korte fotoshoot mag blijkbaar wel – maar over het algemeen ziet de 308 SW er zeker niet slecht uit. De 17″ Melbourne velgen met diamant-look staan hem alleszins beeldig. Aan de voorkant ziet hij er redelijk stoer uit dankzij zijn verdonkerde koplampen en boemerang-vormige LED-strook, terwijl hij er aan de achterkant eerder bol en schattig uitziet. Op het eerste zicht een vreemde combinatie, maar wanneer je de wagen in zijn geheel beschouwt, komt de 308 SW goed weg met die vreemde combinatie. En niet alleen aan de buitenkant oogt de 308 SW aangenaam, ook binnenin is hij fraai vormgegeven. De wijzerplaten ogen zeer sportief en passen mooi bij de drie centrale ventilatiemonden. Boven die ventilatiemonden vinden we het scherm van de navigatie dat openklapt en hoog gepositioneerd werd. Veilig, want zo hou je je ogen minder van de weg. Jammer dat het navigatiesysteem zelf dan weer niet altijd even accuraat en juist is. De middenconsole wordt in pianolak gestoken en is net als de rest van het interieur degelijk afgewerkt.

Peugeot 308 SW test

Peugeot 308 SW testPeugeot 308 SW test

De 308 maakt je portemonee minstens €18.830 leger. Wie de 308 SW wil, moet daar minstens €19.530 voor neertellen. Daarvoor krijg je een 1.4 liter grote benzinemotor. Die beschikt over 98 pk en sprint naar 100 km/u in 13,4 seconden. Voor de 1.6 e-HDi-motor met 112 pk die we testten, betaal je minstens €22.880. De standaarduitrusting die daarmee gepaard gaat, bestaat onder meer uit een MP3-speler, ABS, een boordcomputer, cruise control, verwarmbare buitenspiegels en een manuele airco. Voor €25.090 krijg je de Active-versie met onder meer verdonkerde ruiten, een panoramisch dak, Bluetooth een lichtsensor en een regensensor. Voor €200 extra is er de Peugeot 308 SW Allure met een zetel die zijn lendensteun laat aanpassen en dakrails. De belangrijkste opties zijn een automaat (€650), een lederen interieur (€1.800), navigatie (€1.210) en lichtmetalen velgen (€250).

Peugeot 308 SW test

Conclusie

De Peugeot 308 e-HDi is een ideale wagen om veel kilometers mee af te malen. Hij beschikt over voldoende binnenruimte en is comfortabel afgeveerd. Bovendien is zijn 1.6 e-HDi-motor voldoende zuinig op lange wegen en weet hij dat te combineren met een zeer accuraat start/stop-systeem dat ervoor zorgt dat er geen druppel diesel teveel door de cilinder gejaagd wordt. De versnellingsbak zou iets soepeler mogen schakelen en wie op zoek is naar een degelijke routebegeleiding, kiest beter voor een TomTom-systeem dan voor Peugeot’s interne GPS. De 308 weet zich niet enkel te gedragen op lange,  grote banen, maar hoort ook aardig thuis op bochtige wegen en in het stadscentrum.

Peugeot 308 SW test

Overzicht

+ Ruimte binnen
+ Panoramisch dak
+ Vlotte motor
+ Stuur

– GPS
– Stroeve versnellingsbak

Tekst & Foto’s: Jeroen Maes

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...