Rijtest: Opel Astra Sports Tourer (2022)De nieuwe Opel Astra Sports Tourer wil zowel praktisch, stijlvol, sportief als ruim zijn. En desgewenst zeer zuinig en milieuvriendelijk!

De voorbije jaren werd steeds duidelijker dat de Europese consument voluit op de verhoogde SUV koetswerkvorm mikt. Autoconstructeurs zijn er dan ook als de kippen bij om hun gamma te gaan aanvullen met kleurrijke crossovers en blitse SUV’s. Zowaar in alle geuren en kleuren! Toch blijft het klassiek gelijnde C segment blijkbaar belangrijk. Want Opel heeft specifiek voor Europa een gloednieuwe Astra ontwikkeld, getekend én gebouwd. Een driedeurs en/of cabriolet Astra staan niet meer op de planning. Wel krijgen we naast de Astra hatchback opnieuw een praktische(re) Astra Sports Touring evenknie!


Rijtest: Opel Astra Sports Tourer (2022)

De zesde generatie Opel Astra (codenaam: Astra H) maakt een zelfverzekerde indruk. Daarvoor rekent hij naast het nieuwe (verdonkerde) Vizor familiegezicht op gespierde wielkasten/motorkap en een subtiele verwijzing naar zijn Kadett voorganger.

Rijtest: Opel Astra Sports Tourer (2022)

Eveneens een blikvanger is de smalle – karaktervolle – LED dagrijverlichting. Desgewenst zelfs met adaptieve Intelli-Lux LED Pixel Matrix technologie die gebruik maakt van 84 lichtpunten (per koplamp)! Naast talrijke personalisatiemogelijkheden zijn er voor het eerst ook duotone koetswerkkleuren beschikbaar met een contrasterend zwart dak!

Opel Astra Sports Tourer

Met 4,64 meter in de lengte is de nieuwe Astra Sports Tourer zowaar 27 centimeter langer dan de hatchback. Opmerkelijk genoeg groeit ook de wielbasis (+7 cm) wat het praktische gebruiksgemak van de stationwagon vergroot. Eveneens opmerkelijk, bij de Astra Sports Tourer werd de nummerplaat mooi geïntegreerd in de kofferklep terwijl die bij de vijfdeurs lager in de achterbumper zit.

Rijtest: Opel Astra Sports Tourer (2022)

Dankzij de toegenomen buitenafmetingen is er in de Opel Astra Sports Tourer plaats voor 608 liter bagage. Of zelfs 1.634 liter met de achterbank (40:20:40) neergeklapt. In het geval van de plug-in hybride uitvoering wordt dat wel “slechts” 548 à 1.574 liter gezien de plaatsing van de accupack.

Rijtest: Opel Astra Sports Tourer (2022)

Intelligent plaatsgebruik

Behalve véél (koffer)ruimte wil deze Astra Sports Tourer ook veelzijdig gebruiksgemak bieden. Zo is er onder de Intelli-Space noemer een verstelbare koffervloer met daaronder plaats voor het rolscherm! Ook is de ruimte voor de EHBO doos en bandenreparatieset toegankelijk vanaf de achterbank. De kofferklep opent en sluit volautomatisch, indien gewenst via een voetzwaaibeweging.

Rijtest: Opel Astra Sports Tourer (2022)

Pure Panel

Ook hier krijgen we voorin een overzichtelijk, duidelijk en strak dashboard met een duidelijke digital first insteek. Het door Opel gedoopte Pure Panel display bestaat uit twee haarscherpe displays (10”) die mooi in elkaar overlopen en de inzittenden van allerhande informatie voorzien. Standaard kan je reeds genieten van draadloze Apple CarPlay / Android Auto ondersteuning.

Rijtest: Opel Astra Sports Tourer (2022)

De aanwezigheid van diverse fysieke bedieningselementen voor de belangrijkste functies kunnen we enkel en alleen maar toejuichen. Qua werkingssnelheid en logica kan er wel nog wat progressie geboekt worden. Zeker nu talrijke autoconstructeurs op Google (Android Automotive) gaan vertrouwen inzake feilloos infotainment.

Rijtest: Opel Astra Sports Tourer (2022)

Mits opleg komt de Astra Sports Tourer ook met die bijzonder aangename, comfortabele en meervoudig instelbare zetels die het AGR label meekregen. Dat staat voor Aktion Gesunder Rücken en bevestigt (onafhankelijk) dat het zitmeubilair ergonomisch ontworpen is. In de betere uitvoeringen zijn ze zelfs voorzien van verwarming/koeling én een massagefunctie.

Rijtest: Opel Astra Sports Tourer (2022)

De Opel Astra Sports Tourer is (momenteel) 110 à 180 pk sterk

De nieuwe Opel Astra staat op het EMP2 platform van PSA/Stellantis en dat is goed zichtbaar aan het beschikbare motorengamma. Zo is er de 1.2 Turbo benzine (110 pk of 130 pk) en de 1.5 Turbo diesel (130 pk). Beiden standaard met een handgeschakelde 6-versnellingsbak, een 8-traps automaat is optioneel leverbaar.

Rijtest: Opel Astra Sports Tourer (2022)

De Hybrid badge achterop wijst – net zoals de extra laadklep linksvoor – op de aanwezigheid van een zuinige, milieuvriendelijke en vooral fiscaal aantrekkelijke plug-in hybride aandrijflijn. Die omvat de doordachte combinatie van een 1.6-liter benzinemotor, elektromotor, lithium-ion batterijpack (12,4 kWh) en 8-traps automaat. De Astra Hybrid 180 pk is reeds beschikbaar en biedt 60 km zuiver elektrisch rijbereik en een beperkte CO2 uitstoot (25 g/km). Vermoedelijk volgt er nog een krachtigere Astra Hybrid 225 pk uitvoering. En in 2023 wil Opel het gamma aanvullen met de 100% elektrische Astra-e!

Deutsche Gründlichkeit

Voor een eerste kennismaking trokken we naar Russelsheim (Duitsland). Daar ligt niet enkel het Opel HQ en Design Center maar ook de productieband waar de Astra samen met de technisch gerelateerde DS4 van de band rolt. Zowaar allemaal dooreen en bijzonder efficiënt, zelfs sporadisch een Insignia (die nog op een oud GM platform staat) ertussen slaat de toegewijde Opel werknemers niet uit hun lood!

Rijtest: Opel Astra Sports Tourer (2022)

Rijgedrag

Voor dagdagelijks (familiaal) gebruik volstaat de 1.2 Turbo met 130 pk / 230 Nm ongetwijfeld, zelfs met de strakschakelende handbak. Voor de 0-100 sprint heb je hier 10 seconden nodig en is bij 210 km/u de topsnelheid bereikt. Zelfs met klassieke dempers biedt de Astra een hoogstaand comfortgehalte, geruststellend weggedrag, prima isolatie en de nodige stabiliteit. Het stuurgevoel is wel aan de zware kant. En laat je ook niet van de wijs brengen door de sportief ogende GS Line uitvoering. Zelfs in de Sport rijmodus wordt het nooit echt spannend of dynamisch. In combinatie met de Hybrid 180 pk motorisatie gaat het uiteraard wel een pak vlotter. Met een volle batterij zit je na 7,7 seconden al aan 100 km/u terwijl de topsnelheid hier op 225 km/u ligt. Of 135 km/u zuiver elektrisch!

Rijtest: Opel Astra Sports Tourer (2022)

De moderne architectuur (derde generatie EMP2) biedt talrijke mogelijkheden op vlak van rijhulp en ondersteuning. Denk aan adaptieve cruise control (met verkeersbordenherkenning en rijstrookassistentie), noodremhulp, 360° camera, parkeerhulp, keyless entry/go en zelfs een head-up display.

Prijzen en concurrentie Opel Astra Sports Tourer

Voor een Astra Sports Tourer vraagt Opel 1.500 euro méér dan voor de Astra hatchback. De Belgische vanafprijzen beginnen daardoor bij 28.400 euro (1.2 Turbo 110 pk) in het Edition uitrustingsniveau. Daarboven vinden we de Elegance en GS Line uitvoeringen. Voor een Astra Sports Tourer Hybrid begint het pas bij 39.750 euro.

Rijtest: Opel Astra Sports Tourer (2022)

De technisch sterk gerelateerde Peugeot 308 SW (vanaf 28.602 euro) biedt een soortgelijk totaalpakket. En binnen het segment vinden we ook nog de ruime Ford Focus Clipper, Volkswagen Golf Variant, Toyota Corolla Touring Sports, Hyundai i30 Wagon, Fiat Tipo SW én de populaire Skoda Octavia Combi terug!

Conclusie

Zoals Opel luidkeels verkondigt is de nieuwe Astra Sports Tourer best ruim en veelzijdig. Dit dankzij de sterk toegenomen buitenafmetingen en praktische(re) koetswerkbouw. De nieuwe vormgeving staat hem als gegoten en op technologisch vlak biedt deze Duitser ook de nodige snufjes en bijhorend gebruiksgemak. Het rijgedrag zouden we als gezond en vertrouwd omschrijven met een comfortabele insteek. Naast een klassiek benzine/diesel aanbod werkt Opel naarstig aan een zuiver elektrische Astra-e. Tot die tijd moet je genoegen nemen met de vlotte(re) Astra Hybrid plug-in hybride.

Overzicht:
+ Looks
+ Praktisch
+ Aangenaam/comfortabel rijgedrag
+ Afwerking
+ Moderne uitrusting

? Weinig “sports” te bespeuren

– Stevige (crossover) concurrentie

Rijtest: Opel Astra Sports Tourer (2022)

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie opel.be!