Rijtest: DS4 E-Tense plug-in hybride 225 pk (2022)Het hippe maar relatief onbekende DS merk wil hogerop. De nieuwe DS4 E-Tense moet dat klaarspelen met zijn originele looks en comfortabel rijgedrag!

In 2014 scheurde DS Automobiles zich officieel los van Citroën om zich duidelijk te differentiëren met een meer uitgesproken lijnenspel en hoogwaardige(re) afwerking. Dit initieel in de vorm van een DS3, DS4 en DS7. Sinds de oprichting van de ambitieuze Stellantis familie werd de lat hoger gelegd. Onder meer met de toevoeging van een waardig DS9 vlaggenschip maar ook voor de tweede generatie DS4 werden er kosten noch moeite gespaard.


Rijtest: DS4 E-Tense plug-in hybride 225 pk PHEV (2022)

Dankzij de verregaande creatieve vrijheid van DS Automobiles is de DS4 geen klassieke hatchback of hippe crossover. Hij valt er ietwat tussenin maar nog steeds met een iets hogere zitpositie en gemakkelijke(re) instap. Naast een reguliere uitvoering is er een DS4 Cross die met extra kunststof rondom en Advanced Traction Control (specifieke rijmodus voor zand, sneeuw of modder) zijn avontuurlijke inborst benadrukt. Als alternatief is er de Performance Line uitvoering die de sportieve kaart trekt, toch qua looks.

Rijtest: DS4 E-Tense plug-in hybride 225 pk PHEV (2022)

Voor elk wat wils dus wat ook duidelijk wordt met talrijke personalisatiemogelijkheden zoals 17” tot 20” velgen en duotone koetswerkkleuren. Hier zie je een Cristal Pearl exemplaar schitteren (zeker in het directe zonlicht!) met 19” Lima velgen, zwartglazende dakrails en getinte ramen.

Rijtest: DS4 E-Tense plug-in hybride 225 pk PHEV (2022)

Vive la France!

Hoe dan ook, de DS4 oogt bijzonder karaktervol en zéér expressief. De gigantische muil grille resulteerde in de nodige interesse (aantrekkingskracht?) onderweg … of het moet aan het onbekende merklogo liggen?! Eveneens aanwezig: opzichtige LED dagrijverlichting, krachtige Matrix LED Vision koplampen, ontelbare karakterlijnen, verzonken deurgrepen en een unieke 3D driehoek/diamantstructuur voor de achterlichten. Zowel in een klaslokaal of kunstgalerij zou de nieuwe DS4 eindeloos voor gespreksstof kunnen zorgen.

Rijtest: DS4 E-Tense plug-in hybride 225 pk PHEV (2022)

Met 4,4 meter in de lengte, 1,83 meter in de breedte en 1,47 meter hoog is de DS4 iets groter dan de beoogde C-segment premiumconcurrentie. Dit zonder écht te excelleren inzake beenruimte achterin.

Rijtest: DS4 E-Tense plug-in hybride 225 pk PHEV (2022)

In de koffer past er 430 à 1.240 liter tenzij je voor de DS4 E-Tense plug-in hybride gaat. Dan is er slechts 390 à 1.190 liter bagageruimte voorhanden. Maar ook daarmee overklast hij zijn rivalen. De elektrische kofferklep verhoogt het praktische gebruiksgemak.

Rijtest: DS4 E-Tense plug-in hybride 225 pk PHEV (2022)

Ook binnenin oogt de DS4 E-Tense bijzonder knap

Binnenin mocht het designteam zich eveneens laten gaan met een gezellige sfeer en unieke/doordachte elementen – zoals de onzichtbare DS Air ventilatieroosters – als gevolg. Tezamen met het flamboyante uiterlijk misschien wel wat té overdadig voor de behoudsgezinde (lees: grijze) Belgische leaserijder. Zowel het materiaalgebruik als de afwerking is de (holle) term premium waardig met ook hier de nodige ruimte inzake personalisatie (hout, leder, alcantara, chroom …). De verwarmde, geventileerde en desgewenst masserende zetels zitten voortreffelijk terwijl specialist FOCAL een hoogwaardig Electra geluidssysteem voorziet met 14 luidsprekers (690 Watt).

Rijtest: DS4 E-Tense plug-in hybride 225 pk PHEV (2022)

Het digitale dashboard (7”) omvat diverse weergavemogelijkheden, wel duurt het even alvorens je alle functionaliteiten hebt ontdekt. Gelukkig wordt alle broodnodige informatie ook in de voorruit geprojecteerd met de DS Extended head-up display (24”!). Tevens is er een haarscherp (maar ook ietwat complex) infotainmentsysteem voorhanden met slimme navigatie, DAB+ en Apple CarPlay / Android Auto connectiviteit. Via een 5” DS Smart Touch aanraakscherm in de middenconsole zou je blindelings diverse functies moeten kunnen aanspreken, in de praktijk bleek de meerwaarde eerder beperkt. Of zelfs onbestaande, zeker gezien het zeer snel vuile vingerafdrukken verzamelt. Beter vraag je het aan de slimme spraakassistent.

Rijtest: DS4 E-Tense plug-in hybride 225 pk PHEV (2022)

Diesel, benzine of plug-in hybride, EV volgt later

Het motorengamma van de DS4 omvat allemaal gekende opties. Voor de veelrijders is er zelfs nog steeds een diesel beschikbaar, de 1.5 BlueHDI (130 pk). Aan benzinezijde is er meer keuze met de 1.2 PureTech (130 pk) of 1.6 PureTech (180 pk of 225 pk).

Rijtest: DS4 E-Tense plug-in hybride 225 pk PHEV (2022)

Een zuiver elektrische variant volgt pas tegen 2024, wel is er nu al een DS4 E-Tense plug-in hybride! Die aandrijflijn is opgebouwd met een 1.6-liter viercilinder benzine (180 pk), elektromotor (110 pk) en de 8-traps automaat (e-EAT8). Met een systeemvermogen van 225 pk / 360 Nm is er voldoende kracht aanwezig om 0-100 sprintjes te klaren in 7,7 seconden. Dankzij de ogenblikkelijke elektrokracht voelt het in de praktijk wel vlotter aan. Uiteindelijk haal je in de DS4 E-Tense maximaal 233 km/u. Al het vermogen vloeit sowieso naar de voorwielen wat met teveel enthousiasme op een vochtige ondergrond voor enig gripverlies kan zorgen.

Rijtest: DS4 E-Tense plug-in hybride 225 pk PHEV (2022)

De 12,4 kWh lithium-ion batterijpack resulteert in een zuiver elektrisch rijbereik van 55 km (WLTP), een cijfer dat we ei zo na ook behaalden! Wie frequent de stekker inplugt en een ietwat rustige rijstijl hanteert zal met de DS4 E-Tense behoorlijk zuinig voor de dag komen. Of je effectief ook slechts 1,3 liter benzine per 100 km zal verbruiken is twijfelachtig. Wel blijft de CO2 uitstoot beperkt tot een fiscaal aantrekkelijke 29 g/km. Wie vertikt te laden zal het verbruik snel zien stijgen tot 6+ liter!

Rijtest: DS4 E-Tense plug-in hybride 225 pk PHEV (2022)

Snelladen (DC) is niet mogelijk. Aan een laadpaal neemt een volledige laadbeurt minder dan 2 uur in beslag dankzij de geïntegreerde 7,4 kW boordlader. Aan een klassiek 230V stopcontact (2,3 kW) lukt het ook, daarvoor moet je 6 uur voorzien.

Rijtest: DS4 E-Tense plug-in hybride 225 pk PHEV (2022)

Rijgedrag

Via de Drive Mode kan je opteren voor de Sport, Comfort, Hybride of zuiver elektrische rijmodus. Die laatste uiteraard enkel en alleen wanneer de batterijcapaciteit het toelaat. Met de straffere remenergierecuperatie (B stand) kan je bijna met enkel en alleen het gaspedaal rijden, het befaamde one pedal driving principe. Mits het gebruik van de ingebouwde navigatie kan het systeem een optimale energiestroom bepalen op basis van je route. Kwestie dat die stedelijke kilometers ook emissieloos gebeuren natuurlijk! Wie toch nog twijfelt kan via E-SAVE manueel het batterijniveau behouden.

Rijtest: DS4 E-Tense plug-in hybride 225 pk PHEV (2022)

Zoals de nul-naar-honderd chrono aangeeft is de DS4 E-Tense geen scheurijzer. Deze Fransman wordt een pak beter met een rustigere rijstijl, in ruil krijg je naast een fluisterstille loopcurve ook een hoogstaand comfortgehalte. Daarvoor staat de DS Active Scan Suspension paraat. Dat is een intelligent systeem waarbij een camera de adaptieve dempers aanstuurt en zo pro-actief oneffenheden wegfiltert. Jammer genoeg werkt het wel enkel in de Comfort rijmodus!

Rijtest: DS4 E-Tense plug-in hybride 225 pk PHEV (2022)

Uitrusting, prijzen en concurrentie DS4 E-Tense

Het lijstje van rijhulp/veiligheid van de nieuwe DS4 omvat onder meer automatische noodremhulp, verkeersbordenherkenning, parkeerhulp (sensoren + 360° camera), keyless entry/go en adaptieve cruise control met rijstrookassistentie. Hét gadget waarmee de DS4 zich kan onderscheiden van de concurrentie is de DS Night Vision Pack, een infraroodcamera die ’s nachts tot 200 meter ver mensen/dieren kan detecteren. Misschien niet perse extreem nuttig maar het scoort wél goed aan tafel/toog.

Rijtest: DS4 E-Tense plug-in hybride 225 pk PHEV (2022)

Naast de drie DS4 uitvoeringen zijn er ook nog de Bastille (Plus), Trocadero en Rivoli uitrustingsniveau’s. Daarbij loopt de vanafprijs van 29.100 euro (DS4 PureTech 130) tot 47.150 euro (DS4 Cross Rivoli E-Tense 225). De testwagen deed daar nog eens bijna 8.000 euro aan extra personalisatie en opties bovenop, grotendeels in de vorm van de bruine Opera Criollo interieurbekleding. Très chique!

Rijtest: DS4 E-Tense plug-in hybride 225 pk PHEV (2022)

Binnen de grote Stellantis familie vinden we ongeveer hetzelfde totaalpakket terug bij de Peugeot 308 en Opel Astra. Toch mikt DS met deze Vier voornamelijk op het Duitse premium triumviraat (A-Klasse, A3 Sportback en 1 Reeks). In het geval van de DS4 E-Tense PHEV wordt dat dan de Mercedes A250e en Audi A3 Sportback 40 TFSI e!

Conclusie

Met de tweede generatie DS4 slaagt DS Automobiles er duidelijk in om zijn gelijknamige voorganger te doen vergeten. Niet enkel gaat de afwerking en het materiaalgebruik er bijzonder sterk op vooruit, de unieke vormgeving (zowel vanbinnen als vanbuiten) zorgt voor het nodige karakter! De DS4 E-Tense plug-in hybride levert vlotte prestaties met zuinige cijfers, toch mits frequent laden. De gehanteerde prijspolitiek maakt duidelijk dat de DS4 graag de aansluiting maakt richting de Duitse premiumspelers, de Fransen trekken gelukkig volmondig de kaart van het comfort.

Overzicht:
+ Karaktervolle verschijning
+ Hogere zitpositie (gemakkelijke instap + goede zichtbaarheid rondom)
+ Zuinige PHEV (mits frequent laden)
+ Gezonde prestaties
+ Comfortabel
+ Hoogwaardige afwerking / materiaalkeuze
+ Hedendaagse rijhulp, veiligheid, connectiviteit, gadgets …

? Beperkte meerwaarde Cross uitvoering

– Prijs/optiebeleid
– Stevige (interne) concurrentie

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie dsautomobiles.be!