Rijtest: Citroen DS4 2.0 HDi 160 Pk Sport Chic

Rijtest Citroen DS4 2.0 HDI SportChic
Citroën wil met de DS-reeks nog meer uit de grijze massa springen, de DS4 oogt extravagant en krijgt een dynamische toets.

Conformisme, het is iets waar veel Fransen lak aan hebben, en dat vertaalt zich ook in de DS-reeks van Citroën. Als toonbeeld van de luxueuze mogelijkheden die het merk in petto heeft, brengt het op basis van de meer gebruikelijk vormgegeven C-reeks verassend frisse modellen op de markt. Voor de DS4 mocht het designdepartement logischerwijs bij de C4 aankloppen, met een verbluffende mix als resultaat. Aan de buitenkant is het namelijk moeilijk om meteen de verbanden met de C4 te herkennen, enkel de koplampen en in grote lijnen de afmetingen lijken naar de C Quatre te verwijzen. Verder is de DS4 helemaal naar DS-normen ontworpen, het geheel oogt dan ook oogstrelend en verrassend tegelijk. Ondanks het eerder sobere kleurtje springt deze DS4 in het oog met zijn bolle wielkasten, zijn Coupé-daklijn, de donkere grille en zijn hogere rijhoogte. Verder was Citroën duidelijk kwistig met chromen accenten en kregen ook de achterlichten een fraaie styling mee. De DS4 slaagt erin visueel te verstommen, iets wat in deze klasse duidelijk niet langer exclusief voor Italiaanse autobouwers is weggelegd.

Rijtest Citroen DS4 2.0 HDI 160 Sport Chic

Voor het interieur was Citroën echter iets zuiniger met aanpassingen, in standaard livrei krijg je namelijk een exacte kopie van het C4 interieur te zien. Een gemiste kans? Ja en nee, we zijn namelijk vol lof over de vormgeving en de kwaliteit van de materialen, maar kunnen ons inbeelden dat een DS4 rijder liever nog iets extra heeft wanneer zijn buurman een C4 rijdt. Daar komt Citroën echter tegemoet, want wie dat wil kan het interieur van de DS4 volledig in het leder aankleden, inclusief stoelen met horlogeband-achtige afwerking. Een ware streling voor het oog, maar samen wel goed voor 2.300 euro aan opties. Toch bij een standaard interieur blijven is echter absoluut geen straf, zo zijn er ondermeer genoeg excentrieke gadgets aanwezig om bestuurder en passagier te entertainen tijdens de rit. Zo vinden we achter het grote stuurwiel drie goed afleesbare tellers die in allerlei kleuren verlicht kunnen worden, kan het geluid dat de richtingsaanwijzer maakt naar wens worden ingesteld en is het navigatiesysteem goed afleesbaar. Maar in het interieur zijn ook minpunten te vinden, zo gaat het bedienen van de GPS nogal onhandig door de lange afstand tussen draaiknop en bestuurder, is het grote stuur bezaaid met druk- en scroll-toetsen waardoor je haast verloren loopt in de vele bedieningswijzen en kunnen de achterste ruiten niet open. En dan vergeten we nog dat het achterin behoorlijk krap zitten is in de DS4, de flatterende Coupé-lijn gebood de designers om de achterste zetelrij naar voor te schuiven waardoor de beenruimte tegenvalt. Hoofdruimte is er net als bagageruimte (385 liter) verrassend genoeg wel voldoende.

Rijtest Citroen DS4 2.0 HDI 160 Sport Chic

Maar goed, genoeg palaver over de visuele en praktische kant van de DS4, over naar de verschillen op dynamisch vlak. Koos Citroën voor sportief of comfortabel? Dat lijkt zowat de vraag die op ieders lippen brandt. Wie op de looks afgaat zal denken dat de DS4 de comfortabele weg uit gaat, aangezien hij hoger op zijn poten staat lijkt dat ook de logische stelling. Toch hebben velen het daar bij het verkeerde eind, ondanks de hogere rijhoogte is de DS4 allesbehalve een Frans zwalpend schip dat zonder stoten over de grootste kraters rijdt. Citroën koos er namelijk voor om de veren van de DS4 een stuk stijver te maken dan de C4, waardoor de DS4 allesbehalve overhelt in bochten en goed aan de weg blijft plakken. De DS4 heeft dus een dynamische toets, met veel grip, een stabiele koets en een relatief correcte sturing heeft hij ons zeker verrast. Als we toch kritiek zouden moeten hebben is enkel het stuurgevoel nog een heikel punt, het stuur is iets te licht naar onze smaak, waardoor het soms wat moeilijker is om de correcte dosis stuurinput aan de voortrein mee te geven. Maar rij-technisch is de DS4 verder helemaal bij de les. Comfortabel is hij echter een stuk minder dan je zou verwachten, de DS4 zal het niet nalaten om putten in de weg naar het interieur te communiceren. Is dat niet je ding, dan kies je vooralsnog beter voor de C4.

Rijtest Citroen DS4 2.0 HDI 160 Pk Sport Chic

Onder de motorkap kregen we deze keer de 2.0 HDi met 160 pk en 340 Nm koppel mee, een blok dat qua prestaties beter bij de DS4 aanleunt dan de 1.6 e-HDi die we eerder reden. Een pure sprinter wordt de DS4 uiteraard nooit met de 2.0 HDi, maar dankzij het hoge koppel dat reeds vanaf 2.000 toeren beschikbaar is, is de DS4 extra genietbaar in het verkeer. Het koppelrijk blok laat zich zowaar in alle versnellingen voelen, enkel in de eerste versnelling hadden we graag iets meer pit gezien. 0 naar 100 km/u neemt 9,3 seconden in beslag, terwijl de topsnelheid op 212 km/u ligt. De 2.0 HDi 160 Pk is daarnaast ook relatief zuinig, gemiddeld zou de DS4 volgens de opgegeven waarden 5,1 liter/100 km mogen verbruiken, wij verstookten 6,6 liter/100 km. Verder in het motorgamma vinden we 1.6 HDi met 90 of 110 pk, een 1.6 VTi met 120 pk en een 1.6 THP met 200 pk. Die laatste geldt als topversie in het motorgamma en brengt de DS4 van 0 naar 100 km/u in 8,5 seconden.

Rijtest Citroen DS4 2.0 HDI 160 Sport Chic

De Citroën DS4 is er vanaf 21.335 euro, dan krijg je een 1.6 VTi met 120 pk mee naar huis in de Chic uitvoering.  In die basisuitvoering krijg je ondermeer stoffen stoelen, LED dagrijlichten, elektrische ruiten, manuele airco, een lederen stuur en 16″ velgen. Wil je meer dan kan je voor de So Chic en Sport Chic uitvoeringen kiezen. De So Chic uitvoering brengt ondermeer allerlei sensoren (licht & regen), 17″ velgen, automatische lichten, automatische airco, parkeersensoren en Radio/CD/MP3. De Sport Chic gaat nog een stapje verder en voegt ondermeer standaard leder, 18″ velgen, chromen details en parkeersensoren voor- en achteraan toe aan het lijstje. De 2.0 HDi met 160 pk die wij reden is er vanaf 27.635 euro in de So Chic uitvoering, de krachtigste 1.6 THP 200 pk moet 29.235 euro opbrengen in de Sport Chic uitvoering. Ondanks het standaard aanwezige leder in de Sport Chic uitvoering is het zoals eerder aangehaald interessant om voor de ‘Club Habana’ lederuitvoering te kiezen (1.200 euro) waarmee je het luxegevoel binnenin eenvoudigweg kwadrateert. Wil je ook de boordplank in leder tooien dan kost dat 1.100 euro extra, het resulteert in ieder geval in ongeziene luxe. Verder kost een navigatiesysteem 990 euro en kan je een Denon-audiosysteem installeren voor 250 euro. Een compleet uitgeruste DS4 2.0 HDi Sport Chic kan dus een kleine 35.000 euro kosten, maar ooit al een gelijkaardige Duitser op deze manier aangekleed?

Rijtest Citroen DS4 2.0 HDI 160 Sport Chic

Conclusie

Citroën brengt met de DS4 een interessante mix tussen design, luxe en dynamisch rijgedrag door op zowat alle fronten het model te differentiëren van de C4. Van het exterieur kunnen we bijvoorbeeld moeilijk zeggen dat het niet opvalt, zelfs in het grijs is het een interessant kijkobject. Het interieur werd standaard niet gewijzigd ten opzichte van de C4, hoewel ook de basisuitvoering ons kon bekoren zouden we echte liefhebbers zeker het ‘Club Habana’ lederpakket aanraden. Verder valt er op praktisch vlak wat af te dingen op de beenruimte achterin, de achterruiten die niet openen en misschien zelfs het zicht naar de rechter- en linkerhoek achteraan. Maar deze details vervallen snel in kleine opofferingen die je moet maken om niet als een grijze muis door het leven te gaan. Motorisch lijkt de 2.0 HDi een goede match voor de DS4, koppelrijk en gezwind zoals het een luxueus voertuig betaamt. De strakke ophanging zorgt voor de onverwacht dynamische toets, het clichématige Franse comfort gooit Citroën met de DS4 overboord. Een strak plan, want rij-technisch valt er weinig op de DS4 af te dingen, enkel het stuurgevoel mag iets zwaarder. Wie de prijzen bekijkt kan aangenaam verrast zijn, full-option goedkoper dan een Duitser en in reguliere uitvoeringen vaak goedkoper dan zijn soortgenoten. Wie de bijzondere mix van de DS4 weet te smaken hoeft dus niet te twijfelen.

Rijtest Citroen DS4 2.0 HDI 160 Sport ChicRijtest Citroen DS4 2.0 HDI 160 Sport ChicRijtest Citroen DS4 2.0 HDI 160 Sport Chic
Overzicht

+ Koppelrijke 2.0 HDi
+ Extravagante look
+ Dynamische toets

– Licht stuurgevoel
– Beenruimte achterin
– Knoppenzee op het stuur

Rijtest Citroen DS4 2.0 HDI 160 Sport Chic

Tekst & Foto’s: Pieter-Jan Scheir

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...