Met Peugeot Sport naar de 100e editie van de 24 uur van Le Mans WEC 9X8 LMH (2023)Hoe verging het Peugeot Sport (en meer specifiek hun 9X8 racewagens) tijdens de feesteditie van de 24u van Le Mans 2023?

Midden juni vond in het Noord-Franse Le Mans de 100e editie plaats van de meest legendarische etmaalrace ter wereld! Dankzij Peugeot, dat 30 jaar na zijn eerste en 14 jaar na zijn laatste overwinning terug aan de start stond als kandidaat winnaar, mochten we live alle actie meemaken in wat achteraf gezien een van de meest boeiende en onvoorspelbare edities in lange tijd zou worden.

Met de komst van de zogenaamde Hypercar klasse (LMH) bovenaan het Le Mans-firmament heeft organisator Automobile Club de l’Ouest (ACO) samen met de Fédération Internationale de l’Automobile (FIA) een nieuw elan gegeven aan het WK uithouding. Met de nieuwe, meer gestandaardiseerde regelgeving, is het er namelijk in geslaagd om een heleboel constructeurs opnieuw aan de start te krijgen van het wereldkampioenschap uithoudingsracen, waarvan de 24 uur van Le Mans uiteraard de meest belangrijke is en blijft.

Met Peugeot Sport naar de 100e editie van de 24 uur van Le Mans WEC 9X8 LMH (2023)

De etmaalrace, die voor het eerst georganiseerd werd in 1923, heeft na de glorieperiode in de jaren ’90 opnieuw momentum kunnen vinden voor een uitgebreid deelnemersveld met tal van OEM’s waaronder Toyota, Ferrari, Porsche, Corvette, Cadillac, Scuderia Cameron Glickenhaus, Vanwall en uiteraard Peugeot, terwijl daar volgend jaar minstens nog Lamborghini, Alpine én BMW aan zullen worden toegevoegd. Het wordt met andere woorden drummen op de 13,6 km lange omloop die deels uit een vast gedeelte en een straatcircuit bestaat van voornamelijk lange rechte stukken waar topsnelheden van om en bij de 340 km/u worden gehaald.

Vleugelloos

De terugkeer van het Franse team naar Le Mans is sowieso niet onopgemerkt voorbijgegaan. Met een knappe infrastructuur en de al even unieke 9X8 hybride hebben de Fransen de technische regels op een geheel eigen manier geïnterpreteerd. Daarbij hebben ze bewust niet gekozen voor de klassieke look met prominente achtervleugel, maar voor een vleugelloos ontwerp dat zijn neerwaartse druk niet van boven maar van onder de auto haalt. Het resultaat is een bijzonder kenmerkende bolide die ter gelegenheid van de centenary in een kleurrijk jasje werd gestoken. De hybride aandrijving bestaat dan weer uit een combinatie van een 680 pk sterke 2.6-liter V6 met dubbele turbo die de achterwielen aandrijft, terwijl twee 135 pk sterke elektromotoren de voorwielen aandrijven.

Met Peugeot Sport naar de 100e editie van de 24 uur van Le Mans WEC 9X8 LMH (2023)

Hoewel de kwalificatie van beide Peugeots geen voltreffer bleek te zijn met respectievelijk een 10e en 11e startplaats, schoven de auto’s met het nummer 93 en 94 al snel op in het pak. Niet in het minst vanwege enkele spectaculaire crashes en een circuit dat er vanwege zijn lengte en het heersende microklimaat niet altijd even droog bij lag. Vier uur en 46 rondes nadat NBA-legende LeBron James de start had gegeven, bevond 9X8 nummer 94 zich plots op kop van het gehavende peloton. Niet veel later verging het zusterauto nummer 93 een pak minder nadat rijder Jean-Éric Vergne door een stuurfout in het gravel belandde en pas na de tussenkomst van de marshals verder kon.

Aan spanning geen gebrek bij Peugeot tijdens de 24u van Le Mans 2023

Nog eens 6 uur later zag het er nog steeds erg goed uit voor het Franse team met een 9X8 die nog steeds aan de leiding stond. Maar kort daarna, en mede dankzij de tussenkomst van enkele Safety Car momenten, moest de Peugeot de leiding terug afstaan aan nummer 8 Toyota GR010 met op dat moment Sebastien Buemi achter het stuur. Tot overmaat van ramp maakte rijder Gustavo Menezes niet veel langer zelf ook een stuurfout na de eerste chicane op de Mulsanne rechte, waardoor een mogelijke overwinning plots heel ver weg leek.

Met Peugeot Sport naar de 100e editie van de 24 uur van Le Mans WEC 9X8 LMH (2023)

Het zou een klap zijn die beide auto’s niet meer te boven zouden komen. En ook bij Toyota kenden ze opnieuw hun schare pech. Want terwijl de nummer 8 door de nacht op kop lag, raakte de auto net voor het ochtendgloren een eekhoorn waardoor het team de neus en een achterband moest vervangen en de nummer 51 AF Corse Ferrari 499P van James Calado, Antonio Giovinazzi en Alessandro Pier Guidi op kop kwamen te liggen. Een koppositie die het trio niet meer zou afgeven. Ook al kwam de Toyota na heel wat aandringen terug in het zog van de Italiaanse bolide.

Peugeot verlaat Le Mans 2023 met hoopgevende gedachten

En zo snelde de Italiaanse bolide kort na de overwinning op de 24 uur van de Nürburgring ook naar de algemene overwinning op Le Mans. En dat exact 50 jaar na het vertrek van de Scuderia in het WK uithoudingsracen. Maar ook bij Peugeot waren er – ondanks de tegenslagen – toch nog heel wat blije gezichten te vinden. Enerzijds omdat beide 9X8’s de finish wisten te behalen. Maar anderzijds ook omdat ze hun competitiviteit en betrouwbaarheid hebben weten tonen en zelfs geruime tijd aan kop hebben gereden. Sowieso ervaringen die het team zal meenemen naar de volgende edities van Le Mans. Het 9X8 project is er immers een van nog minstens drie jaar. Drie jaar en evenveel edities van Le Mans die hopelijk even spannend en intens zullen zijn als dit jaar het geval was.