Rijtest: Renault Zoe ZE50 R135 (2020)Met een grotere batterij (= tot 390 km rijbereik) en krachtige elektromotor versterkt de nieuwe Renault Zoe zijn (kop)positie in het sterk groeiende segment van compacte elektrische stadswagens!

Alreeds in 2012 introduceerde Renault de zuiver elektrische Zoe (toen zelfs nog als Zoé) en creëerde daarmee eigenhandig het segment van compacte elektrische (stads)wagens. Bijna tien jaar lang kon de Franse B-segmenter profiteren van zijn unieke (en vooral eenzame) marktpositie wat voor meer dan 180.000 verkochte exemplaren in Europa zorgde. Vandaag de dag is de keuze een pak groter, hoog tijd dus om de Zoe wat op te frissen!


Rijtest: Renault Zoe ZE50 R135 52 kWh (2020)

Renault gaat gelukkig verder dan het klassieke facelift recept. Naast een frisse snoet, extra personalisatie en moderner interieur vergroten ze de batterijcapaciteit (ZE50) en is er een krachtigere motorisatie (R135). Voor een elektrische stadswagen zijn blitse prestatiecijfers minder van belang (behalve bij een eventuele Zoe RS), de grotere batterij zorgt wel voor een royaal rijbereik waarmee de “non believers” nu zelfs overstag zouden kunnen gaan.

Rijtest: Renault Zoe ZE50 R135 52 kWh (2020)

De Renault Zoe komt met ongeveer dezelfde buitenafmetingen als de Clio, hetzij zonder grille vooraan omdat elektrische wagens geen (minder) koeling nodig hebben en het aerodynamische (lees: zuinigheid) dus primeert. Gloednieuw zijn de mistlampen die voor wat extra karakter zorgen, de dagrijverlichting (in de klassieke C-vorm) verhuist richting de Full LED koplampen zelf. Het Renault logo is groter en biedt toegang tot de laadpoort. Achteraan zijn de verschillen minimaal op de geanimeerde LED verlichting na. De ietwat verstopte klink van de achterdeuren bevat nog altijd de duimafdruk van de designer, na al die jaren nog steeds een fijne feature!

Rijtest: Renault Zoe ZE50 R135 52 kWh (2020)

De personalisatiegids van de Renault Zoe verwelkomt nieuwe velgen (15”, 16” of 17”) en drie lakkleuren Celadon Blue, Flame Red en Quartz White. De testwagen is in die laatste uitgevoerd met 17” velgen.

Rijtest: Renault Zoe ZE50 R135 52 kWh (2020)

Terwijl de vormgeving aan de buitenzijde evolueert kunnen we binnenin gerust van een revolutie spreken. Zo prijkt er een klassiek 10″ digitaal dashboard en maakt het verticaal gepositioneerde EasyLink infotainmentsysteem (7” of 9,3” groot) uit de nieuwe Clio en Captur hier zijn intrede. Uiteraard voorzien van moderne features zoals DAB+ radio, slimme TomTom navigatie en Apple CarPlay / Android Auto functionaliteit.

Rijtest: Renault Zoe ZE50 R135 52 kWh (2020)

Renault heeft merkbaar ingezet op een kwalitatievere materiaalkeuze/afwerkingsgraad, desgewenst kan je kiezen voor diverse gerecycleerde materialen (zetelbekleding, stiknaden, …) om het ecologisch karakter nog te versterken. De automaathendel is ook gloednieuw, tenzij je reeds in contact bent gekomen met andere nieuwigheden uit de Renault stal. De ouderwetse audiobediening achter het stuurwiel zit er wel nog altijd…

Rijtest: Renault Zoe ZE50 R135 52 kWh (2020)Rijtest: Renault Zoe ZE50 R135 52 kWh (2020)

Wegens de plaatsing van de batterijpack is de zitpositie in de Renault Zoe relatief hoog wat voor een bovengemiddelde zichtbaarheid rondom (en gemakkelijke instap) zorgt. De achterbank is nog wat hoger gepositioneerd maar zelfs voor grotere personen (1m95+) vormt dat geen probleem qua hoofdruimte. De koffer biedt ruimte aan 338 liter bagage (tot maximaal 1.225 liter) wat eveneens behoorlijk goed is. Wel is er voorin geen aparte ruimte voorzien voor de laadkabels, deze zullen dus achterin (vuil) rondslingeren.

Rijtest: Renault Zoe ZE50 R135 52 kWh (2020)Rijtest: Renault Zoe ZE50 R135 52 kWh (2020)

De batterijcapaciteit van de Zoe verdubbelde alreeds van 22 kWh naar 41 kWh in 2016, nu is deze gegroeid tot 52 kWh. Dat is goed nieuws voor het rijbereik dat volgens de strenge WLTP testcyclus zowaar op 390 km ligt! Zelfs met de nodige snelwegkilometers bleef ons praktijkverbruik onder de 15 kWh per 100 km wat een autonomie van 350 km haalbaar maakt. Wie enkel (rustig) in het dorp/stad rijdt kan ongetwijfeld nog een pak beter doen!

Rijtest: Renault Zoe ZE50 R135 52 kWh (2020)

De nieuwe Renault Zoe komt sowieso als ZE50 (met de 52 kWh lithium-ion batterij), wel zijn er twee vermogensvarianten beschikbaar. De R110 (108 pk / 225 Nm) doet 0-100 in 9,3 seconden en haalt 135 km/u, de nieuwe R135 topversie (135 pk / 245 Nm) is iets vlotter: hij doet dezelfde sprint in 7,1 seconden en heeft een topsnelheid van 140 km/u. Al konden we in Duitsland toch even 146 km/u aantikken…

Rijtest: Renault Zoe ZE50 R135 52 kWh (2020)Rijtest: Renault Zoe ZE50 R135 52 kWh (2020)

Op lagere snelheden profiteer je bij de nieuwe Renault Zoe van een doordachte aandrijflijn met prima prestaties, comfortabel weggedrag en een rustgevende (fluisterstille) ervaring. Onder de 30 km/u maakt hij (verplicht) een waarschuwingsgeluid voor zwakke weggebruikers, Renault koos hier voor een futuristische zoem/soundtrack. Het compacte formaat (lees: wendbaarheid) benadrukt nog eens het stedelijk karakter van de Zoe. Wel hoef je niet persé voor de grootste velgen te gaan, op minder kwalitatieve ondergrond hebben ze het duidelijk moeilijk om de 1.577 kg te dempen desondanks talrijke aanpassingen voor de ophanging.

Rijtest: Renault Zoe ZE50 R135 52 kWh (2020)Rijtest: Renault Zoe ZE50 R135 52 kWh (2020)

De interne lader van de nieuwe Zoe kan nu tot 22 kWh aan waarmee hij menig (duurdere) EV concurrent overklast. Aan een Wallbox of publieke laadpaal duurt een volledige (10-100%) laadbeurt slechts 2u10, met een klassiek 230V stopcontact kan dat maar aan 2,3 kW en moet je dus méér dan 22 uur incalculeren. Snelladen (DC) is (eindelijk) mogelijk dankzij de CCS stekker tot maximaal 50 kW, dat doet de concurrentie toch iets beter. Al is de vraag wie er hiermee véél kilometers (op korte tijd) gaat doen en dus nood heeft aan dure snellaadstations.

Rijtest: Renault Zoe ZE50 R135 52 kWh (2020)Rijtest: Renault Zoe ZE50 R135 52 kWh (2020)

Zelf méér (rem)energie recupereren kan met de B stand waardoor je kennis maakt met het aangename “one pedal driving” principe. Fysiek remmen hoeft dan bijna nooit, mocht je toch snel/adequaat willen stil staan kan je rekenen op verbeterde remmen (schijven ipv trommels). Noodremhulp is wel nergens te bespeuren net zoals de nodige sensoren/radars om adaptieve cruise control mogelijk te maken.

Rijtest: Renault Zoe ZE50 R135 52 kWh (2020)

Tot voor kort kon je bij Renault de batterijpack kopen ofwel leasen, dat laatste gaf net iets meer zekerheid omtrent de kwaliteit/rijbereik. Nu zijn ze daar wegens juridische vraagtekens vanaf gestapt en ligt de volledige aankoopprijs dus iets hoger, de administratieve rompslomp/betalingen van het huurcontact is wel verleden tijd.

Rijtest: Renault Zoe ZE50 R135 52 kWh (2020)Rijtest: Renault Zoe ZE50 R135 52 kWh (2020)

De Renault Zoe is er in het Life, Zen en Intens uitrustingsniveau. De R110 instapversie kan de jouwe zijn vanaf 32.800 euro (Life), de krachtige R135 kost minstens 34.800 euro (Zen). De geteste Edition One lanceringsversie was voorzien van metaalkleur (€600), 17” Elington velgen (€400) en de Easy Park Assist (€150) en werd zo uiteindelijk 38.350 euro waard. Dankzij 0 g/km CO2 geniet je ook in de toekomst van de nodige fiscale voordelen, zeker als zakelijke gebruiker. Voorzie wel nog wat budget om een eigen laadpaal/Wallbox te installeren, zo kan je zonder zorgen/stress genieten van de vele voordelen die elektrisch rijden met zich meebrengt.

Rijtest: Renault Zoe ZE50 R135 52 kWh (2020)Rijtest: Renault Zoe ZE50 R135 52 kWh (2020)

Met de Fiat 500e (vanaf 23.900 euro), Opel Corsa-e (vanaf 30.495 euro) en Peugeot e-208 (vanaf 30.479 euro) heeft de Renault Zoe er degelijke concurrenten bijgekregen, hetzelfde kunnen we zeggen van de grotere/duurdere MINI Electric, Honda e, Volkswagen ID.3 en BMW i3. Uit de eigen hoek is er ook een Twingo ZE én de geniale Twizy!

Conclusie
Inzake (compacte) elektrische (stads)wagens had Renault het rijk lang voor zich alleen met de Zoe, nu staan er wel een hoop aantrekkelijke alternatieven klaar. De doordachte Zoe ZE50 update/facelift komt dus perfect op tijd en biedt een opgefriste vormgeving, opgewaardeerd interieur en moderne connectiviteit. De toevoeging van een 135 pk sterke topversie is goed nieuws voor de vlotte meerwaardezoekers onder ons, de toegenomen batterijcapaciteit, royaal rijbereik en snellere laadtijden zijn voor iedereen zéér interessant. Of Renault hiermee de stevige vanafprijs van de Zoe kan (blijven) verantwoorden moet de toekomst uitwijzen.

Overzicht:
+ Frisse looks
+ Moderner interieur
+ Vlotte prestaties
+ Comfortabel
+ Rustgevende rij-ervaring
+ Hoge(re) zitpositie
+ Grote koffer
+ Riant rijbereik (350+ km)
+ Wendbaarheid
+ Snelle laadtijden (22 kW interne lader AC)

+/- Duurder dan voordien, wel direct eigenaar van batterij (ipv huren)

– Stevige prijs
– Ouderwetse audiobediening achter stuurwiel
– Straffe demping (met 17” velgen)
– Stevige(re) concurrentiestrijd
– Beperkte EV laadinfrastructuur in België

Rijtest: Renault Zoe ZE50 R135 52 kWh (2020)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem