Officieel: zuiver elektrische Fiat 500 500e (2020)Dé stijlvolle Fiat 500 stadswagen krijgt een elektrische aandrijflijn.

De nieuwe Fiat 500 werd gelanceerd in 2007 en kan – zelfs na twaalf jaar in productie – nog steeds prima verkoopcijfers voorleggen. Dat heeft de iconische stadswagen ongetwijfeld te danken aan zijn ijzersterk imago, frivool design en vele speciale uitvoeringen. De 500 werd fris gehouden met enkele (beperkte) updates, nu komt er een gloednieuw – en vooral zuiver elektrisch – model. Zolang er vraag is naar de benzineversies (in de 500 Hybrid vorm) zal Fiat deze blijven bouwen!

De nieuwe Fiat 500 (die we voor het gemak even 500e noemen) mag dan grotendeels hetzelfde ogen als hedendaagse 500, de nieuweling is 6 centimeter langer/breder en de wielbasis groeit met 2 cm. Dat komt uiteraard de binnenruimte (en de positionering van de accupack) ten goede. Wie goed kijkt ziet dat de 500e een gesloten grille meekrijgt en dat er een accentlijn door de lichtblokken loopt. Elektrische aandrijflijn of niet, aan personalisatiemogelijkheden geen gebrek! De New 500 debuteert in de cabrioversie, kort erop volgt vermoedelijk de hatchback versie!

Binnenin valt direct het nieuwe dashboard op met een 10,25” infotainmentsysteem. Als eerste model binnen de grote FCA familie krijgt deze UConnect 5 systeem mee dat op Android Automotive draait maar Apple CarPlay is uiteraard nog steeds te gebruiken. Met de Telematic Box Module verkrijg je extra functionaliteit (Find My Car, acculading, WiFi hotspot, …) via een eigen applicatie.

De nieuwe Fiat 500 rekent op een 118 pk (87 kW) sterke elektromotor waarmee je in 9 seconden naar 100 km/u geraakt, bij 150 km/u bereik je de topsnelheid. Een 42 kWh lithium-ion batterij zorgt voor een rijbereik van 320 km (WLTP). Opladen kan behoorlijk snel met een 85 kW (snel)lader waarmee je 80% haalt in 35 minuten, 5 minuten laden zorgt voor 50 kilometer rijden! De Easy Wallbox (2,3 kW of 7,4 kW) versnelt het laden met een klassieke 230V stopcontact, reken zo op ongeveer 7 uur.

Omdat zuiver elektrische wagens geen (of te weinig) geluid maken heeft de Europese Unie een waarschuwingssysteem verplicht tot 20 km/u, Fiat lost dit op Italiaanse wijze op door een klassiek deuntje (Amarcord – Nino Rota voor de kenners) te integreren. Dolce Vita! Tevens zijn er drie rijprogramma’s voorhanden: Normal, Range (zo groot mogelijk rijbereik) en Sherpa (spaarstand, zoveel mogelijk batterijcapaciteit houden).

Met een gloednieuwe basisstructuur kan Fiat de aanwezige rijhulp- en veiligheidssystemen sterk opwaarderen. Zo kan hij deels autonoom rijden (niveau 2) dankzij ondermeer Intelligent Adaptive Cruise Control en staan er Lane Centering, Urban Blind Spot, Intelligent Speed Assist, Attention Assist én een 360° camera ter beschikking.

De Fiat New 500 “La Prima” is een exclusief en gelimiteerd (1/500) introductiemodel dat beschikbaar is in drie kleuren (Mineral Grey, Ocean Green en Celestial Blue) en van een uitgebreide basisuitrusting (inclusief Easy Wallbox!) geniet. Een exemplaar reserveren kan vanaf 500 euro, reken op een totaalprijs van 37.900 euro. Na de lanceringsversie komt een klassiek basismodel met een toegankelijk(er) prijskaartje, voor het nodige commercieel succes zou een vraagprijs onder de 29.000 euro grens mogen liggen.