Test Fiat 500 by Gucci
90 jaar Gucci, dat moet gevierd! Fiat en Gucci sloegen de handen in elkaar ter creatie van een unieke Fiat 500.

Italiaanse stijl, het is iets wat Gucci als geen ander weet uit te dragen. Voor het Italiaanse modehuis begon het allemaal in 1921, toen het als fabrikant van lederen koffers en handtassen van start ging. Reizen in stijl zit dan ook diep geworteld in de waarden van het merk. Maar ook Fiat weet sinds de jaren ’50 wat reizen in stijl betekent, de Fiat 500 zorgde toen namelijk voor een stilistische revolutie in de autowereld. Uitgerekend in 2011, het jaar waarin de 150 jaar eenmaking van Italië en 90 jaar Gucci worden gevierd, stellen beide merken hun nieuw ‘reisicoon’ voor in de gedaante van de Fiat 500 by Gucci. Het idee komt van Lapo Elkann, enfant terrible én erfgenaam van het Agnelli-fortuin, maar tegelijk freelance marketingexpert binnen de Fiat Groep. Die kon Frida Giannini, hoofdontwerpster by Gucci, echter meteen overtuigen voor een samenwerking.

Test Fiat 500 by Gucci

Geïnteresseerden kunnen de Fiat 500 by Gucci kopen in het zwart of in het wit, waarbij het interieur werd afgestemd op de koetswerkkleur. Wie voor de zwarte uitvoering kiest, krijgt een scherp zwart-wit contrasterend interieur dat zorgt voor een eigentijdse en sportieve uitstraling. Wie echter voor de witte versie kiest, kan genieten van een ivoorkleurig/zwart interieur voor een meer zachte en verfijnde look. Aan de buitenkant vallen allerlei Gucci-elementen op. Zo staat de 500 by Gucci op magnifieke 16″ velgen met retrodesign en zijn de wieldoppen voorzien van het vervlochten GG-logo. Over de lengte van de wagen valt de typische groen-rood-groene streep van Gucci op, daarnaast werden de spiegelkappen in het chroom gestoken en vinden we aan de deurstijl en op de kofferklep het geschreven Gucci-logo terug.

Test Fiat 500 by Gucci

Binnenin vinden we nog meer Gucci-accenten, zo is de kenmerkende groen-rood-groene streep veelvuldig terug te vinden in het interieur: de zetels, de versnellingspook, de sleutelhoes, de vloermatten en de veiligheidsgordels krijgen allemaal deze voor Gucci bekende kleurencombinatie. Daarnaast staan we graag even stil bij de uniek vormgegeven lederen zetels in de 500 by Gucci, met een wit zitvlak met bekende Gucci-print en aan de zijkanten een zwarte afwerking zijn ze het toonbeeld van wat de Gucci-stijl inhoudt. De 500 by Gucci krijgt trouwens meteen ook een zeer complete uitrusting mee, met ondermeer automatische airco, Gucci instaplijsten, zeven airbags, Blue&Me systeem, Radio met CD/MP3 speler en een lederen stuurwiel met bedieningsknoppen. Het premium gevoel is dus nadrukkelijk aanwezig.

Test Fiat 500 by Gucci

Voor de aandrijving kan je in België enkel kiezen voor de TwinAir motor met 85 pk, een motorblok waarover we al vaker lof hebben gezongen. De tweepitter maakt namelijk gebruik van hoogtechnologische oplossingen om uitermate zuinig te zijn. Zo past Fiat de MultiAir techniek toe, een systeem dat de kleppentiming nog beter kan regelen en zo voor een lager verbruik zorgt. Daarnaast zorgt het gebruik van een tweecilinder voor een aanzienlijke gewichtsbesparing van 10%, in totaal goed voor 30% minder CO2-uitstoot in vergelijking met een conventionele viercilinder. De sprint van 0 naar 100 km/u duurt met de TwinAir 11 seconden, terwijl de topsnelheid 173 km/u bedraagt. Dat zorgt ervoor dat deze 500 by Gucci dagelijks inzetbaar is, terwijl het theoretisch verbruik van 4 liter/100 km ook de werkingskost laag houdt. In realiteit is het niet altijd even gemakkelijk om die lage verbruikscijfers te halen, mede doordat het blokje zo fijn is om mee te spelen. In hoge toeren maakt de TwinAir namelijk een uitermate opwekkend bromgeluid, de tweepitter slaagt er zo in om de nostalgie van de jaren ’50 helemaal terug te brengen. Daarnaast is de 500 by Gucci uitermate vinnig en wendbaar in de stad, waardoor je voortdurend met een glimlach op het gezicht achter het stuur zit, het Gucci-gevoel op zijn best?

Test Fiat 500 by Gucci

Luxe heeft natuurlijk zijn prijs, zo ook de Fiat 500 by Gucci, die als duurste 500 op de prijslijst staat. Vanaf 18.980 euro is hij in België van jou, maar in ruil krijg je wel een uniek model dat quasi compleet is uitgerust. Zo is er qua opties enkel nog plaats voor Xenon koplampen (650 euro), een automaat (1.000 euro) en parkeersensoren (300 euro). Leuk is wel dat de 500 by Gucci dankzij de TwinAir motor aan boord (92 gram CO2/km) kan genieten van een ecopremie van 15%, wat de basisprijs na aftrek van de premie op 16.133 euro brengt. Wie trouwens liever met een Cabrio op pad gaat kan voortaan ook voor de 500C by Gucci kiezen, dat model parkeer je wel pas vanaf 22.330 euro voor je deur.

Test Fiat 500 by Gucci

Conclusie

Met de Fiat 500 by Gucci brengen beide merken een eresaluut aan hun moederland dat dit jaar 150 jaar eenmaking viert. De Fiat 500 by Gucci belichaamt namelijk als geen ander het Italiaanse concept rond “reizen in stijl”. De 500 by Gucci is dan ook meer dan een voertuig, het brengt de bestuurder in een wereld van luxe en stijl. De talloze Gucci-accenten maken de 500 een zeer gegeerde wagen, waarbij vooral de unieke velgen en de prachtig vormgegeven stoelen in het oog springen. Dat dat alles dankzij de ecopremie al vanaf 16.133 euro op je oprit geparkeerd kan staan, maakt je automatisch een beetje hebberig. Al blijft het rationeel bekeken veel geld voor een kleine stadswagen, luxe heeft nu eenmaal zijn prijs?

Test Fiat 500 by Gucci

Overzicht

+ Gucci-stijl …

– … Gucci-prijs

Test Fiat 500 by Gucci

Tekst & Foto’s: Pieter-Jan Scheir