Rijtest: DS3 Cabrio 1.2 PureTech 110 faceliftMet een kleine facelift, enkele technologische innovaties en het nieuwe afwerkingsniveau ‘DS Performance Line’ willen de Fransen het succes van de populaire DS3 bestendigen.

Van alle DS-producten is de DS 3 met veruit de meest verkochte. Aan het ander eind van het spectrum bengelt de open versie. Voor een autootje met hetzelfde ingenieuze cabrioconcept als de immer goed verkopende Fiat 500C een vreemde constatatie. De Fransen hadden er ongetwijfeld meer van verwacht. Maar daar waar de 500C zijn kofferopening min of meer wist te bewaren is dat bij deze DS 3 Cabrio anders. Het slechte nieuws is dat deze facelift daar niets aan veranderd heeft. Iets wat vermoedelijk te maken heeft met het oude Citroën C3 platform waarmee deze 3 nog zijn basis deelt.

Rijtest DS DS3 Cabrio 1.2 PureTech 110 facelift

Rijtest DS DS3 Cabrio 1.2 PureTech 110 faceliftRijtest DS DS3 Cabrio 1.2 PureTech 110 facelift

Toch zijn er tal van wijzigingen tegenover de oude DS 3 die nog als Citroën door het leven ging. Eerst en vooral de nieuwe grille die het nu zonder Double Chevron stelt en nieuwe (optionele) LED-koplampen. DS LED Vision verlichting rondom maakt overigens een groot deel van de visuele verschillen met zijn voorganger. Tenslotte zijn er nieuwe kleurtjes, velgen en andere uitgebreide mogelijkheden tot personaliseren. Qua afwerking is er het nieuwe DS Performance Line, te herkennen aan de wit/bruin/rode striping op de spiegels, het dak en de specifieke badges. Aan de binnenzijde herken je deze aan zijn fikse maar comfortabele sportkuipen die we kennen uit de voormalige DS3 Racing (nu DS3 Performance). Technisch zijn er geen verschillen ten opzichte van de reguliere DS 3.

Rijtest DS DS3 Cabrio 1.2 PureTech 110 faceliftRijtest DS DS3 Cabrio 1.2 PureTech 110 facelift

Rijtest DS DS3 Cabrio 1.2 PureTech 110 facelift

Voorin deze DS 3 Cabrio ligt PSA’s bekroonde 1.2-liter PureTech driecilinder benzine met voor de gelegenheid 110 pk (bij 5.500 tpm) en 205 Nm koppel (bij 1.500 tpm). Gekoppeld aan een manuele vijfbak sprint je ermee naar de 100 km/h in 10,6 s en eindig je op een gezonde topsnelheid van 190 km/h. Niet toevallig werd het motortje verkozen tot ‘Engine of the year’ in zijn categorie. Het combineert vlotte prestaties met een trillingsvrije werking een correct verbruik zonder daarvoor veel moeite te moeten doen. Een juweeltje van een motor waarvan we geneigd zijn hem met PSA’s gerobotiseerde zesbak aan te bevelen. De handgeschakelde vijfbak is – ondanks goed gespreide verzetten – nogal vaag en geen plezier om schakelen. Van de meest recente doorontwikkeling van de automaat waren we – tegen alle verwachtingen in – dan wel weer enthousiast. De benzine is in ieder geval de juiste keuze, zeker in combinatie met de cabrioversie.

Rijtest DS DS3 Cabrio 1.2 PureTech 110 faceliftRijtest DS DS3 Cabrio 1.2 PureTech 110 facelift

Rijtest DS DS3 Cabrio 1.2 PureTech 110 facelift

De DS 3 zag het levenslicht in 2010 en werd een bijzonder groot succes. Zes a zeven jaar later – en ondanks deze facelift – heeft de DS 3 moeite zijn ouderdom te verbergen. Niet zozeer aan de buitenkant die er nog steeds fris uitziet, hoewel iets minder uitgesproken dan met Citroën-badge, maar voornamelijk in het interieur. Het infotainmentsysteem kreeg gelukkig een upgrade en er is een nieuwe display voor de temperatuurmodule, maar de rest van het interieur is nogal weinig coherent. Weinig matchende kleuren en displays bovenop een zitpositie die niet ideaal is voor wie zoals ondergetekende over de 1m80 is, verraden een oud platform.

Rijtest DS DS3 Cabrio 1.2 PureTech 110 faceliftRijtest DS DS3 Cabrio 1.2 PureTech 110 facelift

Rijtest DS DS3 Cabrio 1.2 PureTech 110 facelift

De ergonomie is met andere woorden niet ideaal en hetzelfde geldt voor de ophanging die aan de harde kant is. De 500C waarmee recent nog pad gingen doet het wat dat betreft stukken beter. Opnieuw; het gevolg van een oud en gecompromitteerd platform. Diezelfde tweestrijd vind je terug in het rijgedrag dat weliswaar speels is maar een niveau onder dat van zijn meest voorname concurrent zit. Gelukkig is er nog het ingenieuze cabriodak dat ongeacht de snelheid geopend of gesloten kan worden en deze DS 3 nog wat meer French Chique maakt. Toegegeven, dat heeft zijn Italiaanse collega desgewenst ook, maar de DS 3 kan dan weer pronken met handigheidjes zoals een snelheidsregelaar en -begrenzer.

Rijtest DS DS3 Cabrio 1.2 PureTech 110 facelift

Rijtest DS DS3 Cabrio 1.2 PureTech 110 faceliftRijtest DS DS3 Cabrio 1.2 PureTech 110 facelift

Ondanks de opfrissing en wat extra opsmuk toont deze DS 3 dus zijn leeftijd. Niet zozeer een ramp gezien de knappe en nog steeds frisse looks en zijn unieke propositie binnen het autolandschap. Wie op zoek is naar een (cabrio) stadsmini met premium-allures maar geen MINI Cabrio of Cinquecento C wil, komt logischerwijs bij deze DS 3 uit. Het onderstel mag dan niet meer up to date zijn, motorisch maakt deze DS heel wat goed. Toch kijken we uit naar de volgende generatie DS 3 op basis van de nieuwe Citroën C3. Die lost ongetwijfeld tal van probleempjes op waar dit model nog last van heeft – en dan voornamelijk de weinig gebruiksvriendelijke koffertoegang en gedateerde ergonomie.

Conclusie
Prijzen voor de DS 3 Cabrio starten bij 21.870 euro voor de 110 pk sterke 1.2 PureTech of zo’n 2.850 euro meer dan voor de dichte variant met dezelfde motorisatie. Opgeleukt met opties zoals het DS Performance Line en andere opties loopt de totaalprijs voor onze tester op tot net 29.000 euro. En dat is toch flink wat geld. Zeker als je weet dat de Fiat 500C Riva die we recent nog op onze testbank hadden voor flink wat minder van eigenaar wissels, quasi even goed is uitgerust en nog eens leuker rijdt ook.

Overzicht:
+ French Chique
+ Topmotor
+ Verbruik
+ Vergaande personalisering
+ Cabrioconcept

– Koffertoegang
– Toegang achterste rij
– Vage handbak
– Zitpositie voor grote personen
– Prijs loopt op

Rijtest DS DS3 Cabrio 1.2 PureTech 110 facelift

Tekst & Foto’s: Pieter Ameye